Büntetések az első napon
A 2013-as idényben öt újonc mutatkozik be az F1-ben, közülük hárman is vizsgálat alá kerültek a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj első edzésnapján.
A williamses Valtteri Bottas és a sauberes Esteban Gutierrez bokszutcai gyorshajtás miatt kapott pénzbírságot, a finn 13,8 km/órával lépte át a 60-as korlátot, ezért 2800 eurót kell fizetnie, míg a mexikói csak 3,4-del, ezért 800 eurós büntetés járt. A veterán Felipe Massa is kapkodott egy kicsit, az első edzésen elkövetett gyorshajtás miatt 1400 eurót várnak tőle.
A marussiás Jules Bianchit azért vonták vizsgálat alá, mert az első edzés végén a bója rossz oldaláról, balról kerülve hajtott be a bokszutcába. A stewardok végül nem büntették, mert a csapat eredetileg még egy körre utasította a leintés előtt, későn hívták be, közben több autó is befelé gurult, így nem volt más lehetősége, a rossz oldalon várta ki, míg biztonságosan bemehetett.
Mark Webber is megúszott egy büntetést: az ausztrál a boksza előtt végzett rajtszimulációt, ami után a szerelők elkezdték visszatolni. Ez tavaly óta tilos, a kilövés után kötelező kimenni még egy körre. A csapatnál gyorsan kapcsoltak, így nem tolták teljesen vissza a garázsba, hanem kiküldték, ezért a versenybírók elnézőek voltak.
Száraz edzés, esős időmérő
Míg pénteken napos, meleg idő várta az F1-eseket az Albert Parkban, egyre biztosabbnak látszik, hogy szombatra fordul az időjárás.
Az előrejelzések alapján a helyi idő szerint 14 órakor kezdődő utolsó szabadedzés idején még csak felhős lesz az ég, de a 17 órakor induló kvalifikáció már esőben bonyolódhat. Hűvös is lesz, 16-18 fok várható az időmérőre. A borús, esős időben a kvalifikáción esetleg a sötétedés is gondot okozhat.
Az időmérő magyar idő szerint holnap reggel 7 órakor lesz.
Gondok az edzők miatt
A Forma-1-es pilóták egyik legfontosabb munkatársa a személyi edző, aki igen gyakran nem csak a versenyző fizikumával foglalkozik, hanem asszisztens, titkár, „pszichológus” is egyben, valamint a pályán és a garázsban is besegít például a gumimelegítő paplanokkal vagy épp az információs táblát tartja. Ki ne ismerné például – legalább látásból – a hosszú-hosszú évek óta Fernando Alonso mellett dolgozó Fabrizio Borrát?
A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtt azonban a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) választás elé állította a csapatokat: a versenyigazgató Charlie Whiting közölte, ha az edzők a garázsban/bokszutcában is ellátnak feladatokat, akkor „operatív csapattagnak” tekintik őket, akiknek létszámára szigorú előírás vonatkozik. Amelyik alakulat nem számol ezzel, büntetést kaphat.
2013-ban a csapatok 60 főnyi operatív személyzetet alkalmazhatnak a versenyhétvégéken (nem tartoznak ide a sajtósok, a motorhome-építők, kamionvezetők, a vendéglátós munkatársak), viszont az FIA állásfoglalása alapján a garázsban-bokszutcában is tevékenykedő edzők mostantól igen, azaz szerepeltetni kell őket az előre leadott listán.
Nem lesz külön motorteszt
Charlie Whiting Melbourne-ben azt is elárulta, immár biztos, hogy csak a normális téli tesztidőszakban próbálják majd ki először a csapatok a 2014-ben érkező új, 1,6 literes V6-os turbómotorokat. Korábban felmerült, hogy a teljesen új szabvány bevezetése miatt talán érdemes lenne korábbra plusz tesztet beiktatni, de mostanra elvetették az ötletet.
„Tárgyaltunk a csapatokkal, és nem akarják növelni a tesztnapok számát” – mondta az orosz F1news.ru-nak.
Petrov menedzsere csapatvezetői állást kapott
Ha már oroszok: a Caterhamtől 2013-ra ugyan ejtették Vitalij Petrovot, de menedzsere, Okszana Koszacsenko velük maradt, a kiscsapat marketingigazgatói posztját kapta meg februárban. A hölgy az új szponzorok felhajtásán dolgozik majd és a versenyeken is ott lesz az alakulattal.
Koszacsenko valószínűleg azért is igyekszik tenni, hogy a jövő évben érkező első Orosz Nagydíj idejére újra autóba ültesse Petrovot.
Újra sínen van Valencia
Pénzügyi nehézségek miatt 2013-ra kikerült a versenynaptárból a valenciai Európa Nagydíj. Tavaly sok szó volt arról, hogy az utcai verseny és a barcelonai Spanyol Nagydíj évente váltogathatná egymást, de az ötlet lassan elhalt – legalábbis látszólag.
A spanyol El Mundo tudósítása szerint végre megszületett a megegyezés, 2014-ben újra lesz futam Valenciában, míg Barcelona kimarad. A lap azt írja, hogy Valencia Autonóm Közösség elnöke, Alberto Fabra február végén rendezte a dolgot Bernie Ecclestone-nal Londonban, a versenyek rotációjához már csak a katalán elnök, Arturo Mas aláírása hiányzik, ami állítólag mindössze idő kérdése.
Kérdés persze, hogy egyáltalán alkalmas-e F1-es verseny rendezésére a valenciai utcai helyszín, ugyanis nemrég arról lehetett hallani, hogy a teljesen gazdátlanul hagyott infrastruktúrát hagyták elrohadni és szétlopni.