Elsőre meglepő, de igaz gondolat hangzott el a Michelin legutóbbi hazai sajtótájékoztatóján: „a közlekedésben csak használt abroncsok vannak”. A francia nagyvállalat ezért szeretné, ha az abroncsokra vonatkozó szabályozás hangsúlyozottabban foglalkozna azokkal kopott állapotukban is.
Minél kopottabb egy abroncs, annál jobban tapad száraz útfelületen – a kopásjelzőig lekopott profilmélységnél lesz a legbiztonságosabb az abroncs szárazon, és ilyenkor a legalacsonyabb a jármű fogyasztása is. A cég mérései szerint a száraz fékhatás akár 10, a gördülési ellenállás akár 20%-kal is javulhat az abroncs új állapotához képest. Ugyanakkor a kopott futófelület fékhatása nedves útfelületen egyre rosszabb lesz.
Ma a termékteszteket új állapotú abroncsokon végzik, az eredmények az egyes termékek között nagy eltérést mutatnak és a Michelin állítása szerint az abroncs kopásával ez a különbség egyre nagyobb lesz. Illetve az új állapotban még egymáshoz hasonló teljesítményt nyújtó két abroncs között kopott állapotban jelentős különbség tapasztalható.
A Michelin ezért kezdeményezte, hogy a műszaki tesztintézetek és a fogyasztóvédelmi szervezetek az életciklusuk végén, illetve minimális profilmélységnél is végezzenek nedves tapadási teljesítményteszteket. Azt is szeretnék, ha bevezetnének egy, a nedves tapadásra vonatkozó kötelező teljesítményminimumot.
Azt is állítja állítja a francia cég, hogy a fogyasztók életét gyakran megkeserítő elavulási gyakorlatot meg akarja állítani és a korábbinál hosszabb élettartamú abroncsokat fejleszt. Szerintük ma a gyártó választásán múlik, hogy élettartama végén, minimálisra kopott futófelülettel milyen teljesítményt nyújt az abroncs. A piacon hozzáférhetők azok a gyártási technológiák, amelyekkel elérhető az élethosszig tartó teljesítmény.
Jó tudni, hogy ha Európában minden abroncsot valóban csak a kopásjelzőig kopott futóval (1,6 mm-es profilmélység) cserélnének le, és nem az egyes abroncsgyártók által szorgalmazott 3 mm-es profilkopásnál, akkor 128 millió abroncs idő előtti cseréje lenne elkerülhető, ami 6,9 milliárd eurós költségmegtakarítással járna a gépjármű-tulajdonosok számára, és közel 6,6 millió tonna CO2-kibocsátástól kímélné meg légkörünket.
Azt állítja a Michelin, hogy legújabb abroncsait már a fenti szemlélettel készítette el. Ilyen többek között a CrossClimate +, illetve a szabadidő-autókra kitalált CrossClimate SUV, az áruszállítókra szánt CrossClimate Agilis, valamint a márka legújabb téligumija, az Alpin 6 is.
A CrossClimate + a prémiumkategóriás nyári abroncsok közé tartozik, miközben jól teljesít télies utakon, jó vonóerőt biztosít havas útfelületen is. Rugalmas keverék, egyedi futókiképzés, 3D-s lamellák segítik a prémium négyévszakos konkurens termékeknél átlagosan 25%-kal hosszabb az élettartamúnak ígért abroncsot.
Jó hír az üzemeltetőknek, hogy már az áruszállítóikat sem kell az őszi, tavaszi gumicsere alkalmával kivenni a flottából. A CrossClimate Agilisszel ugyanis megjelent a Michelin négy évszakos abroncsának C-s, azaz erősített változata. Az új abroncs strapabíró és erős oldalfallal rendelkezik, illetve egész évben használható, ami innovatív futókeveréknek, a kopásálló mintázatnak, és a speciális oldalfal- és vállkialakításnak köszönhető.
Míg a CrossClimate gumik hazánk útjain is ideálisak, az Alpin 6 abroncs olyan autósoknak készült, akik gyakran járnak havas, igazán télies utakon. A 2019-es télre fejlesztett, a havas útfelületen is hatékony fékezést és gyorsítást kínáló gumi élettartamát 20 százalékkal hosszabbnak ígéri a Michelin, a konkurensekénél, egy átlagos téli abroncshoz képest pedig közel hat méterrel rövidebb fékutat biztosít. Egyedi mintázat, többrétegű keverék jellemzi. Érdekesség, hogy az abroncs nem rendelkezik 4 mm-es, ún. téli kopásjelzővel, mert a gyártó ígérete szerint 1,6 mm profilmélységig megbízható teljesítményt nyújt.