Jókor jött az olcsóbb hibrid
Kevés autót vártunk jobban, mint a Honda Insightot. A Prius ugye kifinomult, kiválóan együtt él benne a benzines és villanymotor. Hibridtechnikája magasabb rendű, mint a Hondáé, de a középkategóriás dízelekhez belőtt ára nem reális méretéhez, menetteljesítményeihez és kényelméhez képest.
A Honda a legjobbkor állt elő az egyszerűbb technikájú, de szintén hibrid és lényegesen kevesebbe kerülő Insighttal. Japánban idén áprilisban máris a legkeresettebb nem mikroautó volt.
Látványosan hibridautó
Áramvonalas, hátulról és oldalról a Priuséra hasonlító formájával látványosan hirdeti, hogy a gazdája nem egy légkörgyilkos tulok, hanem a szén-dioxid-emisszióra és más káros anyagok kibocsátásra ügyelő kultúrlény.
A designnal két ponton vállalt be botlást a Honda. Az egyik a szerény fejtér a második sorban, a másik a hátsó szélvédő kettéosztása. A látómezőt pont úgy szeli ketté a sokat kitakaró légterelő, mint a háromajtós Citroën C4-ben vagy a megboldogult Audi A2-ben.
Mi is az a hibrid?
Az eleve hibridautónak tervezett Insight jórészt a Civic Hybrid technikáját örökölte. Az IMA (Integrated Motor Assist) mégsem a régi, mert a Honda az alkatrészek 95 százalékát átdolgozta. A rendszer 24 százalékkal kompaktabb a Civic Hybridben használtnál. A villanymotor például 35,7 milliméter széles 61,5 helyett. A szinkron villanymotor az átdolgozott, 88 lóerős (121 Nm) benzinestől balra dolgozik az orrban, teljesítménye 10 kW (14 LE), nyomatéka 78 Nm. Az elektromos áramot a hátsó ülések alatti, 5,75 amperórás akkumulátor tárolja. Hosszú élettartama és biztonságossága miatt a Toyotához és a Lexushoz hasonlóan a Honda is kitart a nikkel-metálhidrid telep mellett, szemben a nagyobb kapacitású lítium-ion akkukkal. Ilyet szériaautóban egyedül a Mercedes-Benz árul az S 400 hibriddel. A benzinesben a szelepek lezárása az érdekes. Guruláskor az összes hengerben lezárt szelepekkel csökkenthetők a motor veszteségei. A zöld ECON-gomb megnyomásával négy százalékkal csökken a teljesítmény (kivéve padlógáznál) és a pillangószelep vezérlése a gyors gázadásokra elnyújtva reagál, hogy minél kisebb legyen a fogyasztás. ECON módban erősebb az áram-visszatermelés lassításkor, kisebb teljesítménnyel fúj a ventilátor és az automatikus motorleállítással a légkondicionálás is leáll, például piros lámpánál várakozva. A váltó fokozatmentes CVT-automata, amely híresen tág tartományban képes variálni az áttételpárokat, ezzel is lejjebb szorítva a fordulatszámot és a fogyasztást. Gázelvételkor és fékezéskor a generátor áramot táplál vissza az akkumulátorokba, lassításkor így nem pazaroljuk hővé az egész mozgási energiát. Az Insightban a Priusszal ellentétben nincs gombnyomásra lehívható, pár kilométeres elektromos üzemmód, de képes haladni csak a villanymotorral, még ha jóval korlátozottabban is. Például 50 alatti sebességnél tempomattal tartva a sebességet. A benzines motor ilyenkor lezárt szelepekkel, de együtt fut az elektromos motorral, ezért a hangja is hallható. |
Nézz körül az autó belsejében!
A körülnézéshez tartsd lenyomva az egér bal gombját, nagyításhoz használd az egér scroll gombját, vagy használd a kép alján látható ikonokat. (Gömbpanoráma: Grépály András Zoltán)
A kemény műanyagokon látni, hogy valamin takarékoskodni kellett, de a minőségi benyomás vállalható, az Insight nem kelt szegényes benyomást. A műszerfal látványos, ráadásul okosan végiggondolták minden funkcióját, ezért könnyen használható.
Két motor az orrban
Indítani a slusszkulccsal kell, az automata váltós autót gyerekjáték vezetni. Amíg a nikkel metál hidrid akkuból jön a háttértámogatás, az Insight energikusan gyorsul. Az erőtlen benzines erősen rászorul villanymotor segítségére.
Tízből egy hibrid lesz?
A következő évtized közepére a Honda személyautók 10 százaléka hibridhajtású lesz. A megcélzott félmilliós darabszámból a tervek szerint 200 000 esik az Insightra, amelyet a Jazz hibridje, a Civic Hybrid és a CR-Z tanulmányra épülő sportkupé egészít ki. Ez az apró sportautó lesz a sikeres, mégis utód nélkül hagyott CRX örököse, modern technikával és kis fogyasztással. A Honda a mind nagyobb darabszámokkal a vételárat kívánja lejjebb szorítani, hogy a technológia ne legyen elérhetetlenül drága. |
A fogyasztás lenne a hibridek fő ütőkártyája. A literekről a következő oldalon lesz szó
Ha a hátsó ülések alatti akkukban nincs elég áram, a magára maradt négyhengeres csak kínlódik és bőg, ahogy a hasonló technikájú Civic Hybridben is. Már a másik hibrid Hondában sem értettük, miért nem az 1,5 literes benzinest vették át a Jazzből az apró egy-hármas helyett.
