A Passat vezet
Jobb a VW megítélése, amely többe is kerül
Jobb a VW megítélése, amely többe is kerül

Jobb a VW megítélése, amely többe is kerül

Jobb a VW megítélése, amely többe is kerül


Magyarországon a piac honorálja a Volkswagen tartós erőfeszítéseit, amivel kiemelkedett a francia, japán, olasz márkák és a többi német tömeggyártó közül. Egy Passat nagy királyság. Nem azoknak, akik a budai hegyvidék bevásárlóközpontjait megtöltik 5-ös BMW-vel, ML Mercikkel és Q7-es Audival, de ne a legfelső párezerből induljunk ki!

Akinek itthon aktuális Passatja van, presztízsautója van. Mindenki látja, hogy sikerült valamit elérnie az életben. Valahova ide szeretne felkapaszkodni a Ford a Mondeóval, amely azonban megítélésben valamiért pont olyan tucat-flottaautó maradt, mint elődje.

Újonnan: Fej-fej mellett
Passatból alig akad Variant, Mondeóból van sok kombi

Passatból alig akad Variant, Mondeóból van sok kombi

Passatból alig akad kombi, a Fordból inkább


Hazánkban a középkategóriás autók között a Passat és a Mondeo vezet. Jó ideje e kettőből kerül ki a kategóriaelső, több ezer közép- és felsővezető vállalati autója.

A cégautók királya 2008-ban és idén július végéig is a Passat, a Mondeo kis hátránnyal követi a JATO Dynamics adatai szerint. Érdekes, hogy a Passat-ügyfelek szinte kizárólag limuzint vesznek, a Mondeóból viszont sok a kombi és az ötajtós. A forgalombahelyezési statisztika alapján az élőben nagyon mutatós Passat CC itthon is megtalálta a maga közönségét.

Forgalomba helyezési adatok
Ford Mondeo
VW Passat
2008 2293 2499
2009. 01-07. 663 787 (ebből 221 CC)

Forrás: JATO Dynamics

Alig használt, milliókkal kevesebbért

Nívós anyagokat látni a Fordban

Nívós anyagokat látni a Fordban

Nívós anyagokat látni a Mondeóban


Bár ár/érték-arányban és futóműben megelőzi a Passatot, egyes szűk térfogatú koponyákban még él a három F: Fordot, FIAT-ot, franciát soha. Szerintünk ez drámaian ostoba megállapítás, a Fordoknak mégis csekély a varázsuk, ami látszik a használtautó-árakon is.

Mindkét tesztkombink jól felszerelt, egészen fiatal használt autó, 2.2 TDCi illetve 2.0 PD TDI dízelmotorral. Még úgy működnek, akár az újak, de a Mondeo fekete fényezését már összekaristolták a gépi mosók, a lepadkázott felni is kevés odafigyelésről tanúskodik. A 173 lóerős Fordban még csak 24 000 kilométer van, a 170 lóerős VW-be 37 ezer kilométert tett bele tulajdonosa. Összehasonlítható felszereltséggel újkori listaáruk 9 illetve 10 millió Ft körül lenne, de ez gyorsan olvad.

Árak: Mondeo 3,7, Passat 2,8 milliótól
2005 óta fut a Passat B7, 2007-től a Mondeo

2005 óta fut a Passat B7, 2007-től a Mondeo

2005 óta fut a Passat B7, 2007-től a Mondeo


A mostani generációs Mondeóból 2007 nyarán érkeztek az elsők. Körülbelül 500-800 ezer forinttal kerülnek többe, mint az előd utolsó, extrákkal kitömött darabjai.

A Ford ára 3,6-3,8 millió forintnál kezdődik, négymillió alatt dízelt is gond nélkül kapni belőle.

Alig drágább a fiatalabb Mondeo

Gyengébb értéktartása miatt egy kétéves dízel Mondeo csak pár százezer forinttal kerül többe, mint a négyévesen is 3,1-3,6 millióra tartott Passat TDI-k.

Használtan a Mondeo ára gyorsan zuhan, a Passat jobban tartja az értékét

Használtan a Mondeo ára gyorsan zuhan, a Passat jobban tartja az értékét

Használtan a Mondeo ára gyorsan zuhan Passat jobban tartja az értékét


A Passat azonban hárommillió forint alatt is elérhető, de ez a lépés a szomjas és elkeserítően gyenge 1,6-os használatára kárhoztatja a tulajdonost. Viszont a komfort, a tágasság, a passzív biztonság és a presztízs adott az alap Passatokkal (és a Mondeókkal) is.

