Röviden – Jeep Wrangler (2018)
Mi ez? A Wrangler az a Jeep, amit egész biztosan mindenki felismer, mert hivatalosan már a ’80-as évek óta velünk van, de igazából jó az 1941-nek is.
Mit tud? Leküzdeni jóformán bármilyen terepet és közben mennyire jól néz már ki!
Mibe kerül? 14,4 milliótól indul a kétajtós, 200 lóerős dízellel szerelt Wrangler, a kifejezetten terepre szánt Rubicon 272 lovas benzinessel, négy ajtóval már 17,8-tól startol.
Kinek jó? Aki mókás, jó terepképességű játékautót keres sokadik gépjárműnek.

Cseppet sem törekszik arra, hogy tele legyen tömve kütyükkel. Nem próbálja elhitetni veled, hogy nyugiban lehúzhatsz vele ezer kilométert, aztán megmászhatod vele a legmagasabb hegyet. Ígérgethetné, hogy ezzel minden nap ellehetsz, hogy aztán egy hónapban egyszer kiszabadulj a természetbe, de nem teszi. Mert a Jeep Wrangler nem egy mindenes. Arra való, hogy egy őszi ködös hajnalon barangolj vele az erdőben vagy ajtó és tető nélkül, levetkőztetve támaszd le a tengerpart homokjához legközelebb eső helyen.

Külső

Hatalmasra nőtt játékautónak néz ki a Jeep Wrangler és tulajdonképpen az is. Nem kell mélyre merülni az autóbuzériában, hogy kitaláljuk, mire való ez a bódé, ami magasan tipeg és a négy sarkában vannak a kerekei. Semmi másról nem süt ennyire a terepjáróság. A stíluselemek már ismertek, kezdve a hét lyukra osztott hűtőráccsal, mely a hét kontinensre utal. A fényszórók továbbra is kerekek, de már LED-ek világítanak bennük, továbbá került menetfény az első kerekek fölé húzott sárvédőre is.

Profilból igazi doboz, csupa szöglettel meg olyan fekete sárvédőkkel, amiket a szabadidő-autók csak imitálni tudnak, itt viszont minden valódi és funkciója van, mint a külső zsanéros ajtónak. Különösen aranyos az apró antenna, melyet biztos tudtak volna integrálni valahova, de akkor nem pöckolhetnénk meg barátságosan minden kiszállás alkalmával. Még a motorháztetőt is csak két, gyorsan oldható zár tartja csukva. A pótkerék lejjebb került és az ablakok is nagyobbak lettek a jobb kilátás érdekében, továbbá picit döntöttebb lett a szélvédő.

Végre egy igazán őszinte autó 1
Végre egy igazán őszinte autó 49

A kétajtós tengelytávja 2,5 méter, hossza 4,3 méter

Bármennyire is amerikai a Jeep, az olaszoknak biztos vastagon benne van a keze a formatervezésben, mert annyi ötletes kis apróságot rejtettek el az autón, hogy mindig van min mosolyogni. Eszem ágában sincs ezeket a húsvéti tojásokat mind megkeresni, inkább mindenki álljon meg az első útjába akadó új Wrangler mellett és szánjon rá öt percecskét, hogy aprócska Willyseket, karabínereket meg marmonkannákat keressen rajta.

Terepszögekből sem áll rosszul a Jeep Wrangler, a kétajtós modellen elöl 36,4, hátul 30,8, a rámpaszög pedig 25,8 fok. Az igazi javulást azonban a négyajtós változatnál érték el, ennek elöl 36, hátul 31,4 fok a terepszöge, a rámpaszög pedig 20,8. A gázlómélység egységesen 76 centiméter.

