Érdekes látni, mennyire más autókat kínál egy globális autómárka a világ különböző pontjain. Pár éve még Portugáliáig repültünk, hogy együtt láthassuk a Nissan különféle autóit a gázüzemű barokk taxitól a világverő GT-R-en át az Infiniti QX 56 monstrumig. A Hondánál viszont elég betérni egy hazai márkakereskedésbe, hogy lássuk, milyen kompakt autót igényel Európa és milyet a világ másik fele.
Keleti-nyugati Civic
Van az új, kiadósan megdizájnolt ötajtós Civic, amely nekünk csalódás volt és van a lépcsőshátú, amely elsősorban Ázsiának illetve Észak-Amerikának szól, de Kelet-Közép-Európa és Kelet-Európa néhány országában is kapható.
Elvileg ez a modell veszi célba a konzervatív, legalább ötvenes férfi vásárlókat, de kívülről egyáltalán nem avítt. Belülről annál inkább, bár a prospektus szerint „a vezetői környezet kifinomult, ergonomikus kialakítását kiváló minőségű anyagok teszik teljessé”, amit kár volt papírra vetni.
A tegnapelőtt autója
Aki beül egy Jettába, de legyen az összehasonlítás alapja akár a jóval olcsóbb Cruze vagy Fluence, 10-15 évvel ezelőtti autóban érzi magát. Puritán, kemény műanyagok jelzik mindenütt, hogy ez nem volt szempont, olcsó benyomást kelt az üléskárpit és talán tartós, de ócskának ható szőnyeg borítja a padlót.
Csak a vezető oldali ablakemelő fut végig egy gombnyomásra fel-le, mert a többiből kispórolták az akadályérzékelőt.
A kategória többi autója, például az ötajtós Civic is eljutott az oldalanként beállítható légkondihoz, a lépcsőshátú Civicé viszont egyzónás.
Sajnos a Bluetooth-kapcsolatos kihangosító csak az Elegance Plus felszereltséghez jár, ezt a funkciót megérdemelné az 5,25 milliót kicsengető ügyfél, ha már itthon 15 000 forintra büntethetik a kézből telefonálást.
A Civic 1,6 Elegance és négyajtós konkurenseinek listaára | |
---|---|
Chevrolet Cruze 1,6 LT+ (124 LE) | 4 490 000 Ft |
Ford Focus Champions 1,0 GTDi EcoBoost (125 LE) | 5 175 000 Ft |
Honda Civic 1,6 Elegance (125 LE) | 5 249 990 Ft |
Hyundai Elantra 1,6 Comfort (132 LE) | 5 490 000 Ft |
Renault Fluence 1,6 Techno Feel (110 LE) | 4 240 000 Ft |
Toyota Corolla 1,6 Sol VSC (132 LE) | 5 700 000 Ft |
VW Jetta 1,2 TSI Comfortline (105 LE) | 5 272 000 Ft |
Átlagon aluli a csomagtér
A csomagtér kisebb a kategóriában elvárhatónál, de 440 literjével nem mondanánk szűknek. Nagy dobozokat ez sem nyel el, ebben mindig jobbak az ötajtósok és a kombik, de jó megoldás a két kis kar az üléstámlák előredöntésére.
Szomorú, hogy a fedélre nem sikerült valami peremet vagy fület aggatni a lehúzásához, így az időnként saras lemezt kell megfogni. A fedél másik baja, hogy nincs rajta nyitógomb, csak a vezetőülés mellől vagy a slusszkulcsról, távirányítással nyitható, ami elég kényelmetlen.
Nincs rossz dolgunk bentA fontosabb dolgokban viszont jó a Civic: kényelmes az ülés, sokat vezetve is kellemes az üléshelyzet és a mai autók többségével szemben nem takar ki első tetőoszlop egy bálnarajt.
Átlagos a térkínálat, hátul a korlátozott fejteret leszámítva normálisan elférni, kapunk kartámaszt és nemcsak az anyósülés háttámláján van zseb, ami egy japán autótól értékelendő. Van elegendő rakodóhely, az első kartámasz ürege USB-csatlakozót rejt.
Ez valóban MOTOR
Az autó valódi ütőkártyája a hajtáslánc, ami több mint meggyőző. A Cruze vagy az Astra szívó benzinese úgy viselkedik, mintha ólomból volna minden eleme és a robbanás erejét felemésztené a dugattyú lelökése, az autó hajtására alig jutna valami.
A Civicben viszont olyan motor van, amit a benzines szívómotorok közül csak a Hyundai és a Toyota ezerhatosa közelít meg és rugalmasságát leszámítva az 1,6 i-VTEC összességében semmivel nem marad el a VW modern TSI turbómotorjaitól.

Sok baja van, amíg el nem indulunk. Motorja és váltója példaértékű, 9,9 másodperc alatt gyorsul százra és a 200-as végsebesség is jó
A 125 lóerős négyhengeres csodálatos szerkezet. Kulturált nyomatékot ad kis fordulaton, teljesítménye a fordulatszámmal arányosan nő, majd 5000-től kigyúlnak az ünnepi fények, minden fokozatban jól gyorsul és elszántan pörög majdnem hétezerig.
Eco módban csökken a fogyasztás
Majdnem mindig Eco üzemmódban jártunk, mert a pörgős motor a lustább gázreakció ellenére ilyenkor sem életunt. A műszerfali zöld gombot megnyomva feléled a rendkívül intuitív takarékossági intés: spórolósan vezetve sötét- vagy halványzölden világít a sebességmérő háttere és nagyjából 10 l/100 km pillanatnyi fogyasztásnál kékre, majd sötétkékre vált.
Tökéletes a váltó, a motorvezérlés és a kuplung összehangoltsága. Optimálisan adagolható a gáz elindulásnál, nem fullad be a motor, hogy aztán a vezérlés felverje a fordulatot és a gyalogosok azt higgyék, most váltottam a kordéról autóra. A váltó finoman, pontosan mozog, ezt is tanítani lehetne, de nagyon hiányzik a hatodik, ami az 1,3-as ötajtóshoz viszont szériában jár. Autópályán így elég hangos a motor.
Igényes és kényelmes futómű
Testvérénél igényesebb konstrukciójú, hátul is független felfüggesztéssel gurul a Civic. A kormányzáshoz kisebb rásegítés is elegendő volna, a szintetikus kormányérzet sem tetszett, de az autó legalább pontosan irányítható, nem billeg, nem imbolyog az úton, pedig nagyon kényelmes. Komfortos rugózásával elhanyagolt utakon is finoman fut.
Kiváló fogású a kormány, rajta a tempomat könnyen használható gombjaival. Furcsa ellenben, hogy a kuplung benyomására, sőt még visszakapcsolás után sem old a sebességtartó automatika, hanem viszi előre az autót a beállított 73-mal, csak már kettesben. A gyáriak szerint elég a tempomat Cancel gombja?
Nem drága
Nagyjából 350 kilométert mentünk városban és 450-et országúton illetve autópályán a kocsival, ezzel az eloszlással a 7,1 literes tesztfogytás kedvező.
Listaáron nézve 5 és negyed millió forint a Civicért reális, inkább a Toyota és főleg a Hyundai lőtte be rosszul a maga autóját.
Ebből a mezőnyből a Jetta és a Focus jobb autó a Civicnél, az Elantra nagyjából ugyanazt tudja, a Corolla kicsit gyengébb nála, a Cruze lomha motorja miatt marad el tőle. A kiváló ár/érték arányú Fluence viszont nem rosszabb annyival egy vetélytársnál sem, amennyivel kevesebbe kerül.