Egy városi buszgumi alapvetően abban különbözik egy teherautó-gumitól, hogy az oldalfala jóval erősebb, hiszen a padkázás sokkal gyakoribb a városi rutinozás közben, mint az autópályákon lenyomott kilométer-tízezrek során. A vastag oldalfal viszont nagyban rontja a gumi tömegeloszlását, amit centrírozással sem lehet teljesen kiegyenlíteni, így rendszerint az engedélyezett végsebesség egy ilyen abronccsal alacsonyabb, mint a teherautó-gumiké.

Egy elektromos autóbusznál pedig még tovább kell fokozni a specializációt. A nagyobb hatótáv és a gazdaságosabb működés eléréséhez a gördülési ellenállás csökkentése, az akkumulátorok extra súlyának elviseléséhez pedig a nagyobb teherbírás is igen kívánatos. Ezért bővítette most a Hankook abroncsválasztékát a városi autóbuszforgalom területén. Az elektromobilitáshoz optimalizált városi autóbusz abroncsot 315/60 R 22,5 méretben készítették el.

Na de mitől más egy villany-busz-gumi, mint egy hagyományos? 1

A Hankook standja Hannoverben

A SmartCity AU04+ abroncs különösen alacsony gördülési ellenállásával tűnik ki, ezzel elősegíti az elektromos hajtású városi buszok akkumulátorainak kímélését. Az akkumulátorok tömegéből adódó, jellemzően nagyobb járműtömeg miatt az abroncs a rendkívül stabil szövetváz mellett nagyobb, 154/148J (156/152F) teherbírásra is képes, ami tengelyenként 8 tonna súlynak felel meg. (A szokványos teherbíró képesség ennél a méretnél általában csak 7 tonna tengelyenként.)

Az új autóbuszabroncs fejlesztése során figyeltek a magas vonóerő-átvitelre és fékteljesítményre is, különösen nedves útfelületen. Klaus Krause, az Európai Kutatási és Fejlesztési Központ vezetője szerint „a hagyományos belsőégésű motorokkal szemben az elektromotor képes arra, hogy azonnal rendelkezésre állítsa a teljes forgatónyomatékot. A jármű és így az abroncsok is gyorsabban reagálnak a sebességváltozásra vagy a változó útviszonyokra. Az elektromos hajtású járművek abroncsai ennek következtében nagyobb igénybevételnek vannak kitéve. A nagy tapadási szint által elkerüljük az abroncs szabálytalan kopását, anélkül, hogy le kellene mondanunk az optimális futásteljesítményről.” A magas futásteljesítményt többek között az optimalizált cikkcakkos mintaárkok biztosítják, melyek a módosított elrendezésnek köszönhetően nagyobb mintaelem-merevséget tesznek lehetővé.

Na de mitől más egy villany-busz-gumi, mint egy hagyományos? 2

Az állandó indulás és megállás a városi forgalomban erőteljesen és szabálytalanul veszi igénybe az abroncsokat. Ezért a SmartCity AU04+ esetében a vállrész szélességet és szerkezetét a megnövekedett igénybevételnek megfelelően módosították, amivel még egyenletesebb kopást értünk el. Az új futófelületi keverék javított molekulaszerkezetének köszönhetően lényegesen javult az abroncs hőállósága, és ennek köszönhetően hosszabb az élettartama is.

A SmartCity AU04+ a biztonsági követelményekkel összhangban tovább erősített oldalfallal is rendelkezik. Ez védi az abroncsot a városi forgalomban gyakran elkerülhetetlen, járdaszegéllyel való ütközés általi sérülésekkel szemben.