A korábban összesen 16 egyéni és konstruktőri bajnoki címet szerző Williams a 2000-es évek második felében lejtőre került, ám 2015-ben és ’15-ben a csapat a Mercedes-motorral és a Ferraritól érkezett veterán, Felipe Massa, valamint a fiatal tehetség Valtteri Bottasszal kétszer is a konstruktőri bajnokság 3. helyén zárt, majd 2016-17-ben ugyan visszacsúsztak az 5. pozícióba, ám arra senki sem számított, hogy 2018-ban sereghajtóvá válik a patinás brit alakulat.

Az idei sokkról így beszélt a csapatot de facto irányító Claire Williams a Forma-1 hivatalos oldalának:

„Hatalmas döbbenet volt számunkra. Sokkal jobb formát vártam magunktól erre az évre. Azt hiszem, mindannyian így voltunk vele, és a szurkolóink is sokkal gyorsabb autót várhattak tőlünk. Ezek voltak az elvárások, ám amikor megkezdődött a tesztelés, rögtön láttuk, hogy nem ez a helyzet, nem is kellett eljutnunk az Ausztrál Nagydíjig.”

„Az idény előrehaladtával, főleg a korai futamokon egészen sokkoló volt a helyzet. El sem tudtam hinni, hogy a Williams újra és újra a mezőny végén van az időmérőkön és a futamokon. És azt hiszem, még mindig nem tettem túl magam egészen a sokkon. Annyit tudok, hogy még két futam van hátra, és alig várom, hogy Abu-Dzabiban meglengessék a kockás zászlót, ha szabad ilyet mondanom.”

F1: Teljes volt döbbenet a patinás csapatnál 1

Williams ugyanakkor büszke arra, hogy a siralmas szezon sem vezetett a csapat összeomlásához:

„Számtalan megbeszélésünk volt Paddyvel (Lowe, technikai főnök és résztulajdonos) és a teljes műszaki stábbal. Egyértelműen több probléma is van, de nem fogom kiteregetni a szennyest. Talán arra vagyok a legbüszkébb az idei évben, hogy a csapat képes volt összekapaszkodni. Összeomolhattunk volna, jöhettek volna belharcok, kirúghattuk volna a fél csapatot, de nem akartam, hogy így legyen.”

„Természetesen megbeszéltük a dolgokat és világos, hogy mik a gyenge pontok. Az egész világ számára világos, hogy milyen gyengék vagyunk, és nyilván vannak ennek felelősei, meg kell vizsgálnunk, mi csúszott félre. Valószínűleg elszúrtuk az aerodinamikát, elszúrtuk a hűtést, de sok más dolog is szerepet játszott. Sok tényező kell ahhoz, hogy az 5. helyről a 10.-re essünk vissza hirtelen. Nem pusztán az autó tervezése volt a gond.”

F1: Teljes volt döbbenet a patinás csapatnál 2

A konstruktőri 10. hely, a névadó szponzor Martini és a pénzes pilóta Lance Stroll, valamint a teljesítményért felelős főmérnök Rob Smedley év végi távozásai ellenére Claire Williams hisz benne, hogy képesek lesznek magukra találni.

„Csak annyit mondhatok, mindent megteszünk, hogy minden egyes problémát kezeljünk, hogy 2019 már jobb legyen számunkra. De ha a jövő év nem is lesz jobb, abban biztos vagyok, hogy jobb jövőt készítünk elő.”