Az emberiséghez köthető CO2 tizede a közlekedésé
Bár az éves szén-dioxid-kibocsátás csupán öt százaléka vezethető vissza emberi tevékenységre, a hozzáértők szerint ez a rész okozza a felmelegedéssel járó klímaváltozást. Benne az elsivatagosodást, a szélsőséges viharokat, a sarki jég és több európai gleccser vészes olvadását.
Mivel a szénerőműveknél mindenkinek hamarabb jut eszébe a közlekedés tízszázaléknyi kibocsátása, az autógyártókat nagyon nyomja a politika és a közvélemény, hogy tegyenek meg mindent a CO2-értékek, magyarul a fogyasztás csökkentéséért.
Nagy autó, kis fogyasztás
A konkurensekhez hasonlóan a Peugeot sem tétlen. A maximum 120 g/km kibocsátású autók közül tavaly Európában hatból egyet (!) ők adtak el, 34 modelljük van 130 gramm alatt, köztük a 407 1,6 HDi, de többre van szükség.
Az emisszió lefaragására a dízel hibrid vonzó opció, mert a dízelmotor fogyasztása eleve alacsonyabb a benzinesénél, ami a villanymotoros rásegítéssel tovább szépül. Csakhogy itt két nagyon drága technológiát kellene megfizethető felárral piacra dobni. Ezért nincs még dízel hibrid személyautó a piacon.
Állami villanyautók
Mintegy tízezer eladott villanyautóval a PSA Peugeot Citroën gyártotta a legtöbb elektromos autót a világon. Elsőségüket nem kis részben annak a szabálynak köszönhetik, amely egykor 20 százalékban helyi emissziótól mentes járműveket írt elő a francia állami szervek flottáiban. A PSA a Berlingo-Partner ikreket és a Citroën Saxo-Peugeot 106 testvérpárt árulta elektromos hajtással. Az autókat nem hagyományos ólom, hanem nikkel-kadmium akkumulátorok táplálták. Különösebben élénk mozgásra nem tudták serkenteni őket, de a 60-90 kilométeres hatótávolsága városi közlekedéshez nem rossz. Normál hálózati töltéssel négy óra alatt lehet életet lehelni az akkukba. 90-nel megy, 60-90 kilométert Váltó nem volt az autókban, mert a nyomatékos villanymotor ezt nem igényelte, az elektromos ablakemelőt azonban a 106 is megkapta. A telepek hogylétéről a fordulatszámmérő helyén lévő óra tájékoztatta a tulajdonost. A másik műszerről 90-es végsebességet lehet leolvasni. Gyártásuk 2005-re megszűnt, amikor az Európai Unió megtiltotta a kadmium használatát, de a gyér kereslet miatt kevesen ríttak utánuk. Az igény az állami flották részéről is csekély maradt, mert az előírás dacára a hivatali autók töredékét tették csak ki az elektromos járművek. |
Dízel hibrid: technikailag nem gond
Műszakilag azonban a dízel hibrid majdnem teljesen kész, „csak” a költségekre kell megoldást találni. A Peugeot ezt egy Franciaországból ideutaztatott prototípussal igazolta a Fővárosi Állat- és Növénykerttől induló próbautakon.
A kísérleti 308 Hybridet 2007 őszén, a Frankfurti Autókiállításon láthattuk először.
Haladás-drukkerként a tanulmányautó zöld-fehérje már akkor is tetszett. A tisztaságot és a környezetvédelmet fejezi ki a fényezés, ami a hibridfejlesztés fő célja a nyilvánvaló marketingértéken felül.
Erő két forrásból
A hibridesítéshez szükséges önálló alkatrészek számát a fejlesztők lefaragták egyharmadnyival a 307 HDi Hybrid koncepcióautóhoz képest, ami csökkenti a rendszer felárát. A természetesen részecskeszűrős, 1.6-os dízel 109 lóerős. Ehhez az állandó mágnesű szinkron villanymotor 22 lóerőt és 80 newtonmétert tesz hozzá.
