Kiugróan nagy a kereslet a japán, benzines, szívómotoros kompakt autók iránt ferdehátú karosszériával 10 éves kor és másfél millió forintos ár körül. Most két japán kortársat hasonlítunk össze a joggal népszerű 1,6-os benzines négyhengeresekkel.
Külön-külön mindkét típusról írtunk már: ebben a cikkben a Corolla E12 típustörténete és hibái szerepelnek, itt pedig a Mazda3 BK-t mutattuk be használt autóként. A Corollát E120-asnak is hívhatnánk, de itthon az E12 terjedt el. A Mazda kódneve a 323-ast követi, az 1998-2003 közötti 323-generáció volt a BJ.
Háttér és modelltörténet
Mindkettő korszakos előrelépés elődjéhez képest és mindkettő nagy sikert aratott Európában. Az eladások esése, az ezredfordulón Japánban dúló gazdasági válság miatt az is felmerült, hogy a Toyota ejti a Corolla nevet, de az autó főmérnöke más véleményen volt.
Az új fejlesztésű autóval a Josida Takesi vezette csapat inkább mindent beleadott és siker nem is maradt el. 2005-ben 1,39 milliót adtak el belőle a világon, az igényes kivitelű, gazdag motorválasztékot és kombi karosszériát is kínáló autó Európában és hazánkban is aratott. 2000-től 2007-ig volt piacon, Európába 2001 legvégén érkezett, majd 2007-ben az Auris és a Corolla limuzin váltotta le. Facelift 2004-ben volt.
A 2003 és 2009 között gyártott, 2006-ban átdolgozott Mazda3 BK akkor született, amikor a Ford a Mazda főrészvényese volt, így a Focus második generációjának lett a rokona.
Motorjaik közül azonban csak 1560 köbcentis dízelmotor azonos, amely a PSA-val együttműködésben készült és a dízel örökranglistán világ egyik legnépszerűbb motorjává vált. Az összes benzines és a kétliteres dízel is a Mazda sajátja, így az összes Otto-motor láncos szelepvezérlésű.
167 és 252 ezer km
Paramétereik alapján a két típus nagyon hasonló, de érzésünk szerint egészen más vásárlói kört tehetnek elégedetté. A cikkhez fotózott autók közül a Toyota Corolla 1,6 2006-os, ebben a cikkben első 190 000 kilométeréről olvashattok. Azóta az egyik henger gyújtótrafóját kellett cserélni 220 000 kilométer körül, most 252 000 kilométernél jár vele tulajdonosa, aki 12 évvel ezelőtt vette újonnan.
167 000 kilométert futott a képeken látható Mazda3 BK 1,6. 2008-as, a széria utolsó előtti évében készült, így ez is modellfrissítés utáni. Nincs benne hátsó kartámasz, hátul kurblis az ablak, manuális a légkondicionáló, de ez is magyarországi autó és ami a legfontosabb, nem küldi pár éven belül roncstelepre a korrózió.
Karosszéria, belső tér
Belül kényelmesen tágas mindkettő, de ötajtósként és limuzinként is mindkét autónak átlagon aluli a csomagtere. A kategória átlagához képest a Corollának kombiként is, de az nem volt a Mazdából. A 442 centis Mazda3-nak rosszabb a helykihasználása, a ferdehátúban 300, a limuzinban 415 literes a csomagtartó. A rövidebb Corolláé ferde háttal 289/310, lépcsős háttal 437 literes. A kombié is csak 402 literes.
A békalámpás E11-gyel a Toyota üzembiztos technikát és hosszú élettartamot kínált, de igénytelen körítéssel. A kilencedik generációs Corolla ebben lépett előre nagyot, szövetkárpitozású tetőoszlopokkal, csillapítottan csukódó kapaszkodókkal, részben puha felületű műszerfallal.
Negyedmillió kilométer után ebben az autóban összességében kiugróan jó állapotú a belső tér. Az ajtókárpitok hullámosak és az impozáns termetű tulajdonos nyomán az ülés kiült, szivacsa darabos, de nem lóg ki alóla a fémváz. A váltógomb közepén itt is kifehéredett a műanyag, ezért ezt lecserélte a kocsi gazdája. A kormányon alig van kopás, a váltószoknya ép, az autónak finom illata van, egyszóval nagyon más ebbe beleülni, mint a legtöbb használt autóba.