Belső

Akár slaggal is pucolható a Wrangler belseje, ami nagyban meghatározza az anyaghasználatot. Ennek ellenére egészen kellemes az utastér, hiába a szék jellegű üléshelyzet, a meredeken álló kormány és minden másnak a közelsége, nagyon hangulatos az egész. Megmaradt az analóg óracsoport, de középen egy egész nagy kijelző mutatja, hogy épp mi történik az összkerék-hajtással meg a leoldható stabilizátorokkal. Ez azonban ma már kevés, ezért a Uconnect beköltözött a műszerfal közepére. Még mindig nem ez a legjobban kezelhető fedélzeti rendszer, kicsit kusza is meg kotorászni is kell benne, de ezen viszonylag gyorsan túl lehet lendülni, mert a Jeep nem erre a fajta szórakoztatásra épít.

Végre egy igazán őszinte autó 50

Nem kell finomodni vele, slaggal takarítható

Végre egy igazán őszinte autó 51

Annyira multi a kormány, hogy a hátulján is vannak gombok

Megkerülhetetlen volt olyan kütyüket belepakolni, mint az ülésfűtés meg az automata klíma. Eddig bőven elég is volna, de ma már asszisztensek nélkül nincsen autó, ezért a Wranglerben is van holttérfigyelő, hátsó keresztforgalomra figyelmeztető rendszer, parkolóradarok körben és tolatókamera is, melynek lencséje a pótkeréken figyel. Egyetlen apróság bosszantott csupán, hogy a lassú haladáskor bekapcsoló parkolószenzorok terepen is folyamatosan pittyegnek, pedig az autó beállításaiból vagy a navigáció adataiból sejtheti, hogy azért találkozik sok közeli tereptárggyal, mert erdőben bóklászik.

Technika

Bár a Jeep Wrangler látszólag egy végtelen ráncfelvarrás újabb állomásához érkezett, valójában ez egy teljesen új autó. Nem csak növekedett kicsit, de az anyaghasználat is jóval modernebb. Megmaradt ugyan létravázas, ahogyan egy rendes terepjáróhoz illik, de ezt nagy szilárdságú acélból készítették el, hogy könnyebb legyen. Az olyan karosszériaelemek, mint a gépháztető és az ajtók, valamint a szélvédőkeret is alumíniumból készültek.

Felénk kétféle motorral lesz elérhető és kizárólag 8 sebességes automata váltóval. A – naná, hogy turbós – dízelmotor olaszosan optimista kerekítés után 2,2 literes, teljesítményét 200 lóerőre lőtték be, de sokkal inkább lényeges a 450 Nm-nyi nyomaték. Ezzel 9 másodperc körül sprintel 100-ra és 180 km/óra a végsebessége, ami nagyjából a leglényegtelenebb adat egy olyan autónál, amivel az ember leginkább fák között lavírozik. Az offroadosan felkészített Rubicon minden esetben látványosan lomhább.

Végre egy igazán őszinte autó 52

200 lóerős a négyhengeres turbódízel

Végre egy igazán őszinte autó 53

Gyorsan oldható a gépháztető

Annak, aki végleg kiszeretett a fekete pisztolyos tankolásból, akad benzines is. Szintén turbóval és négy hengerrel, a 2 ajtós modellben 265, a 4 ajtósban 272 lóerővel. A nyomaték mindkét esetben 400 Nm. A Wrangler egyébként alapesetben hátul hajt, de akár 70-es tempóig is kapcsolható már az összkerékhajtása. A Rubicon ráadásul elöl és hátul is masszívabb hidakat és zárható differenciálművet kapott, valamint negyedelő áttételt, ami leginkább sziklamászáshoz hasznos.

Mivel ilyen terep itthon nem igazán akad, ezért a tapasztaltabbak azt javasolják, hogy bőven elég megvenni valami olcsóbb kivitelt a Jeep Wrangler-ből és kedvünkre bevásárolni hozzá minden okosságot, ami a hazai terepviszonyokhoz inkább passzol. Szerencsére széles körben ismert és kedvelt típus, a végtelen interneten pedig mindenből akad hozzá bőséggel. Hiába friss minden porcikája, mintha ezer éve létezne.

