Napos, meleg időben sorakoztak fel a Forma-1-esek a szuzukai pálya rajtrácsára a 2018-as Forma-1-es idény 17. fordulója, a Japán Nagydíj rajtjához.
A pole-ból az utóbbi időszakban hatalmas lendületben lévő címvédő, az 50 pontos előny további hizlalását célzó Lewis Hamilton, mellőle csapattársa, Valtteri Bottas indulhatott. A második sorba a Red Bull-os Max Verstappen és a ferraris Kimi Räikkönen került, a harmadikba a haasos Romain Grosjean és az új Honda-motorral szerelt Toro Rossóban ülő Brendon Hartley, a negyedikbe a másik Toro Rossó-s, Pierre Gasly, valamint az időmérőt „elgumizó” Sebastian Vettel állt, aki a Force Indiá-s Sergio Perezzel (9.) és az Alfa Romeo Sauber-es Charles Leclerc-rel (10.) együtt profitált Esteban Ocon (11.) háromhelyes hátrasorolásából.
Az időmérős motorprobléma miatt a másik Red Bull-pilóta, Daniel Ricciardo csak a 15. helyről vághatott neki a futamnak. Mivel a szombaton a Q1-ben balesetező Marcus Ericsson a 20. rajtkockába kvalifikált csak, ezért a Sauber kihasználta a lehetőséget és „ingyen”, pozícióvesztés nélkül cserélt motort és sebességváltót a svéd pilóta autójában.
A Pirelli a közepes, a lágy és a szuperlágy keverékeit vitte Szuzukába, a gumigyártó az 53 körös versenyre a lágy-közepes és a közepes-lágy stratégiát is ugyanolyan versenyképesnek jósolta, az előbbinél a 25., az utóbbinál a 28. kör környékén elvégzett kiállással. A szuperlágyon rajtolók számára a 20. kör körül jöhetett a kerékcsere, ha a közepesre váltottak, a kétkiállásos szuperlágy-lágy-lágy variáció esetén a 14. körben kellett volna kiállni, majd két 19-20 körös lágyas etapot teljesíteni.
A top10-ből a mercedesesek, Grosjean és a 11. helyről előrelépő, már szabadon választó Leclerc autójára került lágy keverék, a többiek szuperlággyal kezdtek, hátrébb Ocon szuperlágyon, a renault-s Nico Hülkenberg (16.) közepesen, a többiek mind lágyon vágtak neki az első etapnak.
2018 Forma-1 Japán Nagydíj, futam
A lámpák kialvásakor Hamilton, Bottas, Verstappen, Räikkönen simán ment el, Vettel egy helyet nyert Gasly és Hartley megelőzésével, majd a körön Grosjeant is elkapta, az 5. helyre lépett előre. Verstappen a kör végén leszorította Räikkönent, a finn autója megsérült, Vettel mögé esett vissza. Kevin Magnussen bal hátsó defekttel kullogott vissza a bokszutcába, még az első kanyarban ért össze Leclerc-rel.
Ricciardo Hartley megelőzésével a 10. helyre lépett fel. Magnussen egy kör hátrányban, friss közepes keveréken tért vissza a pályára. A Haasról a defektes gumi által levert törmelékek miatt beküldték a biztonsági autót.
Leclerc új orrkúpot és közepes gumikat kapott. Verstappennek 5 másodperces időbüntetést osztottak ki a räikkönenes incidensért.
A sorrend a safety car mögött: Hamilton, Bottas, Verstappen, Vettel, Räikkönen, Grosjean, Gasly, Perez, Ocon, Ricciardo, Hatltey, Sainz, Alonso, Hülkenberg, Stroll, Vandoorne, Szirotkin, Leclerc, Ericsson, Magnussen.
A biztonsági autó a 7. kör végén engedte el a mezőnyt, Hailtonék jól léptek el, Vettel benézett Verstappen mellé, de nem próbálkozott előzéssel. A német később újra támadott, a hajtűben összeért a Red Bull-lal, megpördült, a 19. helyre esett vissza. Ricciardo Ocon megelőzésével a 8. helyre került.
Magnussen a sérült autóval végleg kiállt, betolták a garázsba.
Ricciardo a másik Force Indiát is elkapta, Pereztől elvette a 7. helyet.
