Kis gubanc akadt a csodafegyverrel? Egyesek ezt pedzegetik az után, hogy a Komplex Közlekedési Ellenőrző Pontok (KKEP) február eleji látványos bemutatóján elhangzottnál cseppet később vetik be élesben a szupertraffipaxokat.
Vasárnap 3 soros hírecske írta az ORFK oldalán: „a tesztelés során feltárt tapasztalatok alapján szoftverfrissítést végzett az eszköz szállítója. Ennek ellenőrzése érdekében a tesztidőszakot a rendőrség meghosszabbítja. Az éles üzem indításáról – azt megelőzően – tájékoztatást adunk.”
A próbaüzem gépházzaja?
A lényeg, hogy előbb-utóbb élesben is működnek majd, és a legőszintébben reméljük, hogy képesek lesznek közvetett hatásukkal csökkenteni a baleseteket. Újabban ugyanis nő az utakon a halottak száma, egyre több a személysérüléses tragédia. Addig is néhány fontos információ a rendszerről és várható működéséről.
Legelőször is: milyen szabályszegésért mennyit kell fizetni a csodafegyver áldozatainak?
A hamarosan büntető új eszközök közel tucatnyi szabálysértést lesznek képesek rögzíteni. Itt van, hogy melyikért mekkora a bírságot tartalmazó csekket hozhat a jövőben a postás.
Gyorshajtásért: 30 000-300 000 Ft
Kihangosító nélkül telefonálásért: 30 000 Ft
Biztonsági öv nélküli autózásért: 10 000, 15 000 vagy 20 000 Ft (lakott terület, vidék, autópálya)
Jelzőlámpa tilosán áthajtásért: 50 000 Ft
Vasúti átjárón tiltott áthajtásért: 60 000 Ft
Záróvonal átlépéséért: 30 000 Ft
Kötelező haladási irány megszegéséért: 50 000 Ft
Tiltott behajtásért: 30 000 Ft
Autópálya leállósávjában jogtalan megállásért: 40 000 Ft
Autópálya leállósávjában haladásért: 100 000 Ft
Buszsáv jogosulatlan használatáért: 20 000 Ft
Buszsávban haladásért: 30 000 Ft
Lejárt műszakival autózásért: 40 000, 50 000 vagy 60 000 Ft (attól függően, hogy 3, 6 vagy 12 hónapja járt le).
Képesek lesznek átlagsebesség-mérés alapján büntetni?
Onnan nézve is meglepő a tesztüzem kitolása, hogy kérdésemre már 2013 januárjában azt írta az ORFK: várhatóan 2015. márciusig megvalósítják a nagyszabású projektet a közlekedők totális ellenőrzésére. És tudják miről leveleztünk még két éve? Arról, hogy a rendőrség gőzerővel készül a Magyarországon még sosem alkalmazott section control bevezetésére is. Igen, már két éve készülnek erre. De mi is ez pontosan?
A lényeg, hogy egy adott útszakasz több pontján – de az elején és a végén biztosan -, járműazonosító és egyben sebességmérő műszerek figyelik az autókat. Azonosítják a kocsikat, folyamatosan mérik a sebességüket, és a szakasz végén átlagsebességet számolnak. Ha ez az átlagsebesség több az adott úton megengedettnél, akkor a rendszer automatikusan eljárást indít a gyorshajtó ellen. A bizonyítékok adottak: megvan a sebesség, a rendszám, a fotók stb.
Szó szerint idézem, hogy mit válaszolt a rendőrség arra a két kérdésemre, hogy a most bemutatott rendszer képes-e erre, és, hogy élesben mérnek-e majd átlagsebességet. „A komplex projekt keretében kialakításra kerülő VÉDA rendszer rendelkezni fog mindazon technológiai lehetőségekkel, amelyek az átlagsebesség (szakaszsebesség) ellenőrzéséhez és a jogsértések joghatásos dokumentálásához szükségesek. Mindezek mellett fontos megjegyezni, hogy a rendszertervezés részét képző igazgatásszervezési feladatok keretében feltárásra kerülnek az átlagsebesség-mérés bevezetéséhez kapcsolódó jogalkotási és jogszabály módosítási feladatok is. Tehát a technológiai alapok megteremtésén túlmenően jogalkotói döntések is szükségesek lehetnek a szakaszsebesség-ellenőrzés bevezetéséhez.”
Lehetnek. Azt írják: lehetnek.
Mennyire pontosak? Meddig látnak el? Olvasnak rendszámot sötétben és esőben?
100 km/órás sebességig „3 km/óra vagy ezen belüli” pontosságra képesek a KKEP-k. 100 km/óra felett száguldó kocsik mérésénél pedig „3 százalék vagy ezen belül kell lennie minden alkalmazási körülmény mellett”.