Ha Passat, akkor TDI

Kicsit többért, de még mindig hárommillió forint körül akad erősebb benzines modell is, például a 2.0 FSI, amely nyomatékszegény, cserébe sokat fogyaszt. Ha Passat, akkor tényleg TDI, aki pedig nagy lábon él, vegye inkább a kétezres turbós benzinest. A 2.0 TFSI remek motor.

Nehézatlétákra szabva

Még tágasabb a lábtér, mint a Fordban

Még tágasabb a lábtér, mint a Fordban

Még tágasabb a lábtér, mint a Fordban


Nemcsak teljesítményük, minden más szempontból is gyakorlatilag egyformán pompás autók, minimális különbségekkel. A Mondeo térérzetben és belső szélességben tűnt jobbnak, a Passatban nagyobb a lábtér hátul. Mindkettőben kényelmesen elférne négy kalapácsvető, óriásiak belül.

Mind a kettő letaglózó erővel húz, de eltérő módon. Kis fordulaton a nagyobb hengerűrtartalmú Mondeo hamarabb feléled, aztán annyira durván tör ki az erő belőle, hogy ez kicsit már sok is. A Passat 170 lóerős kétliteresét kevesebbet kell szokni: késlekedés, turbóra várás itt is van, mégis kiszámíthatóbb a teljesítményleadás.

Nagy érvágást jelentő alkatrészárak a következő oldalon


Egyformán magas színvonal

A 160-180-as utazótempót meg sem éreznék ezek a kocsik, persze csak ha szabadna velük itthon ennyivel menni. A bődületesen erős motor, a megkapó csend, stabilitás és a mindkét autóban megtalálható kanyarkövető xenon fényszóró miatt öröm velük hosszú útra menni. Tankolni ritkán kell. A Mondeo 2.2 TDCi átlaga 7,5-8 liter, a Passat még ennél is takarékosabb hajó: kereken hét literrel eljár a 170 lóerős.

Egyformán jó autók, nagyon sokat nyújtanak

Egyformán jó autók, nagyon sokat nyújtanak

Egyformán jó autók, nagyon sokat nyújtanak


Kiválóak az ülések is, a Passatban ráadásul elektromosan állítható a deréktámasz helyzete is, nemcsak a keménysége. Ebben a kategóriában nem divat a mezítlábas autó, mindkettőben első és hátsó radar segít parkolni. Mindkét típus rendkívül sokat nyújt, biztonságban, komfortban, motorerőben csak aránytalanul több pénzért kapni érezhetően jobbat vagy többet.

Számottevő különbség csak a kormányzásban és futóműben észlelhető. Ha nagyon forszírozzuk, a Mondeo sportosabb. Mint a Fordokat általában, ezt is jó vezetni. Nem is értjük, hogyan leplezi ilyen jól az üresen 1,6 tonnát. A Passat is stabil autó, méretéhez képest nem tohonya, de főleg rugózási komfortja emelkedik ki.18 helyett 16 colos felnikkel a Ford is sokkal kényelmesebb lenne.

Passat és Mondeo: mi bajuk lehet?

A két autó közül a Passattal több baj adódhat, mint a Mondeóval, igaz, az utóbbiból a használtak fiatalabbak és kevesebbet futottak. Az olajfogyasztáson a turbódízeleknél nem érdemes fennakadni, a 2.0 TDI nem egy esetben utántöltésre szorul a két csereperiódus között. A hajszolt autók eleve megérdemelnek sűrűbb olajcserét a 25-30 ezer kilométeresnél, mert a feltöltőt is ugyanez az olaj keni.

A kuplung drága mulatság

A Passatban lebetegedhet a 86 500 forintos üzemanyag-szivattyú és hallani bekrepáló Pumpe-Düse-elemekről. Az injektorból hengerenként van egy, szakszervizben 195 000 forintos tétel. A tuningolt dízelek erősen terhelik a tengelykapcsolót. Kuplungcserekor a kényelmet javító kettős tömegű lendkereket is meg kell venni kétszázezerért, tehát ne vegyünk chippelt autót! Részecskeszűrővel (DPF) felszerelt Passatot lehetőleg csak közös nyomócsöves befecskendezéssel vegyünk, tehát a CR TDI-t. A PD TDI rendszerrel problémás a szűrő kiégetése, ami a cikkben szereplő 170 lóerős modellt is érinti.

