Röviden – BMW X5 (G05) | |
---|---|
Mi ez? | A BMW népszerű nagy SUV-jának, az X5-ösnek negyedik generációja |
Mit tud? | Már nem csak aszfalton suhanhat, hanem terepen is elboldogul |
Mibe kerül? | 19,7-től indul a 265 lovas X5 xDrive30d, a 400 lovas, négyturbós M50d 27,3 millióról startol |
Kinek jó? | Aki kedveli a nagy, kényelmes és csendes prémum SUV-kat, de fontos szempont a vezethetőség |
Messze van már 1999, amikor még a világ menőségének számított faxot küldeni a Nokia 9110-esről és mindenki rászólt az emberre, hogy fordítva tartja a telefont – mert annak ugyebár a hátához kellett beszélni. Amekkora királyság volt az a sokbillentyűs csodatégla, annyira volt istentelenül nehéz is.
Nagy szerencse, hogy a BMW épp ebben az időben piacra dobott egy olyan autót, amivel nem okozott gondot elcipelni ezt sem. Ez lett az első szabadidő-autójuk, az X5, amiből már több mint 2,1 milliót adtak el. Most pedig megérkezett a legfrissebb változat Magyarországra. Lepacsiztunk vele.
Külső
Mintha nem lenne holnap, úgy vitték a harmadik generációs X5-öst. Ez vélhetően óvatosságra intette a BMW-nél is a dizájnereket. A rövidke – mindössze 5 éves – modellciklus után, lényegében drámai frissítés nélkül kivezetett előző helyére megérkező G05-ös kódjelű X5 karakterében nem hozott igazán nagy változást. Nyilván, akin rajta van márkabolond szemüveg, az rögtön kiszúrja a forgalomban, mert finomságokból bőven akad a hatalmas bódén.
Persze a gigantikusra hízott, aktív lamellás hűtőmaszk az első, amin megakad a szem. Hűha, ez óriási! Az M50d-n ráadásul ezek a tükörházak és néhány apróság mellett klassz, szaténos szürkék. Üdítő látvány az ilyesmi a kínai piacig csillogó krómok tengerében. Persze, akinek a tükörfény kell, az megkaphatja. Ezzel a menetfénnyel agresszívabbak lettek a fényszórók, amik már szériában LED-ekkel világítanak. Felár ellenében viszont akár 600 méterre elvilágító, lézeres fotonágyúk is vannak az X5-öshöz. Utóbbiakat az X alakú, kék betétekről lehet felismerni. Ez a két elem ráadásul garantálja a maximális road presence-t. Kellően nyomasztó ez, ha feltűnik a tükörben. De ezt kár volna felróni neki.
Nahát, már nem szúrja át mindkét kilincset a vállban meghúzott ív! Itt azért látszik, hogy mennyire nehezen szakadnak el a BMW-nél a márványtáblába vésett folklórtól. Pedig így is csinosan tagolja a lemezeket, ráadásul a hátrafelé feltört egyenes combosabbá teszi az X5-öst. Mindig jól jön ez egy olyan autónak, amiben el kell rejteni a hátsókerék-hajtás ígéretét. Még akkor is, ha minden kerekét hajtja. Reszeltek a sárvédő levegő kilépőjén, rányomták az ablaksor végére megszokott hokiütő motívumot, de az új X5 oldalán talán a szép rajzolatú felnik az igazán feltűnőek.
Majdnem két évtizeden át próbálkoztak megformálni a furán megcsúszott hátsó lámpát, de így 2018-ra végre belátták, nem megy ez sehogy sem. Elhúzták inkább vízszintesen, besötétítették a közepét és a burát háromdésre nyomták. Mindenkinek jobb ez így. Üdvös továbbá az is, hogy a lökhárító két trapéz alakú nyílása tényleg kipufogót rejt.
Belső
Elsőször az X5-ösben találkozhatunk a BMW új beltéri filozófiájával, melyben csak a második legfeltűnőbb elem, hogy kihajigálták belőle a zongoralakk elemek nagyját. Az első mindenképpen a metszett üveg váltókar, melyről megoszlanak a vélemények. Szerintem helyén van és a stílusában passzoló indító gombbal, iDrive tekerentyűvel és hangerőszabályzóval együtt, egyfajta visszaköszönő elemként megfér az utastérben.
Letisztultabb lett, főleg a középkonzolt gondolták újra, ahonnét majdnem eltűnt a klímapanel. Azért nem kell a menü mélyén turkálni, a szellőzők alatti billentyűkön minden gomb ott sorakozik, felettük egy apró kijelző mutatja a hőfokot és az egyéb elvégzett beállítást. Nagyszerűen beleolvad a műszerfal vonalaiba.
Igazodtak az okostelefonokhoz az új iDrive-nál, így csempék helyett már a képernyő oldalán lévő sávról érhetőek el a menüpontok és az egész szabadon konfigurálható. Némileg megszokást igényel, ezt egy hangyányit nehezebb a tárcsával kezelni, könnyebb teprolni. Aztán törölgethetjük az ujjlenyomatokat napesig.
Újabban szeretik halmozni a lehetőségeket BMW-nél, ezért már gomb, érintés és gesztusok mellett utasításokkal is elérhetőek az egyes funkciók. Hey BMW! – szólsz hozzá angolul és máris bejelentkezik a virtuális hölgyemény, aki kérésre 20 fokra állítja a klímát, kapcsolja a következő számot vagy beállítja a navigációt.
Ha már átrendezgették a pixeleket, akkor lecserélték az óracsoportot is teljesen digitálisra. Szögletesebb, de ugyanúgy négyórás elrendezésű maradt, mint korábban, csak a fordulatszámmérő ellenkező irányba mozog. Középen pedig annyi hely lett, hogy kényelmesen elfér akár a térkép is. Nem beszélve a Head-up Display-ről, ami remek képet ad.
Hogy a sok kütyütől van-e hely bent? Bőséggel, panasz nem lehet és még a kényelem is adott. A rengeteg irányba állítható ülések fűhetőek és szellőztethetőek, masszás is akad mindenféle programmal. Továbbá csomagok számára 645 liternyi tér, ami költözéshez 1,86 köbméterre nő.
Technika
Több összeesküvés-elmélet van annak kapcsán, hogy miért érkezett meg ilyen drámai gyorsasággal az új X5-ös, de talán a leginkább releváns magyarázat a platform. A G05-ös már a BMW új, szabadon variálható CLAR platforma épül, mint az összes hosszmotoros autó a palettán, ezzel legalább mindent közös nevezőre hoztak a Spartanburg-i gyárban az X3-tól egészen az X7-ig.
Egyelőre igazán szerény a menü, ha a motorokat böngésszük, egy árva benzinesre (xDrive40i) és két dízelre (xDrive30d és M50d) korlátozódik a választék. Hamarosan befut a konnektoron lógatható, ingyenparkolós zöldrendszámos verzió is. Nyilván piaci jelentősége elhanyagolható, de fáj a tudat, hogy a biturbó V8-ast már nem hozza európai piacra a BMW. Szóval akinek mindenképpen nyolchengeres pusztító kell, annak meg kell várnia az X5 M-et. Vagy üjön be egy Porsche Cayenne-be és legyen nagyon boldog.
Eddig az volt az X5 feladata, hogy terepjárós megjelenéssel hoz sportos vezethetőséget. Most viszont, hogy már kinézetre is egyre személyautósabb – hiszen a fényezetlen műanyagok váratlan gyorsasággal párolognak el róla -, mehet terepre is.
Sőt, Off-road csomag is van hozzá. Mivel légrugós, ezért a hasmagasság állítható, továbbá a kalandképesebb változatoknál egy kapcsolóval választhatunk havas, homokos vagy sziklás módok között. De ember legyen a talpán, aki harmincmilliós prémium szabadidő-autóval önfeledten járja a zsombékost.
