Látszólag nem sok értelme van egy alap benzinest összehasonlítani, egy csúcsdízellel, mégis megtesszük. Arra keressük a választ, valóban ér-e kétszer annyit a 330xd, mint az alap 316i. Az árlistára pillantva 6 725 000 és 12 082 000 forint áll egymással szemben, a különbségből már kapni egy garzont, igaz, csak paneltömbben.
Ég és föld!
Menetteljesítményben nem szabad összehasonlítani a két BMW-t, mert hatalmas szakadék tátong a kettő között. Ha a 316i élményszintjét köbre emeljük, akkor közelítünk a 330xd nyújtotta élvezethez.
Néhány számadat a bizonyításhoz: a 330xd 5 másodperccel jobban gyorsul 100-ra, kétszer olyan erős (plusz egy a ráadás), automata váltója és összkerék-hajtása ellenére is csak ugyanannyit fogyaszt gázolajból, mint a 316i benzinből. A legdurvább a nyomatékkülönbség: itt 150-nel szemben 500 newtonméter áll, ráadásul a dízel már 1750-nél leadja ezt, szemben a benzines 4300-as fordulatával.
Szintén fontos adalék a rugalmassági adat a bizonyításhoz. Míg a 316i szinte nem is akar 80-ról 120-ra gyorsulni (16,2 s), addig a 330xd-nek mindössze 5,3 másodperc kell ugyanehhez a művelethez, és közben egy csepp erőlködést sem érezni a motoron. Olyan erőkülönbség van a két autó között, mint Update Norbi és Fekete Laci között.
Néhány aranyszabály
115 lóerő szánalmasan kevés egy hármas BMW-be, előzni, élvezetből autózni reménytelen. Másfajta vezetési stílust kell magamra erőltetni. Nem szabad vele leállni gyorsulni a lámpánál, és nem szabad vele driftelve kanyarodni. Utóbbi nem is lehet egyszerű feladat.
Ha képesek vagyunk betartani ezeket a szabályokat, úgy hogy közben nem szökik az egekbe a vérnyomásunk, akkor tökéletesen boldogok leszünk a 316i-ben, sőt ujjal fogunk mutogatni a többi hármas tulajra, akik akár kétszer annyit költöttek az autóra.
Bármilyen hihetetlen, de kiegyensúlyozottsága miatt a 115 lóerős benzinmotor is képes kielégíteni egy átlagember igényeit. Nem remeg alacsony fordulaton sem, érzésre nincs híján nyomatéknak, a hatsebességes kézi váltó pedig igazi kincs egy ekkora motor esetén.
Ha meguntuk a városi tötymörgést, a 316i akkor is képes alternatívával szolgálni, némi türelemért cserébe. Bár Utah államban a gyorsulási rekordokhoz használt bonneville-i sóstó kiszáradt medre sem lenne kellően hosszú, hogy elérje 205 km/órás végsebességét, de semmi szégyenkeznivalónk nincs autópályán. A 180-190 km/órás tempó megtartása nem okoz nehézséget.
Amit lehet, és amit nem
Alapjában véve helyváltoztatásra szolgál mindkét jármű, de azért van minőségbeli különbség a két modell között. A 330xd-vel nem kell többször átgondolnunk, hogy adott mellékutcából kiforduljunk a főútra a nagy tempóval közeledő nyerges vontató elé. Az automata váltó és az intelligens xDrive rendszer megoldja a kérdést, mindössze annyi a dolgunk, hogy odacsapjunk a gázpedál formájában megtestesülő gyeplőnek, és vágtára bírjuk a 231 lóerőt.
Ezzel szemben a 316i-vel induljunk mindenhova 10 perccel előbb, kicsit lassabban és nyugodtabban így is oda fogunk érni. Gyorsan közelítő kamion elé ne forduljunk ki, mert a teljesítmény és a nyakbehúzás sem gyorsít elegendő mértékben.
– „Még beférünk!” – hangzik el a mondat gyakran a városi forgalomban kollégáim és közöttem. A 316i egyszerűen nem fér be! Nem azért, mert annyira nagy lenne, hanem mert egyszerűen nem lehet vele ráverni senkire. A 330xd-vel szinte nincs lehetetlen, mindenhová be lehet hajtogatni. A nagyobb tempóról fejlettebb fékrendszer segíti a megállást.
– A szebbik nem meghódítása mindkét autóval könnyű feladat, csak ügyesen kell takargatni a 316i feliratot. Ha tehetnénk, nem kérnénk. A legtöbb nyugati országban nem is tudnák mire vélni az 1,6-os motorra utaló számokat. A törökökön és rajtunk kívül még Romániában is az 1,8-as benzinmotor az alap.
