A Bécsi út és a Szépvölgyi út kereszteződésében minden nap tömegével akadnak autósok, akik a kötelező haladási irányt figyelmen kívül hagyva, jobbra kanyarodnak a lámpánál, holott innen csak egyenesen szabadna továbbhaladni.
Régebben ebből a kereszteződésből valóban lehetett jobbra is kanyarodni, ám a fonódó villamoshálózat 2016. január 16-i átadása óta már csak egyenesen szabad továbbhajtani, amire tábla, illetve a jelzőlámpa nyíl alakú fénye is felhívja a figyelmet, az útburkolati felfestésről nem is beszélve. A tábla érdekessége, hogy nem hagyományos megjelenésű, hiszen nem szimplán kék-fehér, hanem egy neonzöld keret határolja, hogy még jobban felkeltse az autósok/motorosok figyelmét.
Azért született a változtatás, hogy a jobbra kanyarodó, de az ott éppen szintén zöldet kapó gyalogosok miatt megálló autók ne tartsák fel a villamost. Ami nem hülyeség.
Nemrég felfigyeltünk rá, hogy több kamerát is kihelyeztek a fent említett gócpontba, és az addig sűrűn látott közterület-felügyelők is felszívódtak, ezért levélben megkerestük az Óbuda-Békásmegyer Közterület-felügyeletet, hogy meséljenek kicsit a kamerák funkciójáról, és éltünk a gyanúperrel, hogy ezek alapján bizony büntetéseket osztanak ki, így arra is rákérdeztünk, hogy mennyi autós futott már bele.
Nem ez az egyetlen ilyen hely Óbudán
Hasonló helyszín még a Bécsi út 134. szám alatt található Praktiker is, ahova a 2014-es Google utcakép alapján még vígan kanyarodhattunk bármelyik irányból. De azóta a szabály változott, már nem lehet balra kanyarodni a barkácsáruházba, sokan mégis megteszik, őket számos esetben a közterület-felügyelet munkatársai várják 50 ezres csekkel.
Válaszuk kisvártatva meg is érkezett, amiben rávilágítanak arra a problémára, amivel mi is nap mint nap találkozunk a környéken, hiszen szerkesztőségünk onnan 500 méterre található: az autósok vagy nem tudják, mit jelent a kötelező haladási irány tábla, vagy magasról szarnak rá. Eszemben sincs védeni a közterület-felügyeletet, de mielőtt elkezdték volna bírságokkal megtömni az autósok kesztyűtartóját, több módon is figyelmeztették őket, hogy itt ne kanyarodjanak jobbra, mert tilos, ennek mi magunk is szemtanúi voltunk több ízben.
A forgalmirend-változást három helyen nagy méretű tájékoztató táblával jelezte a közútkezelő. Ennek ellenére az arra közlekedőknek igen nagy hányada ezt figyelmen kívül hagyta, és ezzel pont az a cél nem valósul meg, amiért a változtatás történt. A tömeges szabályszegés és a panaszok miatt a közterület-felügyelők időszakonként fokozott ellenőrzést tartottak a kereszteződésben két módon, egyrészt a bekanyarodni szándékozókat továbbintették – haladjon tovább egyenesen -, másrészt a szabálytalanul bekanyarodókat megállították és figyelmeztették.
A hetekig tartó akció gyakorlatilag semmilyen eredményt sem hozott, ezért a szóbeli figyelmeztetések utána elkezdtek bírságot kiosztani. Azonban a kereszteződés utáni terület nem alkalmas a megállítással történő intézkedésre, mert az úttest nem elég széles, a buszvégállomásra való beállítás pedig a buszokat akadályozza. Nem beszélve arról, hogy amíg egy vezetővel szemben intézkedtek, másik három már be is kanyarodott szabálytalanul mögöttük. Az sem kivitelezhető, hogy közterület-felügyelők vagy rendőrök a nap jelentős részében egy ponton állva intézkedjenek, mert láthatóan a szabályszegők száma nemigen csökkent.
Ezért úgy döntött az Óbuda-Békásmegyer Közterület-felügyeletet, hogy a szabályszegéseket ellenőrző kamerákat helyeznek ki a környékre. A rendszer 2016 decemberében elkészült és januárban tesztüzemben működött. Ez egy automatikus rendszer, ami észreveszi a szabályostól eltérő haladási irányt, és ebben az esetben a járműről elölről és hátulról is fotókat készít, 10-20 darabot.
A levélben kapott számokon egészen megdöbbentünk, azt az információt kaptuk, hogy naponta több száz szabályszegés történt. A tesztidőszak utolsó napján, január 31-én, 599 felvétel készült. Az adatokból az is látszott, hogy sokan szándékosan kanyarodnak jobbra, azaz nem figyelmetlenek voltak, hanem a tiltás ellenére tudatosan közlekednek szabálytalanul és rendszeresen arra járnak.
Ezért történhetett, hogy a rendszer élesre állítása után számos autós 3-5 bírságot is kapott egy hét alatt.
De most figyelj jól, és kapaszkodj meg a széktámlában: „2017. február 1-28. között 4063 gépkocsival szemben szabtunk ki bírságot. A kormányrendeletben meghatározott bírság kötelező összege 50.000 Ft” – írta dr. Böjtös Zoltán, a már többször említett közterület-felügyelet igazgatója.
Ez egy hónap leforgása alatt 203 150 000 (igen, kétszázhárommillió!) forintnyi bírságot jelenet.
Az igazgató végül azt is hozzátette, hogy a kamerás rendszer működése óta azok, akik eddig rendszeresen itt kanyarodtak jobbra, ezt már nem teszik, mert a napi detektált szabályszegések száma folyamatosan csökken.
Amit pedig még nem árt tudni ezzel kapcsolatban, hogy a közigazgatási bírság esetén nincs lehetőség a közeli hozzátartozóra hivatkozni. Ez nem szabálysértési hanem szabályszegési eljárás. A jármű üzemben tartója csak akkor mentesül a bírság megfizetése alól, ha a jármű tényleges vezetője – tehát nem az üzemben tartó – teljes bizonyító erejű magánokiratban nyilatkozik arról, hogy a járművet a szabályszegés idején ő vezette. Ilyen nyilatkozat hiányában a bírságot az üzemben tartó köteles kifizetni.
Ezek után rákérdeztünk, hogy ezt a rövid idő alatt befolyt kegyetlen nagy összeget mire tervezik elkölteni, amint megkapjuk a választ, frissítjük a cikket.