Újra Trabant!

Frankfurtban idén jóval kevesebb az újságíró a sokévi átlagnál, de van, ahol egymásnak adjuk a kilincset a kollégákkal: az Opel stand mögé rejtett Trabantnál. Itt látható a márka feltámasztásának újabb fejezetét jelző prototípus.

Hopp, egy Trabi!
Ha Honecker ezt tudta volna...

Ha Honecker ezt tudta volna…

Ha Honecker ezt tudta volna…


Jellegzetes bilikékben pompázik a Trabant nt, amely a sarkokba kitolt, széles kerekeivel olyan jó kiállású, mintha a MINI-re épülne. Erről nincs szó, bár futóműelemeket és más alkatrészeket is átvettek sorozatgyártású kisautókból. Ronald Gerschewski, az autót megépítő cég ügyvezetője hallgat a donorokról, de hangsúlyozza, hogy normál, megvásárolható alkatrészekről van szó.

Kombi és Tramp?

A koncepcióautó a Trabant Universalt követi. Ha elkezdődik a sorozatgyártás, szó lehet más verziókról is. Főként a Tramp nevű, ajtónélküli, vászontetős szabadidő-autó utódja lenne érdekes, illetve a Campingé.

Dicső szovjethatalom
1,8 millió készült a 26 lóerős 601 limuzinból

1,8 millió készült a 26 lóerős 601 limuzinból

1,8 millió készült a 26 lóerős 601 limuzinból


1957. november 7-én kezdődött meg a Trabant P50 nullszériájának gyártása az időközben jobb létre szenderült Német Demokratikus Köztársaságban. Az NDK-s elvtársak a moszkvai gyarmattartóknak akartak kedveskedni, mert ez a nap volt a Nagy Októberi Szocialista Forradalom 50. évfordulója.

Szubtilisan, de a pályázat útján kiválasztott Trabant névben is a megszálló hatalom dicsősége sejlik fel, mert az útitársat jelentő latin szó a hasonló értelmű szovjet Szputnyikra utal, amely a világ első mesterséges holdjaként lenyűgöző mérnöki teljesítmény.

Nem Trabant, AWZ?

Hattyúdal volt a négyütemű, 1991-ben kifutott

Hattyúdal volt a négyütemű, 1991-ben kifutott

Hattyúdal volt a négyütemű gyártása


A típus AWZ néven is ismert, ami az Automobilwerk Zwickau (zwickaui autógyár) rövidítése. A sorozatgyártás 1958-től 1991-ig tartott. A legnépszerűbb az 1964-től készülő Trabant 601 volt, amely a P50 elavult kétütemű motorját vitte tovább új formatervvel. 1969-ben megtáltosodott a motor, de a Duroplast műanyag karosszériában 23 helyett 26 lóerős kéthengeres tombolt. Ebből a változatból készül a legtöbb: lépcsőshátú karosszériával 1,8 millió darab a 3,1 milliós össztermelésből.

Wankel-motor: nem jött össze

A gyár Wankel-motoros verzióval akarta fejleszteni a típust, amiben akkoriban a legtöbb nyugati autógyártó is hitt. Évi 200 ezer motor licencgyártására szerződtek a forgódugattyús motor jogait birtokló nyugatnémet NSU-val. A 34 lóerős, egytárcsás Wankel-motoros autókból végül négy prototípus készült el, műszaki gondok miatt a terv befuccsolt és a Trabant 1988-ig kétütemű motorral pöfögött ki a gyárkapun.

Elektromos hajtás

Nála tiszta lappal indul a Trabant

Nála tiszta lappal indul a Trabant

Nála tiszta lappal indul a Trabant


Búcsút mondhatunk a jellegzetes hangnak, mert a környezetvédelem jegyében egy 47 kW (64 LE) teljesítményű villanymotor suttog az orrban. Az aszinkron villanymotorral 130 km/órás végsebességet ad meg a márkatulajdonos, hatótávolságként 160 kilométert, de az elektromos hajtású autók hatótávját minden gyártó erősen optimistán szokta becsülni.

Mert menni még nem mentek az autóval, amely épphogy kész lett a szalonra. A formatervező Nils Poschwatta, aki a lecsapott tetejű első kísérlet után helyrepofozta az arányokat, jellegzetesen trabantos, de esztétikus autót alkotva. A dizájner a Volkswagen konszernnél lévő állását hagyta ott a Trabantért. A modern kor jegyében a tetőn napelemek segítik az autó szellőztetését, akár parkoláskor, a napsugarakból összeszedett 120 watt az elektromos rásegítésű szervokormány működésébe is besegít.

Ostalgie? Nein!

Hát, ez már nem a jó öreg 601-es

Hát, ez már nem a jó öreg 601-es

Hát, ez már nem a jó öreg 601-es


Megalkotója hangsúlyozta, hogy ő ugyan a keleti tartományokban cseperedett fel, de a projekt nem a Honecker-rezsimbe visszavágyóknak szól, mert néhányan ott is jó szívvel gondolnak vissza a diktatúra kiszámíthatóságára. A nosztalgia analógiájára ezt hívják németül Ostalgie-nak.
 
Nagy kérdés az autó megvalósíthatósága. A márkajogokat megvásároló és a Trabi-projekttel rendkívüli publicitáshoz jutó Herpa tőkeerős partnert keres a megvalósításhoz. Ha a modellautó-gyár talál valakit, a gyártás 2012-re indulhat meg.

Könnyű felismerni

Könnyű felismerni

Könnyű felismerni


Ám az újkori Papírjaguar nem lesz jutányos kisautó. Az ügyvezetőből nem tudtam árat kihúzni, mert ez a gyártandó mennyiségtől függ, de a 25 ezer eurós tippre azt mondta, hogy közelítésnek nem rossz. Szerintük minimum 20 000 euró (5,4 millió Ft) körül van az az összeg, amiből ki lehet hozni az elektromos hajtású verziót.

Egykor a Trabant olcsósága és megbízhatósága ellensúlyozta a kocsi számtalan gyengéjét, ez az elsődleges márkaérték veszendőbe menne. A Trabant nem minimálautóként születik újjá, hanem stílusos második autóként családok, vagy feltűnő cégautóként vállalatok számára.