Ötévenként minden hazai közúton meg kell vizsgálni az érvényes sebességhatárt a közlekedési törvény szerint, amit előírt rend szerint végeznek az útkezelők. De a kötelező felülvizsgálatok mellett a Magyar Közút Zrt. (MK), a Nemzeti Közlekedési Hatóság és a rendőrség bármikor változtathat az utak sebességhatárain
– a forgalmi adatok,
– a balesetszám,
– az útminőség,
– és az üzemeltetési tapasztalatok birtokában.
Tavaly 225 kilométernyi részt vizsgált át az MK a hazai gyorsforgalmi úthálózaton (konkrétan az M1-es, az M31-es, és az M35-ös autópályán, valamint a 4-es autóúton), és még 1300 kilométernyi szakaszt a különböző főutakon. A vizsgálatok eredményeinek elemzése után legnagyobbrészt kisebb számokat tartalmazó KRESZ-táblákra cserélték a korábbiakat.
2016-ban ezeken az utakon módosítottak lefelé a sebességhatárokon:
- M1-es autópálya, jobb oldal (Bp-ről nézve), 29-es és 31-es km-szelvény között, 130 km/óra helyett 100 km/órára (Fejér megye)
- M1-es autópálya, jobb oldal, 39-es és 40-es km-szelvény között, 130 km/óra helyett 100 km/órára
- M1-es autópálya, bal oldal, 53-as km-szelvény és 49-es km-szelvény között, 130 km/óra helyett 100 km/órára
- M1-es autópálya, bal oldal, 46-os km-szelvény és 44-es km-szelvény között 130 km/óra helyett 100 km/órára
- M1-es autópálya, bal oldal, 27-es és 26-os km-szelvény között, 130 km/óra helyett 100 km/órára
- 27-es főút, 37-es km-szelvény, 90 km/óra helyett 70 km/órára (BAZ-megye)
- 25-ös főút, 56-os km-szelvény, 90 km/óra helyett 60 km/órára
- 7-es főút, 32-es km-szelvény, 50 km/óra helyett 40 km/órára (Fejér megye)
- 7-es főút, 91-es km-szelvény, 90 km/óra helyett 70 km/órára
- 7-es főút, 95-ös km-szelvény, 90 km/óra helyett 70 km/órára
- 102-es főút, 20-as km-szelvény, 50 km/óra helyett 40 km/órára (Pest megye)
- 811-es főút, 27-es km-szelvény, 90 km/óra helyett 60 km/órára
A Vezess kérdésére a Magyar Közút Zrt. elárulta, az M1-es autópálya fenti szakaszain „a pályaszerkezet elhasználódása miatt” vezették be a korlátozásokat. Ezek a változások függetlenek a kötelező felülvizsgálatoktól.
Néhány helyen sebességhatár emelésre is volt példa 2016-ban, mégpedig az alábbi útszakaszokon:
- 4-es főút, 33-as km-szelvény, 70 km/óráról 90 km/órára (Pest megye)
- 6-os főút, 25-ös km-szelvény, 60 km/óráról 90 km/órára
- 7-es főút, 13-as km-szelvény, 40 km/óráról 50 km/órára
- a 21-es főút felújított, 2×2 sávos szakaszai, 90 km/óráról 110 km/órára (Heves és Nógrád megye)
2015-ben többnyire növelték a megengedett tempót
A legfontosabb utakat nézve tavalyelőtt nagyrészt pont ellenkező irányba változtatott a Magyar Közút Zrt., akkor nagyobbrészt megemelte a sebességhatárokat az átvizsgált utakon. Konkrétan az alábbi szakaszokon:
- M0-s autóút déli szektor, 100 km/óra helyett 110 km/órára
- M0-s autóút északi szektor, 80 km/óra helyett 100 km/órára
- M51-es egyik szakaszán, 80 km/óra helyett 100 km/órára
- M5-ös autópálya főváros közeli szakasza, 100 km/óra helyett 130 km/órára
- M6-os autópálya, két szakasz változott, 100 km/óra helyett 130 km, míg a főváros közelében 80 km/óra helyett 100 km/órára
- M3-as autópálya két szakaszán változott, 100 km/óra helyett 120 km/órára.
Egy helyen csökkent a megengedett tempó a gyorsforgalmi utakon tavalyelőtt:
- az M43-as autópálya új szakaszán, a Krak-éri pihenőnél 80 km/órára
Mennyibe kerül egy táblacsere?
Komoly költségekkel nem jár a sebességhatárok megemelése, avagy csökkentése. Egy-egy KRESZ-tábla cseréje évek óta 15 400 forint. Ebben benne van a termék ára, és a telepítés költsége a munkás bérétől a gázolajköltségig.
A végső összeg persze függ az érintett szakasz hosszától is. Az említett autópályákon és autóutakon “tükrösen”, a belső oldalon megismételve kell kirakni a táblákat. Plusz minden csatlakozás után kötelezően, de legalább kilométerenként.
A sebességhatároknál sokkal komolyabb problémával néznek szembe most a magyar autósok!