Próbáljuk megjegyezni
A profik menet közben ellenőrzik a féket

A profik menet közben ellenőrzik a féket

A prifik menet közben ellenőrzik a féket


A munkahelyre biciklivel járni szép és nemes dolog, sőt amióta a város romokban áll, sok esetben sokkal gyorsabb is, mint dugóban ücsörögni a kocsiban. Persze ehhez nemcsak jó állapotban lévő bringa kell, hanem olyan munkahely is, ahol legalább a kerékpár biztonságos tárolása megoldható. Ezen felül az sem hátrány, ha valahol át tudunk öltözni, ne adj’ Isten lezuhanyozni, így a nyári melegben reggel betoppanva nem kell csatakos hónaljkutyával és irgalmatlan hátszaggal tesztelnünk a kollégáink tűrőképességét.

Bicikliutak

Aránylag szerencsésnek mondhatom magam, hiszen újpesti otthonomtól egészen a munkahelyemig van kerékpárút, csupán a Szépvölgyi út környékén kell kockáztatnom az életemet az autók között szlalomozva. Ennek hála, ha tehetem, gyakran járok kétkeréken a szerkesztőségbe. Nem nagy a táv, alig 12 kilométer, és nagyjából végig biztonságban, jó tempóban lehet tekerni.

Itt nem kell bamba gyalogosokat kerülgetni

Itt nem kell bamba gyalogosokat kerülgetni

Itt nem kell bamba gyalogosokat kerülgetni


Máshol azonban nem ennyire rózsás a helyzet. A bringások nagy kedvence az Andrássy úton kialakított kerékpársáv, ami a parkoló autók és a járda közé került, ki tudja milyen megfontolásból. Így az anyósülésből kipattanók által ész nélkül kitárt ajtókon túl, még a kerékpársávban parkoló autósokkal, valamint a masszív, Demszky-oszlopoknak csúfolt fémrudakkal is meg kell küzdeni a bicikliseknek. Kár hogy az autósok is megnehezítik a kerékpárosok életét, hiszen ahol bicikliút keresztezi az autóutat és véletlenül a bringásnak van elsőbbsége, azt az autósok nem szívesen adják meg. Mégjobban résen kell lenni, ha az autós jobbra kanyarodik, mert akkor még kisebb az esély arra, hogy meglásson egy biciklist.

Veszélyes gyalogosok

Lassító

Lassító

Lassító


Nem sokkal jobb a helyzet a „tisztességesen” kiépített utakkal sem. Sokat tekerő barátom szerint a bringautak lényegesen veszélyesebbek, mintha autók között kéne életben maradni. Egyrészt a bámészkodó, lassan reagáló gyalogosok okozhatnak bajt – akik ugye mélységesen felháborodnak ha valaki a járdán bringázik, de szerintük a biciklisávban történő téblábolás a világ legtermészetesebb dolga – de a keskeny úton szembejövő, elbambuló kerékpáros kolléga is okozhat balesetet. Az autósok között pedig az ember tudja, hogy mire számíthat, így egy percre sem lankadhat a figyelme. Legrosszabbak a nagy teherautók, de hatalmas kék buszaikkal a BKV sofőrjei is kitesznek magukért, ha tahóságról van szó.

Hajtás után kiderül mi az ami nélkül nem szabad elindulni és végre találunk kedvünkrevaló bringautat is


A fővárosban nehéz a biciklis élete, de ne higgyük, hogy vidéken minden fenékig tejfel. A Balaton körüli kerékpárút ékes példája a használhatatlan, balesetveszélyes bringaútnak. Gyakran vannak benne derékszögű, éles kanyarok, amiket lehetetlen rendes tempóval bevenni, és gyakran keresztezi az út a párhuzamos autóutat is.
Egy szép, biztonságos kereszteződés

Egy szép, biztonságos kereszteződés

Egy szép, biztonságos kereszteződés


Aki ezt kitalálta, annak egy húszfős gyerekcsoportot kéne körbevezetnie a tó körül. Nagyjából a huszadik kilométernél kapna infarktust.

Persze találni jó példát is, így a Fertő körüli kerékpárút inkább ebbe a kategóriába tartozik. Hiába, gyakran tekernek rajta osztrákok, akiket nem lehet megetetni egy vékony sávval, amit a forgalmas autóút széléről csippentettek le.

Túlélőfelszerelés

Érdekes, hogy a városi bringásban hamarabb kifejlődött a túlélés ösztöne, mint vidéki fajtársában. A metropoliszok

A buszsáv tabu

A buszsáv tabu

A buszsáv tabu


bringásainak nagy többsége hajlandó hátra lámpát szerelni, és nem fél a használatától sem. Gyakran még a szintén kötelező első lámpáról sem feledkeznek meg. Vidéki társaik ezzel ellentétben a még macskaszemet is nélkülöző bringájukon terepszínű gúnyában tekernek az éjszaka közepén. Néha még ittasan is, hogy legyen valami tétje is a turnénak. Nem is értem, hogy a rendőrök miért nem csapnak szét a hasonló kamikazék között.

A városokban ezenfelül nem ritka a láthatósági mellényben, sisakban kerekezők látványa sem, pedig a fényvisszaverő öltözet viselete csak lakott területen kívül kötelező. Apró dolog, de a városi biciklis léthez

Kamikaze parkoló

Kamikaze parkoló

Kamikaze parkoló


elengedhetetlen a csengő, vagy bármi más zajkeltő a kormányra. Ez kizárólag a gyalogosok figyelmeztetésére való, a török kamionosnak teljesen felesleges csilingelni.

Szóval autósként figyeljünk a biciklisekre, mert ha jön a Critical Mass éppen aktuális felvonulása, akkor nézhetünk, mert ők lesznek többen. Bár talán bántani nem fognak. A többség nem olyan.