Egy vezető nélküli kamion tesz meg pár kört a tesztpályán, elegánsan kikerül egy akadályt, majd a közönség tapsvihara mellett szerényen kitolat a parkolóba – emberi beavatkozás nélkül. Nagyban zajlik a 67. hannoveri haszonjárművásár.
Erre a mutatványra kicsit mi is büszkék lehetünk, hisz a Knorr-Bremse fejlesztései nem kis részben magyarországi mérnökök munkájának eredményei. Később egy elektromos-pedálos tehertricikli levonulását 25 méter hosszú, nyerges-pótos kamion követi a német szpíker kihangosított lelkendezésétől kísérve a teszkóparkoló-méretű demonstrációs placcon. A tér körül pedig a hannoveri kiállítási központ pavilonjaiban több száz cég kínálgatja portékáját a vevőknek, illetve mutogatja áruit a sajtónak.
Ezek a termékek az indiai forgácsolóüzem hajtótengelyeitől a kamionok hasa alá szerelhető olasz műanyag ládákon és a kínai elektromosbusz-töltőn keresztül a Mercedes-Benz legújabb kamionjáig, a premierét ünneplő Actrosig bármik lehetnek. (Az Actrost korábban már feldolgoztuk, cikkünk itt olvasható.)
A Daimler-csoport standja igazi overkill: és ez még csak a kamionos-buszos szekció
A Daimler-csoport standja igazi overkill: és ez még csak a kamionos-buszos szekció
Fotó megosztása:
Az új Actros premierjére nagyon rágyúrt a Mercedes
Az új Actros premierjére nagyon rágyúrt a Mercedes
Fotó megosztása:
A Setra buszok a buszok Mercedesei az autós szakma szerint, ami nem kunszt, hiszen a Mercedes-konszern termékei
A Setra buszok a buszok Mercedesei az autós szakma szerint, ami nem kunszt, hiszen a Mercedes-konszern termékei
Fotó megosztása:
Törésteszt-szolgáltató plasztikus hirdetése az IAA udvarán
Törésteszt-szolgáltató plasztikus hirdetése az IAA udvarán
Fotó megosztása:
Időnként a haszonjárműves témából kiugró dolgokba is belebotlottunk
Időnként a haszonjárműves témából kiugró dolgokba is belebotlottunk
Fotó megosztása:
Karsan elektromos busz törökországból
Karsan elektromos busz törökországból
Fotó megosztása:
A BYD az egyik legjelentősebb kínai szereplő az elektromos jármű-piacon
A BYD az egyik legjelentősebb kínai szereplő az elektromos jármű-piacon
Fotó megosztása:
Egy városi BYD-villanybusz belseje
Egy városi BYD-villanybusz belseje
Fotó megosztása:
BYD-munkahely
BYD-munkahely
Fotó megosztása:
Na, ezt nem értettem: megláncolt nem hajtott kerekű versenykamion az udvaron
Na, ezt nem értettem: megláncolt nem hajtott kerekű versenykamion az udvaron
Fotó megosztása:
Mély a nyúl ürege: ez egy indiai fogácsolóüzem standja. Ki tudja, talán majd itt Hannoverben kötik meg életük üzletét egy megrendelővel
Mély a nyúl ürege: ez egy indiai fogácsolóüzem standja. Ki tudja, talán majd itt Hannoverben kötik meg életük üzletét egy megrendelővel
Fotó megosztása:
A kamionos-kürtök gyártása is kész iparág
A kamionos-kürtök gyártása is kész iparág
Fotó megosztása:
Kamiondoboz-tárlat Hannoverben
Kamiondoboz-tárlat Hannoverben
Fotó megosztása:
A pótkerék-tartó-gyártás is önálló üzletág a haszonjárműves brancsban
A pótkerék-tartó-gyártás is önálló üzletág a haszonjárműves brancsban
Fotó megosztása:
Hátsólámpa-mennyország
Hátsólámpa-mennyország
Fotó megosztása:
Egy pneumatikus elemeket gyártó kiállító kis installációja
Egy pneumatikus elemeket gyártó kiállító kis installációja
Fotó megosztása:
Nyerges mixer-felépítmény: érdekes, ilyet még csak nem is láttam eddig
Nyerges mixer-felépítmény: érdekes, ilyet még csak nem is láttam eddig
Fotó megosztása:
Egy fertelmes gyorsulási verseny-kamion
Egy fertelmes gyorsulási verseny-kamion
Fotó megosztása:
Hány turbót látsz a Chimera dragster-kamion motorja mögött?
