Röviden – Volkswagen California Balaton Edition | |
---|---|
Mi ez? | Balaton-kiadás a már hazánkban is megvásárolható a VW California kempingautóból. |
Mit tud? | Hivatalosan lakóautó, de inkább nevezhető kempingbusznak. Van hely benne aludni, viszont főzésre vagy zuhanyzásra nem alkalmas. |
Mibe kerül? | Magyarországon június közepe óta érhető el, 18,6 millió forintos induló áron. A tesztben szereplő jármű extrákkal együtt 23 millió forintba kerül. |
Kinek jó? | Azoknak az embereknek érdemes a VW California mellett dönteni, akik szeretik a barangolós, autós családi nyaralásokat. A modellváltozat az év többi részében pedig tökéletesen használható mikrobuszként családi jövés-menésre. |
Három évvel ezelőtt mutatkozott be a Volkswagen Transporter és a Multivan hatodik generációja Amszterdamban. Velük párhuzamosan a személyszállító változat alapjaira épülő California Beach is átesett a frissítésen. A Volkswagen lakóautójának népszerűségét jól tükrözni, hogy míg 2014-ben még összesítve az ötvenezredik legyártott darabnál tartottak, addig idén már 100 ezer felett jár a California értékesítése. Csak tavaly 15 555 darab ilyen lakóautót vásároltak az emberek, ami 18 százalékos bővülésnek felel meg. A modellváltozat 30 év után hazánkba is elérkezett, de hogy különleges legyen az első találkozás, a VW összerakott egy Balaton-kiadást.
Külső
A Balaton Edition sarkosan fogalmazva az a fajta jelenség, amikor egy jármű színe előbb taglóz le egy embert, mint maga az autó. A Transporter formatervét jól eltalálták, harmonikus, németes, modern meg minden. Na, de ilyen színt!? A hivatalosan „Acapulco-kék” metálfényezés tökéletesen megteremti a tengervíz látványának illúzióját. Még így ősszel is. A mexikói metropolisz és a Balaton egymástól légvonalban legalább 10 ezer kilométerre van, ez a fényezés mégis tökéletes leképezése a magyar tengernek.
A más piacokon California Coast néven futó modellváltozat méltó rá, hogy a magyar tenger nevét viselje. A jármű méreteiből és a hasábtestből adódóan ideális kiránduló autó lehet. Karosszériája 2,30 méter széles, 4,9 méter hosszú és 1,9 méter magas: pont ideális ahhoz, hogy elférjünk vele egy bevásárlóközpont parkológarázsában, de egy kempingben sem lóg ki a méreteivel a többi lakóautó, vagy kempingbusz közül.
Megjelenését nemcsak a fényezése és a Balaton-felirat emeli ki, hanem a nappali menetfénnyel ellátott LED-fényszórók, illetve a szintén LED-ekkel világító hátsó lámpák is. A 17 colos Woodstock-fekete betéttel ellátott könnyűfém keréktárcsák pedig egyedi jellemzőkkel ruházzák fel. Ha a szomszéd ezt meglátja, biztosan felteszi magában a kérdést, hogy miből telik valakinek ilyen autóra?! Az összképet a karosszéria bal oldalán található, kihúzható ponyva teszi teljessé, amely alatt bármikor el lehet szürcsölni egy balatoni olaszrizlinget.
Belső
A Balaton-felirat beindítja a magyar ember fantáziáját. De csalódni fog, aki lángossütőt, gyúródeszkát, hot-dog készítőt, esetleg vattacukros üstöt keres benne. A németek ilyen dolgokkal nem szerelték fel a járgányt. A kempingautót hét személyre kalibrálták: a hátsó sorban háromszemélyes üléspad, vele szemben két kivehető ülés kapott helyet. A legelső sorban pedig két, manuális gerinctámasszal és karfával ellátott ülést építettek be. Az utastérben igényes az anyaghasználat, nincsenek kopogós műanyagok, még a kesztyűtartó feletti kis nyitható fakkot is velúrral bélelték ki. A műszerfalat teljes hosszában a karosszériával megegyező színűre fújt dekorlemez fogja át, alatta pedig csiszolt, ezüstlemez kelt elegáns hatást.
Ezt a szolid belső tuningot leszámítva az utastér alaphelyzetben inkább hasonlít egy Multivanre, mint egy kempingautóéra, ami többek között annak is köszönhető, hogy a vezető mögött nincs integrált konyhapult, így jellegében az utastér inkább a business kategóriához közelit. Ezen gyorsan lehet segíteni, mert a Balaton Edition-ból percek alatt lakályos kempingbusz varázsolható. A háromszemélyes üléspad egy mozdulattal lehajtható, de a két különálló üléssel sem kell sokáig szórakozni. Egy kis karnak köszönhetően mindkettő hátlapja egyszerűen és gyorsan lehajtható.
Kiegészítésképpen a csomagtérben van egy kis „fejtámla” az ágynak, mely lényegében egy farostlemezekre fektetett matrac, ahová leteheti fejét a megfáradt utas. Ebben a formában ez szükségmegoldás, ha valaki az utastérben akar nagyot pihenni, akkor érdemes valamilyen vékony matracot szerezni erre a célra, mert az mégiscsak kényelmesebb, mint az ülések hátlapján heverni. A legteljesebb pihenést a tetőn lévő kempingsátor adja: felállításához mindössze el kell húzni a vezető feletti rolót, majd ki kell hajtani a rögzítő pántokat és le kell venni a biztosító hevedereket. Ezt követően a sátorlap alján található rudat felfele kell nyomni és már kész is a privát hálószoba.
