Zajlik Európa legnagyobb őszi autós kiállítása, a Párizsi Autószalon. Az óriási területen fekvő, sok pavilonból álló rendezvényen rengeteget lehet gyalogolni, ezért mindig is voltak belső „taxik”, az autógyártók gyakran legújabb modelljeikkel utaztatták az újságírókat. 2018-ban valami újat próbált ki a Vezess csapata.

Az első tapasztalatunk alapján nem is annyira önvezető, mint inkább önmegállító jármű ez a kedvesen marcona külsejű, négykerekű doboz. Az autókiállítás pavilonjai között folyamatosan kolompolt, riasztott és állandóan megállt a Navya Autonom Shuttle, mert a terep erősen nehezített volt számára. Folyamatosan elékódorgó elbambult nézelődők, felé tolató teherautók, türelmetlen, elénk bevágó, velünk szembe előző hagyományos emberek által vezetett autók láttán rémült meg újra és újra az önjáró busz, egy szűkebb helyen pedig a kocsiban velünk utazó vészoperátornak kellett a PlayStation-konzoljával átvezetni a járművet.

A Navya francia-amerikai vállalkozás, amely kifejezetten autonóm járművek fejlesztésére és gyártására jött létre. Kisebb, taxi méretű járművük az Autonom Cab (amit tavasszal a Genfi Autószalonon néztünk meg alaposan kívül-belül), a fenti videóban pedig az inkább kisbusz méretű Autonom Shuttle látható. A mindössze 4,75 méter hosszú járműben 11 ülő- és 4 állóhely található, hiszen a nagy belmagasság és a padló alá helyezett technika, no meg persze a vezetőülés, a kormány hiánya sokkal jobban kihasználhatóvá teszi a középkategóriás autónyi alapterületet, mint egy hagyományos kocsi felépítése.

A kocsi üresen 2,4 tonnát nyom, így 25 kW-os csúcsteljesítményű elektromos motorjával maximum 25 km/h végsebességre képes, de a 12%-os emelkedőt azért így is le tudja küzdeni. 33 kWh-s akkumulátorával normál üzemben kilencórányi jövés-menésre képes egy feltöltéssel. A technika papíron -10 és +40 Celsius-fok közti hőmérsékleten üzemeltethető.

A navigációban, a terep és az akadályok feltérképezésében LIDAR-szenzorok, kamerák és GPS-rendszer segíti a vezérlő számítógépet. Világszerte négy kontinensen, 12 helyszínen már ma mintegy 90 Autonom Shuttle teljesít szolgálatot, nyilván leginkább olyan egyszerű terepen, mint egyetemi vagy szolgáltatóközpont területén lévő belső útvonalak, illetve repülőterek, sportlétesítmények belső transzfer-útvonalai.