Vezetés
Becsukom az ajtót, rányomok a műszerfalra, aztán kétségbeesetten kajtatom a Start gombot. Aztán rájöttem ám, hogy leköltözött az üvegből szobort váltókar mellé. Autó beindít, elindul és az M50d totál csendben suhan, akárcsak legutóbb a szupercsendes Rolls-Royce Cullinan. Valószínűleg a decibeleket okosan osztották el a cégcsoporton belül, de fülre legalább akkora a nyugi bent.
Gázra aztán megérkezik a hathengeres hajómotor morajlása és közben érezhetően szedi a lábát, de semmi különös. A döbbenet csak akkor érkezik meg, amikor lepillantok a kormány mögötti pixelhalomra és olyan számokat mutat, amiket nem volna szabad. Igyekeztük folyamatosan mérsékelni a tempót a totalcaros Sturcz Anti kollégával, de ötvennél annyira nincs sebességérzet az X5-ben, hogy kedvünk támadt volna kinyitni az ajtót és elsétálni mellette.
Ez is egy olyan autó, amivel valószínűleg nem okoz gondot letekerni sokszáz kilométert és a dízelnek hála nem is kell megállni minden második kútnál. Jót tett neki a légrugózás, így a hitvány mellékutakon is földöntúli nyugalomban suhan, szinte lebeg a kráteres út felett. Erre és még egy kicsit többre bőven elég az xDrive30d.
Meglepően ügyesen mozog akkor is, ha elkezdjük úgy használni, mint egy játszós E36-ost. Sajnos a villanyszervós kormányzással nem lehet csodákat tenni, de cserébe megérkezett a remek összkerék-kormányzás. A BMW X5-ös tényleg mindent megtesz a vezethetőségért Cayenne-n innen. Precízen lehet tenni kanyarról kanyarra a 2,4 tonnát és gázra elkeni a fenekét is kicsit. Bár az M50d 400 lova és 760 Nm nyomatéka már önmagában sok vitát elrendez. Ó, és rendelhető hozzá M Sport differenciálmű! Szürreális, de azért az ilyen húzásokból látszik, hogy a németekből sincs kikódolva a humorérzék.
Költségek
19 millió végéről indul a BMW X5 xDrive30d és ennél józan ésszel nem is nagyon kell messzebb távolodni, az opciós tételek végtelen sora viszont továbbra is adott. Talán egyszerűbb lenne egy mindentbele gomb a konfigurátorba, mint egyesével végigpipálgatni a tételeket.
Közel 220 ezer az üveg váltókar és a járulékos apróságok, 390 a kulcsnélküli bejutás, bő 640 ezerért már megkapjuk a panoráma üvegtetőt is, de nem a hangulatvilágítással feldobott verzióban és ott van a 710 ezres adaptív légrugózás is.
Ez viszont még csak a bemelegítés volt. Innen hátra vannak még a lézeres csodalámpák (675 ezer), a négyzónás klíma (159 ezer) és a Driving Assistant Professional, ami igazából egy halom vezetéstámogató asszisztens egyben (878 ezer). Fokozható ez még komfort ülésekkel, sötétített ablakokkal, menőbb színnel és finomabb bőrkárpittal is.
A BMW X5 xDrive30d és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Volvo XC90 D5 AWD (235 LE) | 17 695 000 |
Audi Q7 50 TDI quattro tiptronic (286 LE) | 18 756 200 |
Mercedes-Benz GLE 300 d 4matic (245 LE) | 19 685 000 |
BMW X5 xDrive30d (265 LE) | 19 694 000 |
Értékelés
Lehet az X5-ös BMW-t nem szeretni, sztereotípiákat elővenni meg fanyalogni számos okból, de valójában ez egy patent utazóautó, aminek a vezetése még örömteli is tud lenni. Közben pedig az ember biztonságban érzi magát, belefér az összes motyója a családdal együtt és tele van a digitalizáció minden jóságával.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|