Nagy reményekkel készült a Toro Rosso-Honda a Japán Nagydíjra, hiszen a motorgyártó a hazai hétvégére a legújabb fejlesztésű erőforrását vitte el. Végül elmaradt a villantás, a kiváló időmérős eredmény (6-7. hely) ellenére Pierre Gasly csak a 11., Brendon Hartley pedig a 13. lett a versenyen.

A francia pilótával ráadásul a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) tolt ki, méghozzá az utolsó pillanatban. A Honda az időmérő után, már a parc fermé érvénye alatt szeretett volna egy motorbeállítást módosítani az erőforráson, hogy a pilóta által a felváltásoknál érzékelt oszcillációt orvosolják, és erre a műszaki főellenőr, Jo Bauer jóváhagyását is adta.

A start előtt jött a feketeleves: az FIA-nál úgy ítélték meg, hogy a beállítást nem pontosan úgy végezték el, ahogy előre jelezték, ezért a rajtrácson kellett visszatérni a korábbi konfigurációhoz, így Gasly a problémás váltásokkal volt kénytelen végigcsinálni a futamot.

„Rá kell jönnünk, pontosan miért is változtatták meg a döntésüket, ki és mit csinált. Meglepett minket a dolog, mert eredetileg igent mondtak, aztán a rajtrácson hirtelen nemet. De tiszteletben kellett tartanunk az FIA döntését, így nem használtuk az új beállítást” – közölte a Honda.

Gasly így mesélt:

„Az időmérőn volt egy kis kalibrációs gondom, nem az ideális beállítással mentem, ez pedig rosszat tett a megbízhatóság szempontjából, de a teljesítmény szempontjából is. Elég aggasztó volt ez a futam szempontjából, ezért megkérdeztük az FIA-t, hogy változtathatunk-e. Először elfogadták, aztán visszakoztak. Vissza kellett állnom az időmérős beállításokra, ez kisebb teljesítményt jelentett és a vezethetőség sem volt ideális. 20 körrel a vége előtt már komoly vibrációt éreztem, a hátsó gumik pedig nagyon hólyagosodtak, egyre rosszabb lett a helyzet, az utolsó 10 körben pedig már nem is láttam rendesen, annyira rázott az autó.”