Röviden – Suzuki Jimny 2018 | |
---|---|
Mi ez? | A Suzuki Jimny legfrissebb, 2018-as változata |
Mit tud? | Kicsi, kívánatos, játékautónak tűnő, de komoly tudású terepjáró |
Mibe kerül? | Hazai ára sajnos még nincs, de külföldön a korábbi modellhez képest 2-3 százezer forintos drágulásról írnak az újságok |
Kinek jó? | Aki igazi terepjáróra vágyik, de abból kicsike, mókás darab kell neki, ne is nézzen mást |
Ennél mókásabb új autót nem láttunk még ebben az évben, és jó eséllyel már nem is fogunk. Bár nem kapkodta el a modellváltást a Suzuki – legutóbb pont 20 évvel ezelőtt mutattak be új Jimnyt – lehet, hogy érdemes volt várni a divatnak sok tekintetben fityiszt mutató kisautóra. Az 1,5-ös szívómotor, merev hidak, létraalvázas felépítés, kocka karosszéria és az igazi, kézzel kapcsolható terepváltó nem éppen azok, amiket ma egy szabadidő-autóba beletesznek.
Igaz, a Suzuki Jimny nem is szabadidő-autó, hanem igazi terepjáró. Csak kicsiben. A jelenlegi modell húsz éven át tartó népszerűsége valószínűleg annak is köszönhető, hogy ebben a kategóriában – kisméretű, klasszikus felépítésű, komolyan vehető terepjáró – egyáltalán nincs konkurense. A Jimny mindig is jól fogyott, 1970 óta 2,85 millió darabot adtak el belőle, 194 országban.
Külső
Picike G Mercinek, összement Land Rover Defendernek is nézhetnénk, ha távolról látnánk az új Suzuki Jimnyt és kicsit hunyorítanánk. Ez nem véletlen, az elmúlt évtizedek alatt a komolyan vehető terepjárók szinte kivétel nélkül a szögletes, nagy sík felületekkel, meredek ablakokkal operáló formatervet választották. Hogy miért? Ez volt praktikus.
A sík felületek kiszámíthatóak, ha terepen kell velük centizni, a függőleges felé tartó, sík üvegek mögött kevésbé melegszik az utastér és a hó, sár is könnyebben lemosható. Így a negyedik generációs Jimny is ilyenekből áll össze, a kasztni teljes hossza 3480 mm – kis híján fél méterrel kurtább egy VW Polónál – szélessége 1645 mm, magassága 1720 milliméter. Szóval a cuki kis Jimnyvel nyugodtan odaparkolhatunk a Greenpeace helyi irodája elé, nem ennek a terepjárónak a kilincsét fogják bekenni rókaszarral mentolos fogkrémmel.
Hasonlítanak egymásra, mint egyik tojás a másik trombitára:
Jópofa, ahogy a korábbi modelleken feltűnő apróságok visszaköszönnek a legújabb Jimnyn is. Ilyen a kerek lámpa, a különálló irányjelző, az öt függőleges nyílással osztott hűtőmaszk, a kis szellőző a motorháztető tövében, vagy a régies, de mégis jópofa hátsó lámpatest. Vidámak a nagy, szögletes tükrök, a hátsó ajtó műanyag burkolatú zsanérjai, a kerékjárati ívek műanyagjai, de még a sík, pingpongasztalnyi tető is. Nehéz azt mondani rá, hogy nem kéne.
Terepszögei a korábbi modellnél több lehetőséget kínálnak, elöl 37, hátul 49 fokosak, ami 2, illetve 3 fokos javulás a jelenlegi modellhez képest. Emellett a szabad hasmagassága is nőtt 10 millimétert. Kevésbé látványos, de hasznos dolog, hogy az alváz merevségét is sikerült másfélszeresére növelni, a középre beépített X alakú merevítéssel. Sajnos ez a törésteszten nem sokat segített a háromcsillagosra vizsgázott mini terepjárón. A részletes EuroNCAP törésteszt itt olvasható. Ebből az is kiderül, hogy a gyerekek nagyobb biztonságban vannak az autóban, mint a felnőttek.
Belső
A jó marketinges képes meggyőzni az embert bármiről és ha kell, annak ellenkezőjéről is. Az új Suzuki Jimny sajtóanyagának legszórakoztatóbb része az, amikor arról győzködnek, hogy milyen jó a koromfekete belső, mert így a mindenféle hülye színek nem zavarják össze a vezetőt, aki így csak az irányításra koncentrálhat. Ha kiröhögtük magunkat, akkor hamar kiderül, hogy mégsem olyan vészes ez a sötét, szinte kizárólag kemény műanyagokból álló utastér.