A feljutáshoz azonban nincs külön létra, így az utasok a kétzónás digitklíma és a bőrborítású multikormány felett lógathatják a lábaikat. A fenti rész nem sivár, hiszen a sátor két oldalán helyes kis ablakocska húzható ki a cipzárral, emellett van itt LED-olvasólámpa és USB-csatlakozó is. A Balaton Edition tetején nagyon komfortosan el lehet elbújni pár órára, vagy egy éjszakára a világ elől. A csípős őszi reggeleken állófűtéssel érdemes felmelegíteni az utasteret.
A belső teret számos megoldás teszi praktikussá, minden utas találhat helyet a kisebb-nagyobb holmiknak. Az ülések alatt kis műanyag fiókok vannak, a jobb oldali elektronikus működtetésű ajtóban pedig egy kempingasztal van elrejtve. A kávés és üdítős poharakat sem kell kézben tartani, mert a jármű oldalfalában négy pohártartó és egy kisebb polc, a vezetőtérben pedig a váltókar alól kihajtható fakkban két további pohártartó és egyliteres üdítő tárolására alkalmas tartó kapott helyet. Az ülések kivételével akár kisebb-nagyobb rakományok is szállíthatók a Balaton Edition-ban, hiszen a padlólemezbe rakományrögzítőket is építettek.
Technika
A tesztjárműben a Volkswagen 2.0 literes, négyhengeres, változó geometriájú turbóval szerelt, 150 lóerős (110 kW) dízelmotorja dolgozik, mely SCR-katalizátorral és AdBlue adalékanyaggal teljesíti az érvényben lévő károsanyag-kibocsátási normákat. A 1968 köbcentiméteres erőforráshoz duplakuplungos (DSG), hétsebességes automata váltó csatlakozik. Az utasok nem érzékelnek semmit sem a fokozatváltásból, ami komfortosabbá teszi az utazást. Az üzemanyag-fogyasztás mérséklése érdekében stop&start rendszerrel látták el a járművet.
A Balaton Edition-ban számos vezetéstámogató asszisztens gondoskodik a megfelelő biztonságról és a veszélyes szituációk elkerüléséről. A motorfék-üzemi nyomatékszabályozás (MSR) megakadályozza a hajtott kerekek blokkolását síkos úton, az elektronikus differenciálzár (EDS) sima és komfortos elindulást tesz lehetővé különböző tapadású útfelületeken. A fékasszisztens (BAS) pedig nagy mértékben lerövidíti a fékutat, ha a sofőr nem elég erősen nyomja a fékpedált. A távolságtartó automatikával (ACC) kombinált Front Assist pedig segíthet megelőzni a ráfutásos balesetek kialakulását. Az asszisztens akkor avatkozik be, ha kritikusan alacsony követési távolságot érzékel. A Light Assist automatikus fényszóró-szabályozó viszont megakadályozza, hogy a reflektorral kiégessük a szemben haladó autósok retináját.
Vezetés
Ha valaki személyautóból ül át a VW Californiába, az elfelejtheti azt az időszakot, amikor úgymond meg kell szoknia a járművet. Nagy sebességnél is precízen irányítható, de a kanyarodás sem jelent nagyobb gondot, mint egyébként. Sőt, a parkolás sem jelent kihívást a színes kijelzős tolatókamerának és a parkolássegítő radarnak köszönhetően. Utóbbi akár a műszerfalról is aktiválható, ami jól jön este, a gyéren kivilágított parkolókban vagy utcákon történő parkolásoknál.
Az erőforrás elég a kocsihoz, az arany középutat képviseli, azaz nem túl lomha és nem is túl fürge vele a California. Hangosnak egyáltalán nem mondható, autópályán 64-67 dB menetzajt produkált 120-130 km/órás tempónál. A hétfokozatú váltó valóban nagyon simává teszi a vezetést, szinte észre se lehet venni, ha éppen másik fokozatot kapcsol. Ha az ember nem lámpától-lámpáig nyomja a gázpedált, hanem néha él az automatikus „vitorlázási” funkció lehetőségével, viszonylag kedvező, mintegy 8.1 l/100 km-es vegyes fogyasztás hozható ki belőle.
A jármű rugózása jó, a futómű jól nyeli el a hazai utak egyenetlenségeit. Ha valaki menet közben szeretne a fedélzeten pihenni egy kicsit, akkor ebben a járműben azt is megteheti, mert a California Balaton nem fogja kirázni a vesekövét, de a különféle burkolatok zörgésével, kopogásával sem kell számolni. Nagyon egyben van a Balaton Edition.
Költségek
A VW konfigurátora szerint a California Coast 17 170 870 forintról indul 102 lóerős motorral és manuális váltóval. Ezért az árért már konyhablokkot is kaphat a vevő friss vizes tartállyal, kétégős gázfőző lappal, illetve mosogatóval. A Balaton Edition a VW Haszojárművek honlapja szerint 18 389 980 forintos induló ártól elérthető. Azonban a konfigurátorban cikkünk írásakor csak a California Coast volt benne.
A gyári kempingbuszok terén egyelőre szűk a kínálat idehaza. A Californiához hasonló kiadást a Mercedes-Benz kínál V-osztály Marco Polo néven. A 16,8 milliós alapárról induló modellváltozatot korábban mi is kipróbáltuk.
Értékelés
A Volkswagen California Balaton Edition azoknak a családoknak való, ahol a gyerekek már elég nagyok ahhoz, hogy akár egyhetes európai vakáció is megoldható legyen velük. A gazdag helykínálatnak köszönhetően pedig nemcsak a családtagoknak, hanem akár néhány barátnak, rokonnak, vagy ismerősnek is juthat hely a jármű fedélzetén. A VW kempingbuszát számos eszközzel felvértezték ahhoz, hogy a lehető legnagyobb szabadságot és mobilitást adja az utasoknak, egyedül a konyhapult hiányzik belőle.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|