A hatótávval kapcsolatban nem terítette ki a kártyáit az ORFK, így fogalmaznak: „A fix telepítésű KKEP részét képező közúti ellenőrzésre szolgáló járműsebesség-mérő egység tervezetten RADAR-os mérési elvű lesz, így az ennek megfelelő mérési távolsággal fog dolgozni. A változtatható helyű KKEP lézeres mérési elvű, így több száz méter távolságból is képes megállapítani a jármű sebességét.”
No de mikor látnak, mikor nem? „Az extrém időjárási és látási viszonyoktól eltekintve az eszközök képesek lesznek éjszaka és csökkent látási viszonyok között is a sebességmérésre.”
Nappal színes képet rögzít a rendszer, éjjel fekete-fehéret. „A KKEP-k az észlelt esemény jellegéhez igazítva állókép felvételt, állóképekből készített sorozatfelvételt, illetve egyes jogsértések kapcsán videó felvételt készítenek.”
Mennyibe kerül?
A VÉDA automata közlekedés-ellenőrzési rendszer (ez a hivatalos és teljes neve) összesen 365 fixen telepített, továbbá 160 mobil készülékből áll majd össze az év végéig. Az ORFK nemrég kiadott menetrendje szerint ebben az ütemezésben:
2015. március – A mobil intelligens kamerák (KKEP) alapszintű üzembe állítása (1. lépcső)
2015. június – A mobil kamerák funkcióinak bővítése (2. lépcső)
2015. III. negyedév – A fix telepítésű kamerák üzembe helyezése
2015 vége – A komplex rendszer üzembe állása
Mindez összesen 15 milliárdba kerül EU-s támogatásból és hazai forrásból. Ebből a 160 mobil készülék tervezése, gyártása, szállítása, üzembe helyezése és további funkciókkal történő bővítése mintegy 900 millió forint.
A 365 fix készülék tervezésének, gyártásának, szállításának, telepítésének és a kapcsolódó szolgáltatások nyújtásának költsége hozzávetőleg (sic!) 8 milliárd forint.
Ezen felül 825 millióba kerül a „közlekedésbiztonsági automatizált feldolgozó és információs rendszer kialakítása és az alkalmazásfejlesztési feladatokhoz, a bevezetéshez kapcsolódó szolgáltatások biztosítása”.
Mit csinál, ha lopott kocsit lát? És ha más probléma van az autó-rendszám együttesével?
Őszinte kíváncsisággal várjuk, egyúttal reméljük, hogy lopott autók és tolvajok tömegét vadássza le az új rendszer. Tűrhetetlen, hogy pl. a Budapestről eltűnt gépjárműveknek mindössze a 2,6 százalékát (!) találják meg a 2013-as adatok szerint. Nagy előnye az újdonságnak – hangsúlyozzák a rendőrök -, hogy automatikusan felismeri a rendszámokat, ami után képes adatokat kérni a hatósági nyilvántartásból. Azaz kiszúrja a körözött rendszámokat, az ígéret szerint júniustól.
Ha ilyesmi történik, „a jelzés az illetékes rendőri szervhez fog érkezni, ahol döntenek a szükséges, illetve lehetséges intézkedésről”. Itt is csak reméljük, hogy azonnal bepattannak a 185 lóerős Mercik, vagy a 313 lóerős vadiúj rendőr-Audik egyikébe, és rögvest nyakon csípik a bűnözőket.
Arra is kíváncsiak voltunk, hogy mi van, ha nem körözött a rendszám, ámde valamiért mégsem oké az autó. Mondjuk a lila BMW-hez tartozó XYZ-987 rendszámot zöld Merci orrán látja a rendszer. Ilyenkor történik valami? „A KKEP-k egyik rögzített alapfunkciója a rendszámfelismerés. Az automatizált komplex ellenőrzések során a VÉDA rendszer képes lesz a járműkategóriák azonosítására és a kapcsolódó informatikai rendszerek igénybevételével a járműnyilvántartásban szereplő adatokkal történő összevetésre” – válaszolta erre a rendőrség.
Képes lesz tehát, hogy fog-e majd ilyen kocsikat, meglátjuk.
Mi jön most?
Kicsit belezavart a képbe a most vasárnap bejelentett csúszás, de a menetrend szerint a hamarosan beinduló sebességmérés/bírságolás utáni hetektől kezdik a többi szabálysértés figyelését és büntetését. Elvileg heteken belül a 160 hordozható készülék áll át éles üzemre, ősztől jön a bő dupla ennyi fix.
A körözött járművek adatbázisával a tervek szerint júniustól kötik össze országszerte a forgalmat kémlelő gépeket. Várjuk az eredményeket, hogy ne csak a jelenleginél több bírságolásról szóljon ez a történet, hanem elkapott bűnözőkről is.
Átszámoltuk a rendőrség adatait, és egészen más sorrend jött ki a lopott autóknál.
Nézze meg a listát arról, hogy valójában milyen autókra vadásznak a tolvajok!
Az ön kocsija köztük van?