Szűk, de praktikus az utastér
Ha elértük a vágyott tempót, a motor elcsendesedik, 150-nél sem hangos az autó. Hosszabb utakon kidomborodnak az Insight előnyei. Rugózása tisztességesen szűri az úthibákat, örültünk a nagyon sok ügyes rakodóhelynek a váltó körül és az igen jó üléseknek. A Priusra hasonlító design ellenére itt nem magas bakon billeg az ember egy oldaltartás nélküli ülőalkalmatosságon, az üléshelyzet kényelmes, alacsonyra állítható.
Aki korán abbahagyta a növést, az hátul is el fog férni, de a fejtér átlagos magassággal már szűk lehet. Egy Civic tágasságának, bőséges lábterének nyoma sincs, az Insight hátul a szűkebb kompakt autók közé tartozik.
Tápoldat a virágoknak
A vezetőnek a hátsó utasok sirámai helyett van érdekesebb programja is. A sebességmérő zöldről kékre váltó színe mindig jelzi, hogy épp takarékosan vagy pazarlóan bánik-e az olajtartalékkal.
Aki tapossa a gázt, annak elhervadnak a műszerfali növények, aki viszont takarékosan vezet, annak hamar levelek sarjadnak ki a pálcákon. Hosszú távon egy digitális virágcsokorral jutalmazza az autó a környezetvédelemért tett erőfeszítéseinket. Ezek az apróságok zseniálisak, mert a legtöbb benzint sosem a hardver, hanem a vezetési stílus takarítja meg.
Insight, másodszor
Két évvel a Prius után a Honda 1999-ben bemutatta a maga hibrid autóját. A benzines, egyliteres háromhengeres 68 lóerőt tudott, az őt támogató villanymotor 8 lóerőt adott le a rendkívül áramvonalas karosszériában. Az első sorozatgyártású hibrid Honda rendkívül takarékosan működött. Gyári átlagfogyasztása 3,4 liter/100 kilométer, ami kilométerenként mindössze 80 gramm szén-dioxid kibocsátását jelenti. Az autó kudarcáért részben a marketingeseket is lehetne szapulni, amiért nem hibridként propagálták a kocsit az IMA helyett. Ezzel együtt a koncepció kiötlői is megkaphatnák a magukét, mert egy kétüléses autóval nehéz megnyerni a vásárlókat. |
ECON módban a sebességtartó automatika is igyekszik a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást leszorítani. Csak akkor ad gázt, ha nagyon muszáj, a beállított 125-öt néha egészen 119-re visszaejtette, mire gyorsításra szánta el magát.
Nem fogyasztott keveset
Mindezek után ritkán álltunk be ennyire kíváncsian a benzinkútra, és kevésszer távoztunk kijózanítóbb eredménnyel. Városban 7,8 litert mértünk, ami jól hangzik egy nem dízel kompakt autótól, de az 1,8-as benzines Civic alig fogyasztott többet, a Hyundai i30 kombi 1,6-os motorral is beérte 8,3 literrel. És mindketten lényegesen jobb erőben vannak.
Talán majd autópályán és országúton, ahol 110 és 125 között, jórészt tempomattal és légkondi nélkül utaztunk. Az egyenletes sebességnél 2000-2500 között pörgő benzines és a Civic Hybrid is jót ígért, amely spórolás nélkül beérte 5,5 literrel. A végén ismét csalódás: 5,7 liter százon, ami tisztes eredmény, csak messze van a kiugrótól.
Két dolgot nem szabad elfelejteni. Az automata váltó kényelme talán itt sincs ingyen, bár a CVT-váltó hosszú áttételeitől mi a kézi váltónál jobb fogyasztást remélnénk. A másik a vezető: ha valaki igyekszik minél többet villanymotorral autózni (pl. városban tempomattal és 50 alatt), óvatosabban gyorsít, mint mi a négyliteres körön a 308-ban, annak az Insight szinte termeli a benzint. Hiszünk annak a kollégának, aki a Dél-Dunántúlon 3,9 literrel eljárt vele.
Kedvező áron
Kérdés, mennyi személyes erőfeszítése és önkorlátozás várható el egy ügyféltől, aki többnyire haladni szeretne és nem esküszik fel a fogyasztáscsökkentésre. Csak egy csekély környezetszennyezésű és igazán takarékos autót szeretne, ha már hibridet vesz.
Ezzel együtt a Honda történelmi érdeme, hogy egyre elérhetőbbé teszi a nagyon alacsony károsanyag-kibocsátású hibrideket. A legalább 7,1 milliós Priusszal ellentétben a gazdag felszereltségű Civic Hybrid 5,8 millió forintért elvihető. Az Insight Comfort árát sikerült ötmillió forint alatt tartani, ami jó ajánlat egy hibrid kompakt autóért, főleg ennyire komplett biztonsági és kényelmi felszereltséggel. A tesztelt Elegance modell 5 649 000 forintért értékelhető extratöbbletet kínál, de a Hondától mégsem szép, hogy két olyan fontos tétel, mint a ködfényszóró és a tempomat csak a drágábbik Insightban van.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1339 |
Furat x löket (mm) | 73 X 80 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 65(88)/5800 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 121/4500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,6 |
Végsebesség (km/h) | 186 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 4,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,2 |
Vegyes (l/100 km) | 4,4 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 101 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4395/1695/1425 |
Tengelytáv (mm) | 2550 |
Csomagtér (liter) | 408 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1204/446 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 040 |
Gumiméret | 175/65 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 999 000 |
Konkurensek (forint) | Honda Prius 7 150 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 5 649 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Indításgátló, Légzsák (függöny, oldal, vezető- és utasoldali), VSA,CD lejátszó MP3 lejátszóva, Elektromos ablakok (4x), Elektronikus szervokormány, Fűthető első ülések, Központi zár távirányítóval, Automata légkondicionáló |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Jó minőségű, hátul kicsit szűk kompakt autó, átlagos fogyasztással. Nem nagyon látjuk benne a Jövő Autóját. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |