A bécsi közlekedési vállalat az immár hét éve beszerzett, gázosított benzinmotorral és automata váltóval működő, Volkswagen Transporter alapú Kutsenits City IV midibuszokkal kiszolgált 2A és 3A vonalakon tervezett járműújítás miatt döntött a tisztán elektromos meghajtású olasz midibuszok mellett, mivel a belvároson át közlekedő vonalakon szigorúan csak alacsony helyi károsanyag-kibocsátással rendelkező járművek üzemelhetnek. A háromtengelyes City IV 17 ülő- és 10 állóhelyével szemben a Rampini által gyártott Alé midibusz elektromos, EL jelű változata csupán 9 ülőhellyel, ellenben 33 állóhellyel rendelkezik, valamint a City IV-hez hasonlón egy kerekesszék elhelyezésére alkalmas.

A hajtásrendszer cseréje miatt azonban nem csak a telephelyi töltés lehetőségét kell kialakítania a közlekedési vállalatnak, hanem a buszok végállomásán is lehetővé kell tenni az akkumulátorok töltését, mivel ezzel jelentősen csökkenthető azok mennyisége és tömege. Az éjszakai teljes töltés után a végállomásokon tartózkodva egy gomb megnyomásával áramszedők emelkednek a busz tetejéről a magasba, ahol az erre a célra kialakított felsővezetékről töltődhetnek a jármű akkumulátorai. A végállomási gyorstöltésre 15 perc elegendő, ezzel mindig megfelelő mennyiségű elektromos áram állhat az autóbusz hajtásának és segédberendezéseinek rendelkezésére a Burg szűk utcáin közlekedve.

Rampini Alé EL  villanybusz a 2010-es németországi bemutatón
Rampini Alé EL  villanybusz a 2010-es németországi bemutatón
Kutsenits City IV a bécsi 3A vonalon
4 fotó

Kutsenits City IV a bécsi 3A vonalon

Kutsenits City IV a bécsi 3A vonalon

Az új villanybuszok természetesen a mozgási energiából nyert elektromos áramot lassításkor visszatöltik az akkumulátorokba, mely funkció használatával körülbelül 20 %-os energiamegtakarítást érhető el. A felsővezetékes töltés lehetőségét először Schottenring (3A) és a Schwarzenbergplatz (2A) végállomásokon alakítják ki, ahonnan idén ősszel mind a tizenkét Kutsenits City IV nyugdíjba vonul. Amennyiben a rendszer beválik, úgy további hasonló buszok megjelenése és a végállomási töltési lehetőség elterjedése is várható Bécs tömegközlekedésében.
Műszaki adatok
Rampini Alé EL

Felsővezetékről tölthető elektromos midibuszok Bécsben 6

Megengedett össztömeg 11800 kg
Hosszúság 7720 mm
Szélesség 2200 mm
Magasság 3050 mm
Tengelytáv 3675 mm
Hátsó túlnyúlás 2345 mm
Maximális sebesség > 62 km/h
Ülőhelyek száma (járművezető nélkül) 9
Állóhelyek száma 33
Kerekesszékes férőhelyek száma 1
Egy töltéssel megtehető távolság (városi üzemben) 130-150 km
Akkumulátorok típusa Lítium-ion (vasfoszfát katóddal)
Akkumulátorok kapacitása 180 kWh
Motor gyártója Siemens
Motor teljesítménye 85/150 kW
Inverter típusa Siemens, DC-DC / IGBT MONO
Akkumulátorok töltési ideje minimum 2 óra

Forrás: Rampini, Austrian Times