Kivéve padlógázon, mert ilyenkor 130 Nm és 31 LE dúsítja az erőtartalékokat. A kraft a pótkerék helyére épített nikkel-fémhidrid (Ni-MH) akkumulátorokból jön, a hibridrendszer másfél mázsás többletsúlyából 70 kilogramm jut a telepekre.
A fordulatszámmérő szerint jár, hallani nem lehet, mégis gurulunk. A dízel hibridet vezetni is érdekes érzés
Villanyautóként is bírja egy darabon
A főleg a csomagtartóban, kisebb részben a motortérben elhelyezett akkukkal villanyautóként is képes mozogni a 308 Hybrid. A dízelmotor nélkül akár 15 kilométert is meg tud tenni, de az elektromos hajtás nem ezért van benne.
Mindössze három hónapja volt az érintett brigádnak az autó összerakására, de ezt nem érezni belül. Elsőre alig van változás az utcai 308-hoz képest. Aztán feltűnik, hogy a két első ülés alatt a hibridrendszer vezérlőelektronikája lakik és a pohártartóból piros vészleállító gomb áll ki, ha baj történne.
Éteri csend
Indítózás után a HDi-nek szavát sem venni, nem rázkódik, talán be sem indult? Tényleg nem, csak a fordulatszámmérő ugrott fel 800-ra. Ezzel jelzik, hogy a kocsi menetkész. Induláskor csak gázt kell adni, mert az automatizált kézi váltó a többit elintézi helyettünk.
Villanymotorjával nesztelenül indul el az autó, a Toyota Priushoz hasonlóan. Ha kis gázzal gyorsítjuk, csendben suhan még egy ideig. A dízelmotor erősebb gázadásra éled fel, vagy bármikor, ha a lemerült akkukat töltenie kell a generátoron át.
A több budai öröklakásnyit érő egyedi hibridet semmivel nem bonyolultabb vezetni, mint egy automata kompakt autót. A prototípus két motorja elszánt gyorsításokra képes, a súlytöbbletet simán elviseli a futómű, a kísérleti autóból nem jönnek vészjósló zajok.
Csökken a fogyasztás
A mai autók irtózatosan pazarlóak, mert lassításkor a mozgási energiából egyszerűen hőt csinál a fékrendszer. A hibridek, így a próbaautó is, gázelvételre és fékezéskor áramot termel vissza generátorként működő villanymotorjával, javítva hatásfokát.
A kocsi 132 lóerős összteljesítménye a kétliteres dízelhez mérhető, amit egy kompakt autóban élvezni lehet. A Peugeot ehhez méri a fogyasztáscsökkentést is, ami a hibridhajtással 38 százalék, 5,5 helyett 3,4 liter százon, mindössze 90 gramm/kilométeres szén-dioxid-emisszióval.
A villanymotor-HDi tandem működését a navigációs képernyőn táncoló ábra teszi követhetővé. A gyorsítás erősségétől függően az egyik vagy mindkét motor hajtja az autót, megálláskor a dízel leáll.
Városban négy liter
Takarékosan vezetve 4 literes városi fogyasztás érhető el a 308 Hybriddel, ami a hajtós próbautakon is csak 5,5 literre ment fel a fedélzeti számítógép szerint. A fogyasztáscsökkentésben némi szerepe a hatgangos, automatizált kézi váltónak is van, de a technika hagyományos manuális váltóval is működik. Az automata nem kötelező.
Marc Bocqué, a Peugeot szakértője elmondta, hogy a teljes kínálatot hibridizálni akarják. Ez nem azt jelenti, hogy hibridek jelennének meg minden modellből, csak a motort leállító és újraindító automatika bevezetését 2010 végétől.
Szériaautóban 2011-től
A széria dízel hibrid személyautók között az elsőség a 3008-é lehet. A tavaly Párizsban bemutatott tanulmányból kiindulva a 200 lóerős összteljesítményű családi autó takarékosabb lesz, mint egy dízel Renault Twingo. A 3008 hibridje a 109 g/kilométeres szén-dioxid-emisszió alapján 4,2 litert fogyaszt a szabvány szerint, világpremierje 2011-ben várható.