Kezdjük azzal, hogy röhejes külső mérete ellenére a Jimny egyáltalán nem kicsi belül. Elöl van hely gazdagon, legfeljebb vállban lehet szűk az autó, ha két testesebb ember indul vele a csalitosba. Hátul szintén egész jó a helyzet, 190 centiméteres magassággal nem nyomasztó az állítható háttámlájú székekkel berendezett, akrobata képességek nélkül is megközelíthető második üléssor sem. Ott csak két hely van azonban, mivel a Jimny csak négyszemélyes. A kényelmes vezetőpozíció beállítása már nem ennyire könnyű, a kormány csupán fel-le mozog, és azt is szerény sávban.
Ahogy a külső is retrós, a kocsi műszerfala is a múltat idézi a két nagy kerek műszerrel, de közéjük már befurakodott egy TFT kijelző is, a középkonzolon meg óriási, érintőképernyős kijelző trónol. Aztán egy brutális kapaszkodó jön a jobb egyben helyet foglaló előtt. Van még ilyen-olyan tápcsatlakozó, gombokkal tisztességesen ellátott, jó fogású kormány és nem túl jó helyre – a váltókar elé – került ablakemelő-kapcsolók is.
Leghátul pedig az apró csomagtartó várja a cuccokat, ami négyszemélyes felállásban elég szerény, 85 literes. Kétszemélyesként a szabvány szerint 377, míg nagyobb lendülettel pakolva 830 liternyi csomagot lehet beletömni. Hátsó üléseinek a hátoldalát masszív műanyagba öltöztették, így elég jól bírják, ha rájuk pakolnak.
Technika
Sokat nem kell azon töprengeni, milyen motorral vegye meg valaki az új Suzuki Jimnyt, hiszen csupán egyetlen szívó, 1,5 literes benzinmotor van a listán, 101 lóerős csúcsteljesítménnyel, 130 Nm-es nyomatékkal. A hagyományos ötfokozatú kézi váltó mellett négyfokozatú automatikussal is rendelhető a modell. A terepképességekért a klasszikus, 2H, 4H, 4L opciókat kínáló terepváltó gondoskodik, aminek bekapcsolt felezőnél az elektronikus, fékvezérelt részlegesen önzáró differenciálmű is besegít. Persze klasszikus merev hidak dolgoznak az autó alatt, de a laprugók helyett tekercsrugókkal.
Vezetőtámogató rendszerek közül a ráfutásgátló fékasszisztens, a sávelhagyásra figyelmeztető jelzés, automatikus reflektorlekapcsolás és imbolygásgátlás is kerülhet az autóba.
Vezetés
Papíron a 101 lóerő elég karcsúnak tűnhet, de az egy tonnánál alig nehezebb autóban fájdalommentesen lehet vele autózni. Papíron ugyan 145 km/óra lenne a vége, de Németországban, óra szerint a 160-as tempót is lazán túlléptük vele. Persze ilyenkor, sőt, már a szabályos hazai autópályatempó mellett is érezhető a szél- és motorzaj. Mindez városban, országúton még nem feltűnő. Hiába, kéne bele az a hatodik fokozat. Az ötös váltó különben pontos, és nem is rossz kapcsolni.
Futóműve terepre termett, az aszfaltos kanyargást nem kell vele erőltetni. Megtréfálni ott sem fog, mert egész jóindulatúan kezd ellencsúszni az ívről. Kormánya az égvilágon semmi visszajelzést nem ad, de ezt az nem is annyira bánja, akinek gyakran kell hitvány terepen autóznia vele. Az áttétel az már más, az bátran lehetne valamivel közvetlenebb is. Szűk helyre parkolni, földúton randalírozni viszont elsőrangú a Jimny, a kocka kasztni könnyedén átlátható. Azért a meredek szélvédőnek is megvan a hátránya, lámpánál, elsőként állva biztos nyakgörcsöt kap, aki időben kíván elindulni.
Költségek
Az új Suzuki Jimny hazai ára még nem ismert, hozzánk valamikor jövő tavasszal érkezik meg. Ára is valószínűleg akkortájt lesz, addig bírjuk ki valahogy. A pletykák szerint nem lesz sokkal drágább a jelenlegi Jimnynél, 200-300 ezer forintos felárról pletykálnak.
Értékelés
Szerethető formájával, a divattal szembemenő megoldásaival és szívó benzines motorjával, komoly terepképességeivel a Suzuki Jimny az utóbbi idők egyik legszórakoztatóbb autója. Aki hányingert kap az ugyanarra a padlólemezre épülő és szinte az utolsó csavarig egyforma elemekből összelegózott, a vizes fűtől is sokkot kapó és látványosan elvérző, szabadidő-autónak, vagy még inkább SUV-nak nevezett egyentermékektől, annak találták ki a Jimnyt. Pláne, ha még rendeltetésszerűen használja is.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|