Egy Porsche nemigen okoz meglepetést. Az új 911 négykerék-hajtással is pont annyira tökéletes, ahogy tippelnénk
993, 996 és 997 után az új 911-generáció kódja 991 lett

993, 996 és 997 után az új 911-generáció kódja 991 lett

993, 996 és 997 után az új 911-generáció kódja 991 lett


Fehér tapétává olvadnak össze a behavazott fenyők, ahogy leforog a harmadik az alpesi országúton. A szívómotor egyre többet ad 400 lóerejéből, négyezernél, ötezernél és még hatezernél is jön egy rántás. A hathengeres boxer teleüvölti az éjszakát, frenetikus hangja a sejtjeink legmélyére hatol.

Frenetikus hangzás

7400 felett nem nő a teljesítmény, váltok egyet, még egy enyhe bal-jobb-bal törés az útban, aztán a fékeké a főszerep. Szerinted menyivel mentünk? – kérdezi Gulyás Péter, kollégám az Origótól. Engem lefoglaltaz út, neki maradt ideje leolvasni, hogy 203-at mutatott a digitális kijelző.

1983 telén készült az első 4x4-es 911, amelyben René Metge és Dominique Lemoyne rögtön megnyerte az 1984-es Párizs-Dakart. 1986-ban a Porsche a 959-cel győzött

1983 telén készült az első 4×4-es 911, amelyben René Metge és Dominique Lemoyne rögtön megnyerte az 1984-es Párizs-Dakart. 1986-ban a Porsche a 959-cel győzött

44 milliméterrel szélesebb a hátsó nyomtáv, mint a kétkerék-hajtású verzióban

44 milliméterrel szélesebb a hátsó nyomtáv, mint a kétkerék-hajtású verzióban

44 milliméterrel szélesebb a hátsó nyomtáv, mint a kétkerék-hajtású verzióban


Egészen eddig a részegek makacsságával hittem abban, hogy a 911 Carrera a világ teteje. Képtelenség nála jobb sportautót csinálni, mert egyformán jól bevethető a közértig és a Nordschleifén is. De a Carrera 4 azt bizonyítja, hogy összkerékhajtással innen is van feljebb.

Ez is C4

Házon belül a Porsche C4-nek rövidíti ezt a verziót, ahogy a plasztik robbanóanyagot vagy a 100-as Audi negyedik generációját hívják, meg persze a kompakt Citroënt.

Bajos kiszúrni az oldalanként 22 milliméteres hátsó nyomtávszélesítést, de a hátsó lámpákat összekötő fénycsíkról azonosítható a 4×4-es Carrera. Új a jobb szélső műszerben lekérhető oszlopdiagram is, amely a tengelyek közötti erőelosztást mutatja.

Porsche Traction Management – a 911 hajtásrendszere

Amikor a lamellás kuplungban megnő az olaj nyomása, a folyadék összenyomja a lemezeket és az első kerekek is hajtanak

Amikor a lamellás kuplungban megnő az olaj nyomása, a folyadék összenyomja a lemezeket és az első kerekek is hajtanak

Amikor a lamellás kuplungban megnő az olaj nyomása, a folyadék összenyomja a lemezeket és az első kerekek is hajtanak


Alapesetben a Carrera 4 hátsókerék-hajtású, akárcsak a Nissan GT-R. Az elektronikus vezérlésű lamellás kuplung egy tizedmásodpercen belül átrendezi az erőelosztást és akár a nyomaték 100 százalékát is kaphatják az első kerekek, de a farmotorral terhelt hátsó kerekek tapadása miatt ez egy elméleti adat.

A rendszer aktív, tehát nem a kerékkipörgés aktiválja az első kerekek hajtását, mint a 911-ben 2008-ig használt, a Porschéhoz méltatlanul gagyi viszkokuplungos megoldással. A kiegyensúlyozott erőátvitel érdekében a kardántengely tökéletesen egyenes. Az erőelosztás kiszámításához a kormányzás szögét és a gázpedál állását is feldolgozza a rendszer.

65 kilóval könnyebb elődjénél az új összkerekes Carrera

65 kilóval könnyebb elődjénél az új összkerekes Carrera

65 kilóval könnyebb elődjénél az új összkerekes Carrera


A hátsó differenciálműben mechanikus diffizár segít talajra vinni és elosztani a két kerék között az erőt, amely duplakuplungos váltót rendelve elektronikus vezérléssel dolgozik.

