Kevés busznak van Facebook-oldala, de egy Ikarus 55-ös, ismertebb nevén Faros ilyennel is büszkélkedhet. Nem véletlenül, hiszen az ÉnyKK nosztalgia busza több szempontból különleges. Az autóbuszt 1956. március 15-én szállították le a MÁVAUT utódjának, az AKÖV-nek Budapestre. Érdekesség, hogy az 1955-56 között készült Ikarus 55-ösök döntő többségét a főváros kapta és ezek a buszok aztán az országos járatokon álltak forgalomba.
A jármű 11 évvel később Mezőhékre, majd Hódmezővásárhelyre került, végül 1979-ben kivonták a forgalomból. Az autóbusz annak köszönheti újjászületését, hogy a néhai Kisalföld Volán elhatározta, hogy felújít egy Ikarus 55-öst a cég 50 éves jubileumára, melyet 1998-ban ünnepelt. Elkezdték keresni a megfelelő Farost, végül Lovász György, az Ikarus évszázados története című könyv társszerzője állt elő egy jó tippel. Ő még 1995-ben vette észre az autóbuszt Hódmezővásárhelynél, a 47-es úttól nem messze. Amikor szóba került a projekt, Lovász György ezt a járművet ajánlotta a társaságnak.
Az autóbuszt Győrbe vontatták és felújították. A restaurálás során mindent megtettek azért, hogy járművet gyári állapotba hozzák, viszont a tetőablakokat nem sikerült visszaépíteni. Ezeket korábban a MÁVAUT Béke téri főműhelye fokozatosan megszüntette a Farosok felújításakor, így tűntek el erről a győri Ikarus 55-ösről is. A csapatnak ugyanakkor sikerült megmentenie azt a világon egyedülálló fékrendszert, melyet az első szériás Farosokon alkalmaztak.
Ez egy úgynevezett független rendszer volt, mely külön légtartállyal rendelkezett. Ezt a rendszert a fékpedál mögött és az ülés alatt elhelyezett, úgynevezett „kézifék rásegítő pedállal” lehetett aktiválni. Ez segített megemelni a kézifékkart, így azt hatékonyan lehetett behúzni. Mindez növelte a jármű és az utasok biztonságát.
Az autóbusszal legutóbb Győrben az Európai Mobilitási Hét során lehetett találkozni. A jármű az ÉnyKK helyközi autóbuszok számára fenntartott telephelyére vitte a látogatókat. A telephelyen még mindig sok Ikarus található, nagyon szeretik az Ikarus 200-as család modelljeit, melyek megbízhatóan működnek és fenntartásuk is olcsó. Az ÉnyKK-nál azonban csuklós hiány van, a társaságnál szükség lenne ilyen autóbuszokra, mert legutóbb Pápáról kellett egy Ikarus 280-ast elhozni, melyért egy Ikarus E95-öt „adtak” cserébe.
Az ÉnyKK Farosával még biztosan lesz lehetőség találkozni, még akkor is, ha a jármű lassan eléri a nyugdíjas kort, hiszen már a 62. életévét tapossa.
Legfelső kép: Huber Márton