Teljesen véletlenül, a Párizsi Autószalon mintegy hátsó udvarában, a háttéripari kiállítók standján találtuk ezt a fura feneséget. Hát már csak odaléptünk, hogy megkérdezzük, mégis mi az Isten haragja ez!
Mint kiderült, az álló embernyi térfogatnál alig nagyobb kerekes holmi neve Mobilis. Ez persze csak egy tanulmány, de mozgásképes, a szokványos autóipari koncepcióknál jóval magasabb készültségi fokú jármű, még ha biztosra vehető is, hogy soha nem lesz belőle sorozatgyártású termék.
A Mobilis két dologra jó. Egyrészt megmutatja, hogy lehetséges a közeljövőben olyan, a gyaloglásnál gyorsabb, biciklis tempóra képes (35 km/h az elméleti végsebesség, de 25-re korlátozták, mert a jármű elég borulékony a kanyarban) közlekedési eszközt konstruálni, amely tulajdonképpen egy autó funkcióját nyújtja, csak egy személy szállítása esetén jóval hatékonyabban. A mobilappról rendelhető, autonóm közlekedésre képes, az utast fél-álló helyzetben szállító guruló esernyő ötlete végülis nem hülyeség, nem mindegy, hogy egy darab motorizált ember 2×5 vagy 1×1 méter felületet foglal el a zsúfolt nagyvárosok közterületéből, akár parkoláskor, akár haladás közben.
A másik dolog, ami miatt ez a valami elkészült, színtiszta önreklám, persze. A kicsit talán átgondolatlanul elkeresztelt Assystem (magyarra stílszerűen Seggédrendszernek fordítanám) Technologies ismert autóipari beszállító. Mint a standon kiderült, komplett Peugeot-frontot, BMW hátsó lámpákat is készítenek. A Mobilisbe integrált megoldásokkal a cég meggyőzheti ügyfeleit, hogy az innovatív technológiai fejlesztések terén a jövőben is számíthatnak rá. Még mi is kiszúrtuk például a rejtett LIDAR-egységeket: ormótlan bibircsókok helyett sokkal elegánsabb a jövő autonóm személyautóiban ilyen szépen elhelyezni a lézeres pozicionáló eszközöket:
A Mobilis kapcsán az Assystem az automatikus leparkolás, a mobilos robotaxi-rendelés és fizetés rendszerére is kidolgozott olyan megoldásokat, amelyeket a nagy autógyártók saját jövőbeli autonóm járműveikbe implementálhatnak.