Egyszerre járt nálunk két nyitott autó. Mindkettő piros, kétüléses, benzines és nagyjából 200 lóerős, árukban is jelentéktelen az eltérés. Ám az egyiket szívvel, a másikat ésszel építették, két merőben eltérő kultúrkör szülöttei.
Két világ
A német és az olasz világlátás különbözősége rögtön kijön. Az Audi tetejét villámgyorsan nyitja a hidraulika, egy technikailag magas színvonalon megvalósított szerkezet. Valószínűleg sosem ázik be, lassan öregszik, a TT csendes vele az autópályán. Szinte kritizálhatatlan, ahogy az autó is az.
Ezzel szemben az Alfa egy nárcisztikus vetkőzőszámot ad elő. Fedél nyílik, ponyva hajlik, vászon így, szélvédő úgy, az Audiból kihagyott takarófedél meg amúgy. Végül háromszor annyi idő alatt lesz belőle nyitott vagy zárt autó, mint az Audiból.
Mindenki minket néz
Űzött keleti munkavállalóként az Alfa kitárulkozása lassú. De mennyivel többet ér mindez, ha előadás közben Sergiót vagy Cesarét csodálják a teraszokról? A pózolás esszenciája, hogy elnyújtsuk a pillanatot, ami csak a miénk. Ennyivel több kávézó van Milánóban, mint Ingolstadtban vagy Budapesten.
Az Alfát eleve a formatervezés nagymesterei készítették. Nem adhatták alább, mert a Spider az autótörténelem egy ikonja. A Diploma előttben Dustin Hoffman is egy 1967-es Duettóval hódította meg Mrs. Robinsont és lányát. Az első TT a Bauhaus világát képviseli, a második megacélozva viszi tovább a jellegzetes formát.
Valódi roadster
Nyitott tetővel a kultúrember lassabban megy, mint zárttal, de a TT-vel érdemes stílust törni. A fronthajtás ellenére igazi sportautó, amely nehezen feldolgozható kanyarokra képes. 140-nel bevett a Bakonyban minden kanyart ott, ahol 110 már merészség, közben a tomboló szél elnyomja az amúgy 200 felett sem lankadó motor zaját.
Felkavaróan jó sportautó lett az új TT roadster. Reakciói beléd égetik, hogy egy germán precizitással, szisztematikusan megépített sportautóban ülsz. Alumíniummal könnyített karosszériát, az Év Motorja szavazáson többször kitüntetett, eszményi turbómotort, valószerűtlenül jó, de dobálósan kemény futóművet, metszően pontos kormányzást kapsz. Mindezt mély sportülésben és kisebb vagy erőteljes turbulenciában élvezheted.
Bizonyít helyettünk
Lehiggadás után a Győrben születő TT „csak” annyi élményt nyújt, mint bármely normális nyitott autó. Érezni benne a mezők illatát, a tarlóégetés füstjét és arcunkat cirógatja a langyos szellő, ha éjjel egy völgy megőrzi a nyári forróságot. Mindezzel egy félmillió alatti kabrióban is gazdagabbak leszünk.
Az Alfa abban az életszakaszban ideális, amikor az arany Visa is bizonyít helyettünk. A nők bolondulnak érte, mert azt a kort képviseli, amikor még nem a lányoknak kellett teperni a fiúkért, hanem udvaroltak nekik.
Hangulatos körítés
Táncolj még, forgass, nem baj, ha pocakosodsz és villanyoltás után nem váltod be az ígéreted – lihegik az őket kényeztető amorózó fülébe. Mert az Alfa véletlenül sem megy úgy, ahogy kinéz. Aki a TT-ből ül át, az elsőre feleannyi lóerősnek hiszi az olaszt, pedig papíron alig van köztük teljesítménykülönbség.
Ha mentünk már eleget a Spiderrrel, akkor a 185 lóerő nem olyan kevés és a körítés is szép. A 2,2 literes JTS vérbő hangulatú, sportos motor. Akkor jön meg az ereje, ha Paolo bőszen forgatja, legalább 4000, de inkább 5000 felett tartva a fordulatot.
Alagút az alfásoknak
Ekkor elhiteti, hogy száguldunk, „csak nekünk zenél a kipufogó”, miénk a világ. Egy kollégánk szerint a lánchídi alagút létezésének kizárólagos értelme, hogy nyitott Alfákkal húzzunk el benne.