A Porsche Torque Vectoring a jobban tapadó, kanyarban többnyire az ívkülső keréknek ad több erőt, amivel az autó nemcsak hatásosabban gyorsít ki, de agilisabb és jobban is fordul. Hasonló megoldást a BMW és az Audi is kínál, régebb óta a Honda Legend SH-AWD, a Mitsubishi Lancer Evóban 1996 óta van.

Csodálatosan szól a kipufogó

Csodálatosan szól a kipufogó

Csodálatosan szól a kipufogó


Állandó négykerék-hajtásával a Porsche veszett gyors sportkocsi. Aktív biztonsága fenomenális, arcpirító kanyarsebességnél sem veszít tapadásából. A magunkfajta törekvő műkedvelőnek kiautózhatatlanul sokat tud.

Hangélmény a kipufogóból

Kormányzása annyira pontos, hogy centiméterre megmondhatjuk vele az autónak, milyen íven forduljon. Bár sokszor téli körülmények között autóztunk, a vakmerőbbeknek is csúnyán el kell néznie egy kanyart, hogy a menetstabilizáló elektronika lámpája felvillanjon.

Nagyon mélyre engedhető az üléshelyzet. A kormány közel függőleges állása, vastagsága és a küllők kialakítása maga a tökély

Nagyon mélyre engedhető az üléshelyzet. A kormány közel függőleges állása, vastagsága és a küllők kialakítása maga a tökély

Hétfokozatú a manuális váltó is. A duplakuplungos PDK 1,1 millió forintos extra

Hétfokozatú a manuális váltó is. A duplakuplungos PDK 1,1 millió forintos extra

Hétfokozatú a manuális váltó is. A duplakuplungos PDK 1,1 millió forintos extra


A biztonság nem ment az élmény rovására, ezt a kipufogó önmagában megoldja.

A 991-es generációhoz van gombnyomásra vadítható kipufogó, de aki nem rendeli meg ezt az extrát, azt is elkápráztatja a Sport + állásban automatikusan, optimálisan adagolt gázfröccsökkel, ami főleg a kézi váltósban teszi simábbá a visszakapcsolásokat és tartja stabilan az autó farát.

Hét fokozat, kézzel

A kikezdhetetlenül jó PDK (duplakuplungos automata) helyett megcsíptük a szintén hétfokozatú manuális váltót.

30,6 és 39 millió forint között mozog a 4x4-es 911 alapára. Előbbi a 350 lóerős kupéra, utóbbi a 400 lóerős Carrera 4S Cabriolet-ra vonatkozik, kézi váltóval

30,6 és 39 millió forint között mozog a 4×4-es 911 alapára. Előbbi a 350 lóerős kupéra, utóbbi a 400 lóerős Carrera 4S Cabriolet-ra vonatkozik, kézi váltóval

A kulissza hasonlít a legtöbb autóéra, csak az ötödiktől jobbra kapcsolható még egy áttétel. A plusz fokozat ellenére könnyű bánni a pontosan sikló karral, mert 7-esbe csak ötödikből vagy hatodikból lehet váltani, amit egy reteszelés old meg.
Videón a Carrera 4

Aligha váratlan, hogy a 911 szívómotorja párját ritkítja. Gázreakciója álomszerű, hangja, ereje és csodálatosan felépített teljesítménye feltüzeli az embert. S duplakuplungos váltóval még rajtautomatikát is kapunk, amit a cégre jellemző elegáns lezserséggel és perfekcionizmussal oldottak meg.

Nem kell kapcsolókat nyomkodni vagy menükben kotorászni. Az ideális rajthoz elég D-ben hagyni a váltót, nyomva tartani a féket és jobbal padlógázt adni. Az autó megfeszül, megjelenik a Launch control ready felirat és ha lelépsz a fékről, jön a kilövés. Főleg ennek köszönhetően jobb két tizeddel a PDK-s verziók 0-100-as ideje a manuális váltósokénál.

Kupéként 30,6 milliótól

Magyarországon a Porschék árát napi árfolyamon kalkulálja az importőr. 285 forintos euróval számolva a kézi váltós Carrera 4 kupé 30,6 millió forintba kerül, a szintén 350 lóerős kabrió alapára 34,5 millió Ft. A négyes jegyében a 400 lóerős Carrera 4S modellek 4,4 millió forinttal kerülnek többe.