Škoda Fabia 1,0 (110 LE) DSG Monte Carlo | |
---|---|
Mi ez? | A 2018-ben bemutatott, harmadik generációs Škoda Fabia egy különleges felszereltségű példánya |
Mit tud? | Jóval csinosabb a mezei Fabiáknál, és tele van minden jóval |
Mibe kerül? | Škoda Fabia már 3,7 millió forinttól kapható, a Monte Carlo ára 4,85 milliótól indul, a DSG váltós tesztautó pedig 6,741,410 forintba került új korában |
Kinek jó? | Akinek kis méretben is látványos, jól felszerelt, okos belsejű autó kell |
Vajon mennyire életszerű, hogy valaki éppen Škoda Fabiából kívánjon valami különlegeset? Vad színben, diffúzorral, sportüléssel, piros betétes kárpittal, karbon-szerű betétekkel, alu pedálokkal és egy halom extrával?
Biztos akadnak, akik lazán elvernek 6,8 milliót egy kisautóra, de valószínűleg mégsem fognak egymás sarkára lépni a Škoda-szalonokban, hogy megcsípjenek egy puccos Fabia Monte Carlót. Azért mi kipróbáltuk, és elmondjuk, milyen.
Külső
Négy méternél hajszállal kurtább hosszával, tükrök nélkül 1732 milliméteres szélességével, 1467 mm-es magasságával a 2018-ban megújult, harmadik generációs Škoda Fabia egész kicsike, jó kiállású autó. A Monte Carlo kivitel a fekete B oszlopon, a szintén fekete felnin, légterelőn, hűtőmaszkon, külső tükrön érhető tetten. Elméletileg a tető is lehetne fekete, de a tesztautóban kihagyták ezt a lehetőséget és az egész autó hatásos „Latinvörös” színben ragyog. Persze vannak finom Monte Carlo feliratok, emblémák is, de ezek mennyiségét sikerült a jó ízlés határain belül tartani.
Belső
Kis autón kis pénzt lehet keresni, ezért ebben a kategóriában a gyártók elkezdtek a pénzesebb vásárlókat megcélozva jól felszerelt, extrákkal alaposan kitömött változatokat is kínálni, hogy egy kicsit jobban járjanak. A Fabia Monte Carlo is ilyen, belseje a kétszínű kárpitozással, a lapított aljú, piros cérnával varrott bőrkormánnyal, sportüléssel, a karbonszerű betétekkel nem tipikusan kisautós. Bár a Fabia is a VW-konszern építőköveiből legózza össze az utasteret, tengernyi apró, sokszor filléres ötlettől lesz mégis egyedibb házon belül a többi márkánál.
Az ülések oldalára varrt apró zseb, a picike, fedeles szemetes az ajtóban, a telefon- és aprópénztartó, a parkolócédula-rögzítő, vagy a tanksapka alatt lapuló, átlátszó jégkaparó mind-mind szerethető, klassz ötletek. Ugyanúgy, mint a jól variálható csomagtartó a több szinten rögzíthető kalaptartóval, a mély üregekkel, kampókkal, rafinált csomagrögzítő hálóval.
Csomagtartója pótkerék nélküli üreggel mérve 330 literes, amit a háttámlák döntésével 1150 literesre lehet növelni. Rossz hír, hogy lefektetett támlákkal lépcsős padlójú térben kell elrendezni a csomagokat, az viszont jó dolog, hogy visszarendezés után a biztonsági öveket nem csípi be maga alá a háttámla.
Vezetés közben a sportülések egész jól tartanak, de 190 centis magassággal azért egy állítható fejtámlának jobban örültem volna, mint a fixnek. Elöl rengeteg hely van, hátul már lábban és fejben is szűkül a világ, de 180-185 centivel és átlagos testalkattal ott is békésen, komfortosan lehet utazni. Az anyagminőség nem rossz, ahol hozzáérünk, ott puha, jó tapintású minden. Műszerfala két kerek, nagy műszerből áll, amikben két kisebbnek is jutott hely, amelyek az üzemanyagszintet és a hűtőfolyadék hőmérsékletét mutatják.
Közöttük pedig TFT-monitor helyezkedik el, amire egyéb adatokat lehet kitenni. Van érintőképernyős kijelző a középkonzolon is, amihez pillanatok alatt lehet csatlakoztatni a telefont, így a telefonon futó navigációs alkalmazás is könnyen megjeleníthető rajta.
Technika
Jelenleg a Škoda Fabia árlistáján csak benzinmotort találni, és abból is csupán az egyliterest. Igaz, ez rögtön háromféle teljesítményszinttel is kapható, 75, 95 és 110 lóerővel. A leggyengébb és közepes motorhoz ötfokozatú kézi váltót, a 110 lóerős csúcshoz hatfokozatú kézi, illetve hétfokozatú DSG váltó is választható.
