Jó ideig semmi nem történt a középkategóriás prémium SUV-modellek piacán, az ismert modellek vártak a vevőkre. De mostanában felbolydult a kategória. Új belépő a Porsche Macan és a Jaguar F-Pace, már hazánkban van az Alfa Romeo Stelvio, a BMW év végén leváltja az X3-ast. Vadonatúj a kategória globális piacvezetője, az Audi Q5, a Volvo pedig a mezőny itthon legnépszerűbb autóját cseréli le az új XC60 bemutatásával.

A legfontosabb Volvo

A középméretű aszfaltterepjáró az utóbbi 10 év messze legsikeresebb Volvója. 2008 óta 3500-nál többet adott el belőle a magyar importőr, világszerte összesen közel egymillió talált gazdára.

Genfben Thomas Ingenlath, a Škodától igazolt fődizájner mutatta be a Volvo XC60 második generációját, aki egy igazán szép autóról rántotta le a leplet. A színpadon egy kék T6 forog, 22 collos keréktárcsákkal, de a többin sem aprózták el a felnit. A standon kiállított autókon 20-as és 21-es felniket láttam.

Új biztonsági fejlesztés a kormány beavatkozásával az akadályt kikerülő rendszer. Akkor aktív, ha az automatikus vészfékezés nem elég egy ütközés elkerüléséhez. Ha jól értettem a jelenleg elérhető szűkszavú leírást, az újítás nem visz át magától a szomszédos sávba, hanem a kormányerőket módosítja úgy, hogy a vezetőnek könnyebb legyen a számítógép szerint helyes, mint a rossz irányba kormányoznia. A rendszer 50-100 km/óra közötti sebességnél aktív.

130-ig félautonóm közlekedés

A feláras Pilot Assist, a Volvo vezetőtámogató rendszere, a megfelelően felfestett útszakaszokon 130 km/óráig automatikus kormányzásra, gyorsításra és lassításra képes. Sztrádán a vezető szusszanhat, az autó tartja a sávot és együtt fékez-gyorsít a forgalommal.

468,8 centis az új Volvo XC60, súlya a gyári adat szerint mellbevágó: 2081-2349 kg

468,8 centis az új Volvo XC60, súlya a gyári adat szerint mellbevágó: 2081-2349 kg

Sajnos az új Volvo XC60 súlya az X5-öst és társait követi. A gyári adatlap szerint 2081-2349 kg között szór az autó kiviteltől függően, ami nagy csalódás. A súlyán nem segít, hogy a hátsó futóműben, a 90-es modellekhez hasonlóan, itt is műanyagból van a keresztlaprugó. Feláras tétel az adaptív, elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás és a légrugózás, amit a Mercedes-Benz GLC hozott el a kategóriába.

Máris van konnektoros hibrid

Először két benzines és két duplaturbós dízelmotor lesz elérhető, mindegyik nyolcfokozatú automatikus váltóval. Valamennyi négyhengeres és 1969 köbcentis, azonos furattal és lökettel, a Volvo egyenmotorjának különféle változatai. 190 lóerővel és 400 Nm nyomatékkal a D4 is jó erőben van, de a sűrített levegővel felpörgetett turbófeltöltős D5 (235 LE, 480 Nm) fajlagos teljesítménye imponáló.

A belső tér eladja az autót. Kényelmesek az ülések, szépek az anyagok, jó a hangulat

A belső tér eladja az autót. Kényelmesek az ülések, szépek az anyagok, jó a hangulat

Itthon valószínűleg sokkal kisebb lesz az igény a T5 benzinesre (254 LE, 350 Nm) és T6-ra (320 LE, 400 Nm). Zöld rendszámot kaphat a konnektorról tölthető, 407 lóerős rendszerteljesítményű hibridváltozat. A T8 hajtáslánca az XC90-ből ismert, benne a T6 benzinessel és a 65 kW-os elektromos motorral. Füstmentesen 45 kilométert tehet meg az autó az EU-szabvány szerint.

Nyár végére jönnek az elsők

Először az erősebb motorú, összkerékhajtású autók gyártása indul el Torslandában, Svédországban, ami az árakban is megmutatkozik. Első körben 13 933 000 forinttól mennek felfelé az árak, ez a D4 AWD Momentum listaára.

13,9 milliótól indul az összkerekes, 190 lóerős XC60 Momentum listaára nyolcfokozatú automatikus váltóval

13,9 milliótól indul az összkerekes, 190 lóerős XC60 Momentum listaára nyolcfokozatú automatikus váltóval

A kisebb teljesítményű, D3-as és D2-es dízelek, az alapverzió és a kézi váltós modellek érkezésével az indulóár is alacsonyabb lesz. Az autó értékesítése elkezdődött, de kézzelfogható valójukban majd nyár végén lesznek itthon az első új XC60-as Volvók.