Persze ez az Alfa is a mélynövésű olaszokra van kitalálva. Aki hosszú, annak az ülés túl magas, túllóg a feje a szélvédőn és azt sem mindig tudja, hogy a belül is gyönyörű autóban milyen funkciót hol keressen.
Három és fél liter
Az alfás életérzés városban csorogva éppúgy 12 liter benzinbe került mint országúton jól meghajtva. A könnyebb és döntő erőfölényben lévő Audi TT-be 8,4 litert tankoltam, ha egyáltalán nem volt benne városi út, ami a 100 és 200 közötti tempóra visszaemlékezve szenzációs.
Táncolj, gyere táncolj még!
Az Audi TT minden ízében kiváló autó, csodálatos mérnöki teljesítmény. De a kávézók és kerthelyiségek népe Luca lábai előtt hever, aki megkophatatlan tűzzel forgatja szíve hölgyét. Talán csak egyetlen öltönye van, de abban ellenállhatatlan. Bravo, kiáltják mindenfelől a deresedő halántékúnak, és Giovanni bírja, mert ezekért a pillanatokért érdemes élni.
Mit számít, ha mások energikusabbak, gyorsabbak, sportosabbak? Verhetetlen stílusával a lassabb, szomjasabb és tohonyább autó pont ugyanannyi örömöt adhat, mint egy technoid precízióval a tökéletességig vitt roadster. Csak nem ugyanannak a közönségnek.
Műszaki adatok –
Alfa Spider 2,2 JTS Exclusive |
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2198 |
Furat x löket (mm) | 86 X 94,6 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 136 (185)/6500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 230/4500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,8 |
Végsebesség (km/h) | 217 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 13,0 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 7,3 |
Vegyes (l/100 km) | 9,4 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 221 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4393/1830/1318 |
Tengelytáv (mm) | 2528 |
Csomagtér (liter) | 235 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1530/70 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 70 |
Gumiméret | 215/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 10 260 000 |
Konkurensek (forint) | Mazda MX-5 2,0 Revolution, 7 779 000 Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor, 10 950 000 BMW Z4 Roadster 2,5i, 10 590 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 0 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei |
ESP (VDC), vezető és utas oldali légzsák, oldallégzsák, vezető oldali térdlégzsák, 16 coll átmérőjű könnyűfém felni, elektromosan állítható és fűthető tükrök, távirányítású központi zár, fedélzeti számítógép, kormányról vezérelhető CD-s autórádió, elektromos ablakemelők, automatikus klímaberendezés, tempomat, tolatóradar, esőérzékelős ablaktörlő, fényérzékelő világításkapcsolás |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye |
Sportautóként elszomorító a Spider, mert ahhoz terebélyes, nehéz és gyenge. Viszont egy az életminőséget nagyban emelő luxuscikk, elegáns, stílusos arculati elem, masszív felépítéssel és jó minőségben. |
Pontszám (max. 10) | 8,0 pont |
Műszaki adatok – Audi TT roadster 2,0 TFSI | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1984 |
Furat x löket (mm) | 82,5 X 92,8 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 147(200)/5100-6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 280/1800-5000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 6,7 |
Végsebesség (km/h) | 237 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 10,7 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,2 |
Vegyes (l/100 km) | 7,8 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 186 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 0/0/0 |
Tengelytáv (mm) | 0 |
Csomagtér (liter) | 0 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1295/320 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 225/55 R 16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 10 401 600 |
Konkurensek (forint) | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei |
ABS, ESP, első és függönylégzsák, CD-s rádió 4 hangszóróval, 16 coll átmérőjű könnyűfém felni, automatikus klímaberendezés, elektromos ablakemelők, elektromosan állítható és fűthető tükrök, távirányítású központi zár, sportülések, fedélzeti számítógép |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye |
A sportautók ideájához sokkal közelebb áll a TT az Alfánál, a fronthajtás ellenére. Egy következetesen sportautónak készített, kellően huzatos roadster, nagy erővel és az élményekhez képest csekély fogyasztással, szerény felszereltséggel. |
Pontszám (max. 10) | 8,5 pont |