Ötévenként minden hazai közúton meg kell vizsgálni az érvényes sebességhatárt a közlekedési törvény szerint, amit előírt rend szerint végeznek az útkezelők. De a kötelező felülvizsgálatok mellett a Magyar Közút Zrt. (MK), a Nemzeti Közlekedési Hatóság és a rendőrség bármikor változtathat az utak sebességhatárain
– a forgalmi adatok,
– a balesetszám,
– az útminőség,
– és az üzemeltetési tapasztalatok birtokában.

Tavaly 225 kilométernyi részt vizsgált át az MK a hazai gyorsforgalmi úthálózaton (konkrétan az M1-es, az M31-es, és az M35-ös autópályán, valamint a 4-es autóúton), és még 1300 kilométernyi szakaszt a különböző főutakon. A vizsgálatok eredményeinek elemzése után legnagyobbrészt kisebb számokat tartalmazó KRESZ-táblákra cserélték a korábbiakat.

2016-ban ezeken az utakon módosítottak lefelé a sebességhatárokon:

  • M1-es autópálya, jobb oldal (Bp-ről nézve), 29-es és 31-es km-szelvény között, 130 km/óra helyett 100 km/órára (Fejér megye)
  • M1-es autópálya, jobb oldal, 39-es és 40-es km-szelvény között, 130 km/óra helyett 100 km/órára
  • M1-es autópálya, bal oldal, 53-as km-szelvény és 49-es km-szelvény között, 130 km/óra helyett 100 km/órára
  • M1-es autópálya, bal oldal, 46-os km-szelvény és 44-es km-szelvény között 130 km/óra helyett 100 km/órára
  • M1-es autópálya, bal oldal, 27-es és 26-os km-szelvény között, 130 km/óra helyett 100 km/órára
  • 27-es főút, 37-es km-szelvény, 90 km/óra helyett 70 km/órára (BAZ-megye)
  • 25-ös főút, 56-os km-szelvény, 90 km/óra helyett 60 km/órára
  • 7-es főút, 32-es km-szelvény, 50 km/óra helyett 40 km/órára (Fejér megye)
  • 7-es főút, 91-es km-szelvény, 90 km/óra helyett 70 km/órára
  • 7-es főút, 95-ös km-szelvény, 90 km/óra helyett 70 km/órára
  • 102-es főút, 20-as km-szelvény, 50 km/óra helyett 40 km/órára (Pest megye)
  • 811-es főút, 27-es km-szelvény, 90 km/óra helyett 60 km/órára

A Vezess kérdésére a Magyar Közút Zrt. elárulta, az M1-es autópálya fenti szakaszain „a pályaszerkezet elhasználódása miatt” vezették be a korlátozásokat. Ezek a változások függetlenek a kötelező felülvizsgálatoktól.

M1-es-fejér-megyébenJÓ

Ismétlődő úthibák az M1-es Fejér megyei szakaszán a Google 2014-es felvételén. 2016-ra olyan állapotba került az autópálya, hogy több szakaszon már nem lehet 130-cal közlekedni

Néhány helyen sebességhatár emelésre is volt példa 2016-ban, mégpedig az alábbi útszakaszokon:

  • 4-es főút, 33-as km-szelvény, 70 km/óráról 90 km/órára (Pest megye)
  • 6-os főút, 25-ös km-szelvény, 60 km/óráról 90 km/órára
  • 7-es főút, 13-as km-szelvény, 40 km/óráról 50 km/órára
  • a 21-es főút felújított, 2×2 sávos szakaszai, 90 km/óráról 110 km/órára (Heves és Nógrád megye)

2015-ben többnyire növelték a megengedett tempót

A legfontosabb utakat nézve tavalyelőtt nagyrészt pont ellenkező irányba változtatott a Magyar Közút Zrt., akkor nagyobbrészt megemelte a sebességhatárokat az átvizsgált utakon. Konkrétan az alábbi szakaszokon:

  • M0-s autóút déli szektor, 100 km/óra helyett 110 km/órára
  • M0-s autóút északi szektor, 80 km/óra helyett 100 km/órára
  • M51-es egyik szakaszán, 80 km/óra helyett 100 km/órára
  • M5-ös autópálya főváros közeli szakasza, 100 km/óra helyett 130 km/órára
  • M6-os autópálya, két szakasz változott, 100 km/óra helyett 130 km, míg a főváros közelében 80 km/óra helyett 100 km/órára
  • M3-as autópálya két szakaszán változott, 100 km/óra helyett 120 km/órára.

Egy helyen csökkent a megengedett tempó a gyorsforgalmi utakon tavalyelőtt:

  • az M43-as autópálya új szakaszán, a Krak-éri pihenőnél 80 km/órára
M0-M2 1000

A kezdetektől 80-nal lehetett menni az M0-s északi szektorában az M2-es és a 2-es főút csomópontja között – itt ma már 100-as táblák állnak. A hivatalos indoklás szerint a 80-as korlátozás a csomópontok közelsége, az ívviszonyok és a környezeti adottságok (“bevásárlóközpont által megvilágított környezet”) miatt létezett, csakhogy az elmúlt évek baleseti statisztikái, és az MK tapasztalatai alapján indokolatlan volt, így felemelték. Itt hajtunk fel az M2-es felől az M0-ra, a Google még a 80-as táblákat mutatja

Mennyibe kerül egy táblacsere?

Komoly költségekkel nem jár a sebességhatárok megemelése, avagy csökkentése. Egy-egy KRESZ-tábla cseréje évek óta 15 400 forint. Ebben benne van a termék ára, és a telepítés költsége a munkás bérétől a gázolajköltségig.

A végső összeg persze függ az érintett szakasz hosszától is. Az említett autópályákon és autóutakon “tükrösen”, a belső oldalon megismételve kell kirakni a táblákat. Plusz minden csatlakozás után kötelezően, de legalább kilométerenként.

A sebességhatároknál sokkal komolyabb problémával néznek szembe most a magyar autósok!