– Kényelmesen és takarékosan utazni mindkettővel lehet, de míg a 330xd-nek meg sem kottyan az előzés, a 316i-nél ki kell használni a futómű előnyeit, és csak az utolsó pillanatban elrántani a kormányt, ha előzésre adjuk a fejünket 100 felett.
A 316i gyors vegyesben 9,3 litert fogyasztott. Ennyi kell a 330xd-nek, ha nagyon gyorsan haladunk. 200 felett sem fogyasztott többet útban Genf felé, hiába a három liter, az automata és az összkerék-hajtás.
– Városi araszolásra sokkal kényelmesebb az automata, érthetetlen, hogy a 316i-ben miért ilyen kemény a kuplungpedál. Az RS4 ehhez képest női autó volt, ilyen ellenállást utoljára egy szalonon kiállított GT3-as Porschéban éreztünk.
Nincs számottevő különbség
Ugyan 316i tesztautónkon ez nem látszik, az alapmodellre azért ráfér néhány csinos extra. Alaphelyzetben csak 16 colos acélfelniket kapunk, nem fényezik le a kilincseket, nem jár az automata légkondi és a ködfényszóró, nincs hátul könyöklő és olvasólámpa, a bőrkormány helyett műanyag jár, xenon fényszóró helyett pedig halogén.
Ezek hiánya sem gátolja viszont meg, hogy belülről nagyon élvezzük az 1,6-ost. Az alap futóművel is hihetetlen jól kanyarodik a hármas, sőt, az egyel kisebb átmérőjű keréknek köszönhetően kényelmesebb városi használatban, mint az összkerék-hajtású xd, ami néha bizony odaver a vesénknek rendesen.
A háromliteres dízelben sem széria a sportülés, amit mi szeretünk, de a testesebb egyéneknek kényelmetlen lehet a szűkre szabott háttámla.
Melyiket válasszam?
Valószínűleg ezt a kérdést egyetlen földi halandónak sem kell megválaszolnia. A két autó két külön világ, teljesen más pénztárcára méretezve. A 330xd őrülten jó autó, mindenképpen ő a nyertes, minden pillanat öröm vele.
Örömhírrel tudunk szolgálni a kevésbé sportos vezetőknek is: a 330xd előnye szinte kizárólag a motortérben jelentkezik. A 316i gyengécske hajtása ellenére egy átgondolt, kiegyensúlyozott és kompakt autó benyomását kelti. Költsék másra a megmaradt 5 milliót!
Műszaki adatok | BMW 316i | BMW 330xd |
MOTORADATOK | ||
Lökettérfogat (ccm) | 1596 | 2993 |
Furat x löket (mm) | 72,0/84,0 | 84,0 x 90,0 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 | S6/24 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 85(115)/6000 | 170( 231)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 150/4300 | 500/1750-3000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | ||
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,6 | 6,7 |
Végsebesség (km/h) | 205 | 240 |
FOGYASZTÁS | ||
Város (l/100 km) | 10,8 | 9,8 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,9 | 6,0 |
Vegyes (l/100 km) | 7,7 | 7,4 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 184 | 218 |
MÉRETEK | ||
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4520/1817/1421 | 4520/1817/1418 |
Tengelytáv (mm) | 2760 | 2760 |
Csomagtér (liter) | 460 | 460 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1340/520 | 1725/520 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 63 | 61 |
Gumiméret | 205/55 R 16 | 225/45 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | ||
Alapár | 6 725 000 | 12 082 000 |
Konkurensek | Mercedes C180 Kompressor: 8 036 000 | Mercedes C 320 CDI: 10 970 000 |
Audi A4 1.6: 6 177 000 | Audi A4 3.0 V6 TDI quattro tiptronic: 11 522 000 | |
Alfa 159 1.8: 6 095 000 | ||
Tesztelt autó ára | ||
A szériafelszereltség fontosabb tételei | klíma, 4 elektromos ablak, el- tükör, ABS, DTC, CD-s rádió, 6 légzsák, 16 colos acélfelni | automata klíma, 4 elektromos ablak, részecskeszűrő, el- tükör, ABS, DTC, CD-s rádió, 6 légzsák, 17 colos könnyűfém felni |
ÉRTÉKELÉS | ||
a vezess.hu véleménye | Rettenetesen alulmotorizált autó a 316i. Ha ezen túltesszük magunkat, szinte hibátlannak is tekinthető. | A 316i szinte hibátlan, akkor a 330xd egyszerűen tökéletes. Talán egy leheletnyivel lehetne puhább a futóműve. |
8,0 pont | 9,0 pont |