Hány turbót látsz a Chimera dragster-kamion motorja mögött?
Fotó megosztása:
Egy kínai stand, az elektromos mobilitás köré rendezve
Egy kínai stand, az elektromos mobilitás köré rendezve
Fotó megosztása:
Kínai gyorstöltő-állomás
Kínai gyorstöltő-állomás
Fotó megosztása:
Kínai villanyfurgon
Kínai villanyfurgon
Fotó megosztása:
Szabadtéri bemutató kis bakival: az elektromos-pedálos tricikli szerkezetéből kibillent a cargo-láda, teccenek látni?
Szabadtéri bemutató kis bakival: az elektromos-pedálos tricikli szerkezetéből kibillent a cargo-láda, teccenek látni?
Fotó megosztása:
25 méteres kamion: ha minden igaz, éveken belül ellepik az európai sztrádákat ezek a nagy szerelvények, amelyekből kettő visz el annyi cuccot, mint a mai autókból három
25 méteres kamion: ha minden igaz, éveken belül ellepik az európai sztrádákat ezek a nagy szerelvények, amelyekből kettő visz el annyi cuccot, mint a mai autókból három
Fotó megosztása:
A VW Bulli elektromos koncepció-modelljéből furgon is készült, sőt: pár módosítással ebből várhatóan szériamodell is lesz majd
A VW Bulli elektromos koncepció-modelljéből furgon is készült, sőt: pár módosítással ebből várhatóan szériamodell is lesz majd
Fotó megosztása:
Lakóautó-matrjoska-sor a VW-nál
Lakóautó-matrjoska-sor a VW-nál
Fotó megosztása:
Nem is tudtam, hogy Caddyből is van gyári kempingbuszocska, pedig igen. Ez az ágy benne
Nem is tudtam, hogy Caddyből is van gyári kempingbuszocska, pedig igen. Ez az ágy benne
Fotó megosztása:
Sátras camping-Caddy
Sátras camping-Caddy
Fotó megosztása:
Egy Ford lakóbusz és egy pickup-platóra rögzített doboz: ez már erősen csak érinti a haszonjármű-témát
Egy Ford lakóbusz és egy pickup-platóra rögzített doboz: ez már erősen csak érinti a haszonjármű-témát
Fotó megosztása:
Természetesen az expo területén körbejáró shuttle is kiállítási tárgy: hibrid buszok viszik-hozzák a vendégeket
Természetesen az expo területén körbejáró shuttle is kiállítási tárgy: hibrid buszok viszik-hozzák a vendégeket
Fotó megosztása:
Jegyárak
Jegyárak
Fotó megosztása:
Kínai villanyfurgon, zöld műfűvel a szélvédője mögött
A Mercedes mellett a másik gigakiállító természetesen a Volkswagen. A cég haszonjármű-üzletágának eleve Hannover a székhelye, az MAN már 2011 óta a VW-csoport tagja, de ma már a Scania kamionjai és buszai is a Volkswagen-konszern termékei. Érdekes melléküzemága a VW kishaszonjármű-csoportjának az egyre inkább központilag menedzselt rekreációs járműpark is. Az IAA-n már nem csak a Transporterből láttunk gyári lakóbuszokat, hanem a Crafterből és a Caddyből is volt kint kempingjármű.