Vettel megelőzte Ericssont, fellépett a 18. helyre,.
Ricciardo a célegyenesben könnyedén ment el a Toro Rossó-s Gasly mellett, a kör végén Grosjeant is maga mögé utasította, 5. helyre került. Hamilton a motor kihagyásait jelentette a rádión.
Räikkönen közepes keverékre váltott, a finn a 10. helyre tért vissza.
Räikkönen a célegyenesben megelőzte Ocont, a 8. helyre lépett. Vettel a 12. helyen járt.
A Ferrari finnje a másik Force Indiát is elkapta a DRS-sel, a 7. helyre került, míg Vettel a 11. pozíciót vette el a Toro Rossó-s Hartley-tól.
Räikkönen Gaslyt is megelőzte, a 6. lett, Verstappen kereket cserélt, lágyakra váltott, Räikkönen elé tért vissza, de gyorsan maga mögé utasította Grosjeant, közben Alonso és Stroll 5 másodperces időbüntetést kapott pályaelhagyásos előnyszerzés miatt.
Räikkönen is megelőzte Grosjeant, az 5. helyre került.
Bottas és Ricciardo is kereket cserélt, maradtak a 2. és 4. helyen. A finn keményet, az ausztrál szuperlágyat kapott.
A vezető Hamilton is közepesekre váltott, az 1. helyre tért vissza.
Ocon és Vettel is megjárta a bokszot, a fiatal francia közepes, a ferraris német lágy gumikat kapott, a 15-16. helyre kerültek.
A renault-s Hülkenberg rosszul járt, a kör végén a sikánban Leclerc megelőzte, a kinyílt ajtón pedig Perez is átbújt, a német a 11. helyre csúszott.
Bár a Force Indiák nagy lendülettel versenyeztek, Vettel elkapta Ocont (10.), majd a célegyenesben leendő csapattársa, Leclerc mellett is elment, a 9. helyre került.
A top10 sorrendje: Hamilton, Bottas, Verstappen, Ricciardo, Räikkönen, Sainz, Grosjean, Perez, Vettel, Ocon.
Vettel megelőzte Perezt, Sainz kiment kereket cserélni a 6. helyről.
Vettel Grosjeant is elkapta, a 6. helyre ért fel, ám 40 másodpercnyire volt csapattársa, Räikkönen mögött.
Nico Hülkenberget betolták a garázsba, a renault-s német futama véget ért. Ricciardo sebességváltó-problémát jelzett a rádión.
Leclerc versenye is véget ért, lecsúszott a pályáról, a rádión azt mondta, valami hiba van az autóval, félre is kellett húzódnia. Virtuális biztonsági autót rendeltek el.
Verstappen Bottas nyakára ért, azért hajtott, hogy 2016 és 2017 után újra a 2. lehessen Szuzukában.
Bottas csúnyán elfékezte a hajtűt, Verstappen majdnem előzési pozícióba került, de elakadt a lekörözésre váró Alonsón. A kétszeres világbajnok nem figyelt.
A pontszerzők sorrendje 5 körrel a vége előtt: Hamilton, Bottas, Verstappen, Ricciardo, Räikkönen, Vettel, Perez, Grosjean, Ocon és Gasly.
A renault-s Sainz elvette Gaslytól a 10. helyet. A Toro Rosso-Honda kicsúszott a top10-ből a hazai pályán.
Verstappent előzésre biztatták, de elfékezte a hajtűben, el is szállt az utolsó esélye. Hamilton közben újabb rajt-cél győzelmet aratott, sorozatban a negyedik, összesen idei kilencedik diadalát ünnepelhette. A címvédő negyedszer nyert Szuzukában, a Japán Nagydíjat ötödik alkalommal vitte.
Bottas 2. helyével kettős győzelmet aratott a Mercedes, Verstappen egy szép 3. helyet hozott, Ricciardo a 15. pozcióból rajtolva lett a 4.. A Ferrarinak az 5-6. pozíciót hozta Räikkönen és Vettel. A német pilóta hátránya 50-ről 67 pontra nőtt a bajnokságban, gyakorlatilag minden remény elszállt.
A további pontokon Sergio Perez, Romain Grosjean, Esteban Ocon és Carlos Sainz osztozott.
Forrás: Fotó: Europress/Formula 1