Kezdjük azzal, hogy bármennyire jól hangzik a Monte Carlo név és bármennyire is sportosra sikerült a kisautó dizájnja, a Fabia Monte Carlo különlegessége ki is merül ennyiben. Motorja a legerősebb a kapható 999 köbcentis kínálatból, de a látványtuning mellé nem kapott plusz lóerőket. Emellett a futóműve sem lett más, ez az autó is csak ugyanolyan feszes, mint a többi, átlagos megjelenésű Fabia.
Vezetés
Nem szokás lelkesedni háromhengeres, alig egyliteres benzinmotorokért, de a Fabia motorja nagyon szórakoztató darab. Úgyhogy én most fogok. Mondjuk ez nem volt akkora meglepetés, szerettük ezt már másban is, a SEAT Aronában, Ibizában, de még a termetes Škoda Octaviában is egész jól muzsikált. Itt is.
Már viccesen alacsony fordulatszámtól életképes a motor, a három henger hangja egyáltalán nem zavaró, és autópályás sebességnél sem zajos, egyáltalán nem pörög őrjítő fordulatszámon. 130-nál inkább a szélzaj az, ami feltűnik, nem a motor hangja. Nem különösebben erős, a 10 másodperces 100-as gyorsulás is hervasztó a katalógusban, de 110 lóerőnek azért elégnek kell lennie szinte minden helyzetben.
A hétfokozatú, duplakuplungos DSG váltó viszont egyáltalán nem illik az autóba. Indulásnál olyan durván lódul meg, hogy leeseik benne mindenkinek a feje. Az ég óvja a vezetőt attól, hogy fürgén kelljen vele valahova leparkolni, miközben a D és R fokozatok között még váltogatnia is kell, ahogy bekanalazza az autót valami szűk helyre. Ha már megvan a lendület, sebesség, akkor kevésbé zavaró ez a durva stílus, sőt, sport módban egész szerethetővé válik.
Futóműve a frissen felszerelt téli gumikkal jó kompromisszum, kellően stabil, de megmarad a komfort is. Fogyasztásaelég távol áll a gyári vegyes 4,7 literes ígérettől: a mért érték 7,1 liter. Igaz, a bő 500 kilométeres teszt 240 km autópályás, 130-as autózásból és főként városi használatból jött össze.
Költségek
A legolcsóbb Škoda Fabia jelenleg listaáron 3 711 490 forinttól vihető el, értelemszerűen a leggyengébb, 75 lóerős, turbó nélküli egyliteres motorral, ötfokozatú kézi váltóval. Nem kerül sokkal többe a lista legdrágább induló árú Monte Carlo felszereltségű szintű modellje sem a maga 4 849 410 forintos árával, szintén 75 lovas motorral, kézi váltóval. Ugyanez a felszereltség a 95 lóerős turbós motorral már 5 201 200 forint, míg a legerősebb, 110 lóerőssel 5 465 360 forintba kerül, de ehhez már hatfokozatú kézi váltó jár. Ha mindezt automatikus váltóval szeretné a vevő, akkor 5 942 880 forintot kell az autóra félretennie.
Persze ezt pár aprósággal még tovább lehet növelni, hogy végül a tesztautó 6,7 milliós áráig eljussunk. Az Uni fényezés 94 ezer forint, amihez fekete tetőt is lehet rendelni, a metálfény pedig 140 és 260 ezer forintos felárral rendelhető. Az adaptív tempomat további 132 ezer, a bőr multifunkciós sportkormány 44,5 ezer, a négy elektromos ablakemelő 60 ezer, LED-es fényszóró 268 ezer, a Climatronic klíma 116 ezer forint, hogy csak a legfontosabbakat említsük. Szóval rendesen tele lehet pakolni a kis Fabiát.
A Škoda Fabia Monte Carlo 1,0 TSI DSG és vetélytársai – Listaár, forint
A Škoda Fabia Monte Carlo 1,0 TSI DSG és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Ford Fiesta St-Line 1,0 EcoBoost (man. 6 fok.) (125 LE) | 5 700 000 |
Skoda Fabia 1,0 TSI DSG (110LE) | 5 942 880* |
Honda Jazz Dynamic 1,5 (130 LE) | 5 254 000 |
VW Polo Beats 1.0 TSI DSG (115 LE) | 5 991 140 |
* Jelenleg – 2018 novemberében – egy akció keretében 399 ezer forintot le lehet faragni az árból, ami így azért jóval barátságosabban hangzik
Értékelés
A Škoda Fabia ennyire gazdagon felszerelve és ennyi pénzért talán már nem tűnik kifejezetten józan választásnak, de talán nem kell mindig racionálisan dönteni. Akinek van rá pénze, az biztos boldog lesz az extrákkal púposra tömött kis Škodával is.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|