Első pillantásra a Ferox Azaris pont úgy néz ki, mint egy rajzfilmhős életre keltett szuperjárgánya: négy hátsó kereke egy-egy himbarendszer két végén található, mintha libikókáznának. Ez elképesztő kitéréseket tesz lehetővé terepen, meghajtani viszont kizárólag agymotorokkal (a kerékagyba beépített villanymotorokkal) lehet – illetve mostantól máshogy is.

Kardántengely helyett víz hajtja ezt a hatkerekű terepjárgányt 1

Az Azaris lelke egy kisnyomású szivattyú, amelyet tetszőleges motor – jelen esetben egy BMW motorkerékpár 100 lóerős boxer blokkja – hajthat. A rendszerben keringő folyadék úgy hajtja meg a kerekeket, mint egy vízimalmot. A technológia hatásfoka állítólag 98% körül van, a rendszer a hagyományos hidraulikus megoldásoknál megbízhatóbb és egyszerűbb, és ami még fontosabb: késlekedés nélkül, finoman adja át a nyomatékot. Ráadásul elég sokat: kerekenként közel 680 Nm-t említ az alkotó, Troy Wheeler, hozzátéve, hogy a nagyobb motorok még többet is elbírnak.

Kardántengely helyett víz hajtja ezt a hatkerekű terepjárgányt 31

A megoldás még kísérleti fázisban van, egyelőre a képen látható jármű sem üzemképes. Wheeler szerint egyébként a technológia leginkább autonóm mezőgazdasági robotoknál, moduláris szállítójárműveknél nyerhet létjogosultságot, lehetővé téve, hogy szükség esetén akár extra hajtott tengelyeket illesszenek járművekre.

A vízhajtású kerékagymotor feltalálói szerint kb. harmadannyit nyom, mint egy hasonló teljesítményű agymotor, azzal szemben érzéketlen az elektromágneses impulzusokra, kábelezés helyett pedig csupán a futómű vagy a váz elemeibe bemart (vagy 3D-nyomtatott) csatornákra van szükség működtetéséhez.

Kardántengely helyett víz hajtja ezt a hatkerekű terepjárgányt 32

Vázlat a jövőből