A VW nemrég kihirdetett elektromos mobilitási kampánya kiterjed a haszonjárművekre is, de az igazi elektromos VW-teherautókra még várni kell. Bár volt kint pár E-Crafter, Golf-hajtáslánccal, konzervatív dizájnnal és erősen visszafogott menetteljesítménnyel, de állítólag ebből nem lesz valóban megvásárolható szériajármű. A Buzz tanulmánykisbuszból viszont elkészült egy furgon verzió, márpedig az új MEB elektromos platformra tervezett járművet állítólag (nyilván kicsit szürkített, racionálisabb megjelenésben) tényleg meg lehet majd vásárolni, állítólag 2021-ben:
A VW Bulli elektromos koncepciómodelljéből furgon is készült, sőt: pár módosítással ebből várhatóan szériamodell is lesz majd. A csúcsváltozat 111 kWh-s akkut kap majd, amivel 550 km-es hatótávolság is elérhető! A városi verzióban kisebb, 48 kWh-s akku lesz majd, kb. 200-250 km-es gyakorlati hatótávval, és nyilván jóval olcsóbban
Sátras camping-Caddy
Lakóautó-matrjoska-sor a VW-nál
A hétköznapi realitás mellett persze elképesztő csodák is feltűnnek Hannover standjain. A 2014-es Scania Chimaera is itt volt, a maga 16,4 literes, 5 bar túlnyomással feltöltött V8-asával, ami 5000 Nm-t és 1460 lóerőt tud és kb. 5 másodperc alatt gyorsítja 0-ról 100-ra a show-traktort. Vagy ott a Krone 25 méteres kamionja, nyerges- és pótos szerelvény, amelyet (állítólag) hamarosan legalizál is az EU, és a hosszú, de fordulékony teherjármű egy motorral, egy sofőrrel a jelenlegi szállítókapacitás másfélszeresét tudja majd elvinni. És persze veteránjárműből is volt gazdagon (köztük egy Ikarusszal és több Barkasszal), de ezekről írok egy külön cikket nemsoká, mert megérdemlik!
Egy fertelmes gyorsulási verseny-kamion
Hány turbót látsz a Chimera dragster-kamion motorja mögött?
25 méteres kamion: ha minden igaz, éveken belül ellepik az európai sztrádákat ezek a nagy szerelvények, amelyekből kettő visz el annyi cuccot, mint a mai autókból három
Törésteszt-szolgáltató plasztikus hirdetése az IAA udvarán
Az egyik legintenzívebb motívum az idei IAA-n, mint általában az autóiparban, az elektromos hajtású járművek sűrű jelenléte volt a standokon. Mivel a hatótáv kérdése a teherfuvarozásban még problémásabb, mint a személyautóknál, a legtöbb kiállított elektromos jármű városi kisáruszállító és városi autóbusz volt. Előbbiből a legérdekesebb egy City Scooter nevű cég kocsija, amelyet számtalan felépítménygyártó használt alapjárműnek (erről szintén készülök egy részletesebb anyaggal). A buszok közt a kínai túlsúly volt megdöbbentő, de a török Karsannál is találtunk egy, a mi budapesti Modulóinkhoz valami elképesztően hasonlító modellt.
A BYD az egyik legjelentősebb kínai szereplő az elektromos jármű-piacon
Egy városi BYD-villanybusz belseje
Karsan elektromos busz Törökországból
Természetesen az expo területén körbejáró shuttle is kiállítási tárgy: hibrid buszok viszik-hozzák a vendégeket
A legérdekesebb, legfontosabb újdonságokról hamarosan részletesebben is beszámolunk a Vezess.hu-n, aki viszont Hannoverben jár az elkövetkező napokban és szeretné saját szemével megnézni, miről szól 2018-ban és az elkövetkező években a haszonjármű-ipar, itt futhatja át a jegyárakat:
A hétvégén olcsóbb lesz a jegy!
Hivatalos információk az IAA-ról ezen a linken találhatók. De hogy ne ilyen szárazon búcsúzzunk, még egy kép a végére, amit már ott sem értettem. Ennek a displaynek az értelmét meg tudja valaki nekem magyarázni?
Na, ezt nem értettem: megláncolt nem hajtott kerekű versenykamion az udvaron