Aligha akad olyan olvasó, aki gyermekkorában a „mi leszel, ha nagy leszel” kérdésre legalább egyszer ne válaszolta volna azt, hogy tűzoltó. Értjük miért: a tűzoltók bátrak, erősek és szinte azonnal ott vannak, ha baj van. Éppen ezért szükségük van megbízható járművekre. Mielőtt beültem volna a Heros-Rába Aquadux-X 4000 típusú tűzoltóautóba (helyesebben tűzoltó-gépjárműfecskendőkbe) elhatároztam, hogy kizárólag egy szempontot, a biztonságot helyezem előtérbe a teszt során.

A Katasztrófavédelem járműparkját jelenleg közel 40 féle típus alkotja, melyek jó része cserére szorul, ráadásul a járműpark átlagéletkora eléri a 13 évet. Ha viszont folytatódik a jelenlegi beszerzési ütem, akkor néhány esztendő múlva homogén járműpark jöhet létre. A megújuló flotta jelentős része várhatóan ilyen, Heros-Rába Aquadux-x 4000-es tűzoltóautókból áll majd. Az első prototípust több mint egy éve mutattuk be itt, a King of the Road rovatban, azonban most először nyílt lehetőségünk ezen jármű éles tesztjére.

A Katasztrófavédelem járműparkja a jövőben erre a típusra épül.

A Katasztrófavédelem járműparkja a jövőben erre a típusra épül.

Magyar-francia páros

Bár a tűzoltóautó hűtőmaszkján hatalmas Rába-logó díszeleg, a külső formaterv a Renault-é. A motor és a fülke is franciáktól érkezik, míg a győriek a járóképes alvázat, a futóművet,  a felfüggesztést és az üzemanyagtartályt rakják össze. A Belügyminisztérium alá tartozó Heros pedig a felépítményt, a tűzoltás-technikai eszközöket, a vezérlést, valamint a speciális, 4000 literes víztartályt és a habanyagtartályt adja a járműhöz. A tűzoltástechnikai berendezések alapját a hab előállítására is képes Rosenbauer NH 25 típusú szivattyú jelenti. Ez normál nyomásfokozatnál 10 bar nyomáson 2000 liter/perc, magas nyomásfokozatnál 40 bar nyomással 250 liter/perc vízszállításra képes.

Ez a Rába terepen is bevethető.

Ez a Rába terepen is bevethető.

Apró termetűek előnyben

A Rába-Heros tűzoltóautóba beülve az első dolog ami megfogja az embert, az a magas vezetőállás. A kormány mögül olyan szép panoráma tárul elénk, hogy pusztán a vezetőfülkében üldögélni is lebilincseli élményt jelent. A jármű 7650 milliméter hosszú, 2500 milliméter széles és 3380 milliméter magas (málházással együtt). Nem beszélhetünk tehát extrém méretekről, a vezető környezetét és a számtalan segédberendezést magában foglaló, úgynevezett parancsnoki terület rendkívül ergonomikus. Az elülső üléseket a fülke két szélére helyezték, mivel a középső területet egy nagyobb motorsátor foglalja el.  A vezetőülésről szinte minden fontos eszköz elérhető, a sofőr helye viszont kissé szűkös: a 187 centiméteres magasságommal és a relatíve hosszú lábammal nehezen barátkoztam meg a Rába tűzoltó vezető környezetével.

A vezető környezet kissé szűkös, ennél jobban nem lehet hátrébb tolni az ülést.

A vezető környezet kissé szűkös, ennél jobban nem lehet hátrébb tolni az ülést.

A kevés helyet hamar feledtetik a jármű kiváló menettulajdonságai. A rögzítőféket kiengedve, egyesbe kapcsolva felbőg a 290 lóerős (217 kW) motor, azonban szinte azonnal szükség van a következő fokozatra, hogy lendületbe tudjon kerülni a 16 tonnás össztömegű jármű. A négyessel a kényelmesebb utazósebesség minden erőlködés nélkül elérhető, az ötös fokozattal pedig megvalósítható a tempós haladás. Az optimális gyorsulást és lassítást színes piktogram segíti a műszerfal fordulatszámmérőjén. A zöld és a kék sáv jelzi, mikor van megfelelő tartományban a fordulatszámmérő. Ennek fényében a sofőr dönthet arról, hogy feljebb, vagy lejjebb vált.

Stabil és megbízható

A jármű a 70-90 kilométer/órás sebességnél is stabil haladást biztosít, a Rábaring döntött kanyarjaiban nem volt érezhető semmilyen dülöngélés, vagy imbolygás, minden körülmény között maximális biztonságot nyújtott. Száguldozni azért nem lehet vele, hiszen végsebességét 90 kilométer/órában szabályozták le, de forgalomtól függően még így is rövid idő alatt oda tud érni a tűzesetekhez.

A Rábaring döntött kanyarjai meg se kottyantak neki.

A Rábaring döntött kanyarjai meg se kottyantak neki.

Bevallom persze, kissé félelmetes élmény volt a Rábaringen vezetni egy ekkora monstrumot, hiszen a pályát úgy tervezték meg, hogy nem mindennapi útviszonyokra készítse fel a sofőröket. A Rába tűzoltóautó azonban nem csak az aszfalton állta meg a helyét, hiszen kiválóan kapaszkodott fel a meredek emelkedőkre, továbbá a murvás-kavicsos lejtőkön is tökéletesen gurult le a motorfékkel.  Persze ez nem csoda, hiszen úgy tervezték meg, hogy ne csak városi környezetben, hanem lakott területen kívül, akár terepviszonyok között is jól használható legyen.

Elárasztják az országot

A Heros-Rába Aquadux-x 4000 járművek beszerezése folyamatos, 10 nappal ezelőtt például éppen 10 darab ilyen tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. Ezek Budapestre, Ceglédre, Debrecenbe, Kazincbarcikára, Kiskunfélegyházára, Kiskunhalasra, Komlóra, Nagykátára, Szeghalomra és Tatabányára kerültek. A jármű nekem nem okozott csalódást, bízom benne, hogy a tűzoltók is szívesen használják majd. Az biztos, hogy a visszajelzéseket és a tapasztalatokat a Rába és a BM-Heros is felhasználja majd a fejlesztésekhez.