Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Tibor, a nepperek réme válaszol! Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad! ET-szám – eszik, vagy isszák? Abroncsmágusaink segítenek megfejteni a bajos kérdéseket.
Dízelt a városba?
Olvasónk kérdez
Kedves Tibor!
Tudom, hogy mindenki azt mondja, hogy a dízel hosszútávra, illetve országútra jó. Én ott is közlekedem, de kb. 70-80%-ban sajnos inkább városban. És ragaszkodnék a dízelhez, nem kell nagy maci, egy közepes kategória is megfelel (kisautók nem). Kérdéseim: Ön mit ajánl? Ön szerint mire érdemes kiemelten figyelni, ha dízelt akarok városban használni?
Szakértőnk válaszol
Kedves Csubi!
Önmagában a modern dízel motorok megbízhatóak. A gond, hogy rengeteg 3-4 szer többet futott dízel autó rohangál kis hazánk útjain visszatekert órával. Jellemzően a modern common rail dízel motoroknál 200-300 000 kilométer környékén kezdődnek a drága alkatrészek meghibásodásai: turbó, kettős tömegű lendkerék, injektorok, magasnyomású szivattyú, részecskeszűrő…
Ennek tudatában vagy 120 000 kilométerrel, vagy 300 000 felett érdemes dízel autót vásárolni, amire már költöttek egy szívbemarkolóan magas összeget. Mivel a fent leírtak miatt az esetek többségében nem ismerjük a valós kilométert, szakember és diagnosztikai műszerek nélkül csukott szemmel céllövöldében lövés ezeket megvásárolni.
Nehéz motortípusra leszűkíteni milyen dízelt érdemes vásárolni. A neten mindegyik típusról talál majd rengeteg negatív véleményt, rengeteg csalódott tulajdonostól, aki szidja a dízeljét, mert szétesett szerinte 263 ezernél, valójában 681 ezernél. A Volkswagen jó dízel motorokat gyárt (ezzel szemben sosem tudott jó benzinest előállítani), a PSA-Ford-Mazda dízeljei is jók. Talán a Renault dCi motorok a legkényesebbek. Használt autó vásárlásánál mégis azt mondom, hogy a motor jelenlegi állapota dönti el, melyiket érdemes megvenni.
Üdvözlettel:
Varga Tibor
www.autovizsgalat.hu
Autót a garázshoz
Olvasónk kérdez
Tisztelt Tibor!
Családunk(4 fős) használt autót szeretne venni. Elsősorban benzinest, mivel havi körülbelül 1.500 kilométert teszünk meg, főleg vidékről nagyobb városokba. A garázsunk méretbeli határokat szab, maximum 4,40 méter fér be. Az ár amit szánnánk rá 2-2.6 millió forint körül lenne. Ön szerint ilyen árkategóriában, ilyen paraméterekkel milyet érdemes venni? A piacon Opel merivát, Hyundai IX-20-at, Volkswagen Golfot, Alfa Romeo Giuleittát, Ford Focust nézegettük. Remélem tud nekünk segíteni, válaszát előre is köszönöm! :)
Szakértőnk válaszol
Kedves Zoltán!
Az Ön által felsorolt autók külön világot képviselnek: A Hyundai IX20-szal nehéz mellélőni. Megbízható családi kisautó minimális kockázattal. Meivát venni sem bűn, de én inkább a Hyundai-t választanám. A Golfról lebeszélném a megbízhatatlan TSI motor miatt, amennyiben 2013 előtti. Később sem a megbízhatóság szobra ez a motor, de legalább már szíjas a vezérlése. A Focus szintén jó választás lehet.
Ez már kicsit nagyobb, használhatóbb autó a családnak, főleg ha kombit vásárolnak. Az Alfa Giuliettával életérzést, sportosságot is vásárol, nem csak közlekedési eszközt, mai elviszi A-ból B-be, viszont a hely nem túl nagy benne.
Bármelyiket választja, a legfontosabb, hogy ne verjék át. Nézesse át szakemberrel a kiválasztottat vásárlás előtt!
Üdvözlettel:
Varga Tibor
www.autovizsgalat.hu
Megint egy dízel
Olvasónk kérdez
Üdvözlöm önöket!
Autóvásárlás előtt állva szeretnék önökhöz fordulni. Egy olyan kérdésem lenne a tisztelt szerkesztőségéhez: mennyire megbízható konstrukció a dízel Ford Mondeo mk3 autó. Illetve mennyire drága a fenntartása? Illetve ugyan ez a kérdés Opel Astra G, Astra h, Vectra C. Renault Megane. Előre is köszönöm válaszokat.
Szakértőnk válaszol
Kedves János!
A Siemens által szállított üzemanyag-ellátású Mk3-as Mondeo TDCi-k a 2001-2007 közötti generációból nem a megbízhatóságukról voltak híresek frissebb korukban sem, de 11 évvel gyártásuk leállítása után a kései dízelek is megjárhatták a Holdat oda-vissza. Emiatt ezt a típust elsősorban benzines motorral, lehetőleg a láncos 2,0 literessel venném meg és azonnal átalakíttatnám autógázra. A használt Mondeóról itt talál cikkeket. Aaz LPG-ről itt olvashat bővebben.
A típusok közül a G Astra biztonságban nagyon messze van a H Astrától és a C Vectrától, rozsdahajlama is erősebb, komfortja messze elmarad tőlük, ezért ezt kihúznám a listáról. A Mégane II minősége a modellfrissítés után sokat javult, 2005 utánit néznék belőle, ha Önnek tetszik.
A H Astránál a C Vectra magasabb kategóriájú autó, így nemcsak nagyobb, de zömmel jobban felszerelt autókat talál, kisebb arányban fut bele mezítlábas, fényezetlen kilincses használt autókba. Az Astránál az 1,7 literes CDTI-motort a hatfokozatú váltóval mindenképp kerülném, az ötfokozatú sebességváltó tartósabb. A dízelek között eleve az 1,9 literes, FIAT-eredetű dízeleket preferálnám az Isuzu-eredetű 1,7-essel szemben. Az 1,9 CDTI-ből a nyolc szelepes, 100 és 120 lóerősek a legkisebb költséggel fenntarthatók használtan. Az ékszíjtárcsa és az EGR-szelep gond ezeknél is, de ez nagyon sok használt dízelmotorra igaz.
Mivel a Vectra C gyakorlatilag nem kerül többe a H Astránál, de halkabb, tágasabb, általában jobban felszerelt autó, én a megadott típusok közül egészen biztosan C Vectrát vennék. Vectráról itt olvashat részletesebben. Az Astráról itt.
Üdvözlettel, Szörényi András