Vezetés

Rövid, terepgumis Rubiconnal indítjuk a menetpróbát és amint kifordultunk vele, rögtön világossá válik, hogy nem hauzudtak: a Wrangler tényleg terepre való. A nyomtávnál érzésre alig hosszabb tengelytáv miatt jóval kevésbé stabil, egyenesen izgága jószág. Harmonikusabb a két ajtónyival nyúlánkabb változat és bár reszeltek valamit az aerodinamikáján, azért egy spoileres kartondoboz sosem lesz a szélcsatorna császára. Persze van gördülési zaj és a szél is susog a doboz körül, de ez itt cseppet sem zavaró, hozzátartozik a Wranglerhez. Mert ott, ahol igazán jó használni, nem érünk el akkora tempót, hogy ez felmerüljön.

Szép időnk volt ugyan, de az előző napok megágyaztak az erdei utaknak, így aztán a látványosan sáros nyomvonalon kóricáltunk az őszi ruhás fák között. A kijelölt út ellen kár küzdenie a koca-offroadosnak, sokkal célravezetőbb hagyni a kialakult sínen futni. Nem mellesleg kellemetlen lenne, ha a nagy küzdelemben egyszercsak tapadást találna valamelyik kerék és a rövid tengelytávú Wranglerrel megfordulna a világ.

Végre egy igazán őszinte autó 54

Sár nélkül nincs Jeep

Végre egy igazán őszinte autó 55

A legjobb móka a sárban csapatni

Onnan is világosan látszott, hogy messze több van ennél a Jeepben, hogy még a mókás plázaterepjárónak tűnő Renegade is magabiztosan tört előre a zsombékosban. Az összkerékhajtást sem kellett különösebben bolygatni, mindent megoldott automata üzemmódban, pedig beállítási lehetőség akad bőven mindenféle terepre, a hótól a sziklán át egészen a homokig.

Remek ez így is, de igazán nyáron, vízparton tudnám helyén látni a hosszú Jeep Wranglert, mert akkor azonnal le lehet dobni a sokrészes tetejét és az egész dobozt hátulról. Aztán leakaszthatjuk az ajtókat és előrebuktathatjuk a szélvédőt. Ekkor ugyan tükör hiányában nem javasolt a közlekedés, de a bulizós strandautó-funkció mindennél fontosabb. Olyankor meg nem számít az érzéketlen, rettentően túlszervózott kormány sem.

Költségek

Két ajtóval, kurta tengelytávval és dízelmotorral 14,4 milliótól indult a Jeep Wrangler, a terepesebb Rubicon pedig 16,6-tól kezdődik. Akkor is, ha benzinmotor hajtja. A négyajtós változatok 15,6 millió forinttól indulnak egészen 17,8-ig, ahonnan már csak opciós tételekkel lehet tovább duzzasztani az árát.

670 ezerért mérik a bőrkárpitot, ami jó dolog, ha könnyebben takarítható autó a cél. Ellentétben a 220 ezerért mért Technológia csomaggal, amiben a felesleges asszisztensek és a szintén haszontalan kulcsnélküli nyitás van. Elvégre minek az olyan autóra, amiről lekaphatod az ajtót? A legnagyobb tételeket a tetők soránál találjuk, ahol 800 ezertől 1,4 millióig tart a választék. Színt 190-től 250 ezerig lehet válogatni, de szerintem kár ilyesmin sokat gondolkozni egy olyan autónál, ami csak akkor hiteles, ha az eső mossa le és száraz ágak karmolják végig.

Értékelés

Mókás, szerethető autó a Jeep Wrangler, mely egyike az utolsó régről fennmaradt terepjáróknak. Butaság volna ár-érték arányról beszélni esetében, hiszen itt a választás valójában jóval inkább érzelmi döntés, mint színtiszta racionalitás.

Mellette – Ellene
  • Vagány megjelenés
  • Örök életnyi masszivitás ígérete
  • Remek terepjáró
  • Rengeteg kiegészítő
  • Korlátozott napi használhatóság
  • Véleményes fedélzeti rendszer
  • Izgága a rövid tengelytávú verzió
  • Hitvány törésteszt
Hogy tetszik a legújabb Jeep Wrangler? Értékeld!
átlag
7.50
szavazat
568
Hogy tetszik a legújabb Jeep Wrangler? Értékeld!