Alkatrészárakban előny a Fordnál

Alkatrészárakban előny a Fordnál

Néhány esetben vacakol a rögzítőfék, amely a modern kor jegyében gombnyomásra működik. Az előző Passat mechanikus kézifékével nem fordult elő hasonló gond, de az több helyet vett el az ülések között. Idegesítő hiba lehet a csomagtérajtón elromló zár.

Mondeo: még nagyon fiatal

Kevesebb fejfájást okoznak a Mondeók. A mindössze két éve piacon lévő típussal inkább apróságok adódhatnak. Az első ülések esetleg lötyögő rögzítése idegesítő hiba, néhány autóban lemállik az ajtószigetelés és meg-meglebben a motorháztető autópályán. A korai Ghia-kivitelek rusnya fabetétjét nem mondhatjuk hibának, akármilyen ízléstelen is a pörköltszaftnál alig barnább műanyag rettenet. A belső zörgések viszont joggal zavarják az utasokat egy ennyire fiatal, újonnan 5-9 milliós autóban.

Esőben pechjük van az ötajtós Mondeóval járóknak: ennek a csomagterébe becsorog a víz felnyitáskor, mert a tervezéskor ezt kissé elbaltázták. Az injektorok cseréje előbb-utóbb utoléri a közös nyomócsöves dízeleket, ami hengerenként közel százezer Ft, munkadíj nélkül. Próbaúton ügyeljünk a kuplung működésére, mert a TDCi nyomatéka kemény ellenfél a tárcsának.

Mondeo vagy Passat? Passat vagy Mondeo?

4-5 millióért jó dízeleket találni

4-5 millióért jó dízeleket találni

4-5 millióért jó dízeleket találni


Egyforma összegből inkább egy Mondeót vennénk használtan. Vészes értékvesztése miatt jobb állapotút kapunk azonos áron, fenntartási költségei kedvezőbbek és futóműve is jobb valamivel.

Tehát Mondeo, de melyik? Biztosan nem a lépcsőshátú, inkább az ötajtós, esetleg a kombi. A tesztben szereplő 2.2 TDCI kötelező biztosítása havi 1200 forinttal kerül többe, mint a kevésbé nyomatékos, kétliteres dízelé, a fogyasztása is csak fél literrel magasabb. Az alacsonyabb ár és a nagyobb választék szól a 2.0 TDCi mellett. Az 1.8 TDCi kissé kevés az autóhoz, de ezzel is együtt lehet élni. Aki az esetleges javítások drágasága miatt tart a használt dízelektől, válassza a lomhább és átlagosan 9,5 litert fogyasztó kétliteres benzinest.

A teszt apropóját az adta, hogy a képeken lévő Volkswagent édesapám megvásárolja-e a cégtől, vagy vállalati autójának fenntartása saját zsebből túlságosan költséges volna? Ha a márkaszervizes alkatrészárakon múlik, az unokák biztonsági gyermekülését aligha a Passatba fogjuk beszerelni. De a két autó fenntartási költségét ne csak az alkatrészárak alapján vessük össze! A Mondeo szervizperiódusa kötött, 20 ezer km vagy egy év, ami a Passat esetében maximum harmincezerig kitolható, ha az ügyfél nem a fix periódust és vele az alacsonyabb árú olajat választja.

Alkatrészárak*
Ford Mondeo 2.2 TDCi VW Passat 2.0 PD TDI 170
Első féktárcsa (db) 16 835 33 000
Első fékbetét (szett) 12 800 33 200
Turbófeltöltő 305 000 476 800
Kuplungszerkezet+tárcsa 73 450 132 900
Kuplung kinyomócsapágy 37 600 27 000
Injektor 93 100 195/256 000**


*Bruttó forintban. **: PD-injektor (egybeépített hengerenkénti adagolófúvóka-elem, felújítható cseredarab ellenében/cseredarab nélkül)
Forrás: Porsche-Inter Auto, Ford-márkakereskedések