Mert ezekben a Corollákban a belső tér elég képes öregedni, csúnyábban, mint a Mazda3-ban. A váltószoknya műbőre tud leválni a szövetről, kifehéredik a váltógomb műanyaga és kihasad az ülés a beszállással legjobban igénybe vett részeken, az ülőlap és a háttámla bal oldalán. Ebben az autóban a világító légzsák-visszajelző aggasztó, amit a hibakódolvasás alapján az utasülés alatti légzsákcsatlakozó okoz.
A Mazda utastere, részben az ami nincs, az nem is romlik el jegyében, hibátlanul funkciónál. Itt minden működik, nincs hibakód a műszerfalon és nem azért, mert a próbaút előtt ütötték ki, hogy pár motorindítással később újra előjöjjön. A Toyota nagyon büszke volt a Lexusokból átvett Optitron-műszeregységre, tényleg jól néz ki, de a Mazda három csőben elhelyezett műszerei is hasonlóan esztétikusak. A Mazdában sokkal szerencsésebb az ülésállítás, jobb az ülés és az ülőhelyzet is.
Vezetés
Tulajdonképpen itt minden a Mazda3 mellett szól, egyetlen, de döntő paramétert leszámítva. A 2004-re időzített modellfrissítésig a Corollában nem volt állítható tengelyirányban a kormány, de a ráncfelvarrás utáni autókban sem lőhető be olyan jól az üléshelyzet, mint a Mazda3-ban. Az E12-es Toyota Corolla váltója is pontos és kis erővel jár, de a Mazdáé még egzaktabb és a kicsit nagyobb erőigény ellenére jobb benne a kapcsolási érzet.
De a Mazda előnyének nagyját a kerékfelfüggesztés és a kormányzás adja. Tisztes rugózási kényelem mellett a Mazda3 sportosan vezethető, élvezetes autó. A vezetés örömében a valóban kitűnően hangolt futóművel ellátott, de magasabb üléshelyzetű és 1,25 tonnás Focus II sem tudja megelőzni.A Mazda futóműve hátul is független, a Corolláé butább, csatolt hosszlengőkaros.
De a Corolla vonzerejét sem szabad alulbecsülni. Mert ez sem billen le a kerékéről kanyarban, bőven elfogadható a rugózási kényelme és az 1,6 VVTi-vel a kategória egyik legjobb motorját kapta.
Ezzel a motorral tényleg csak a hetedik generációs Civic 110 lóerős vagy a 2008 utáni Lancer 1,5 109 lóerős benzinese vetekedhet. A szívó oldali változó vezérléssel a motor jól harap alacsony fordulatszámon és innen tanítanivaló ívvel nyílik ki, ad egyre többet a fordulatszám emelésével.
A Corolla 1,6 nagyon jól megy, cserébe fogyasztani is tud. A rövid váltó-áttételezés miatt autópályán ez az autó 100 kilométerre 8-8,5 liter bekap 130-nál, tovább gyorsítva a városban jellemző 9-11 litert is el lehet érni. A Mazda nem ennyire bővérű, kicsit még magasabb átlagfogyasztás mellett. Hosszabb úton, mérsékelt tempóval 6,5-7 literre levihető mindkettő étvágya, de egyik sem különösebben takarékos autó.
Reális átlagfogyasztás
Mazda3 1,6 BK 8,0 l/100 km
Toyota Corolla E12 1,6 7,36 l/100 km
Forrás: Spritmonitor.de
Hibalehetőségek
Mechanikai szempontból mindkettő igen jó minőségű autó, tartós féltengelyekkel, erős futóművel és elektronikai anomáliák nélkül. De egyik sem hibátlan használtan, főleg nem 9 illetve 12 évvel gyártsuk befejezése után.
A Mazdán sokba kerül, ha a menetstabilizáló rendszer fékfolyadék-szivattyúja romlik el, de ez ritka gond. Az ötajtós és a szedán karosszériával is előfordul a csomagtér-átvezető kábel törése, elektromos hibalehetőség még az első ablakemelő.
A benzines motorokon a szívósortömítés fáradhat el nagyobb futásteljesítménynél. A hat darab műanyagkarika alkatrészára nem magas, de a csere munkaráfordítása három óra, ezért áll végül 40-50 ezer forint a számlán.
A benzinesekbe tűelektródás gyári gyújtógyertyát kell venni, amivel újabb 100 000 kilométert elmegy az autó. Megéri az árát, a spórolni vágyók azért is rosszul járnak, mert a nem gyári gyertya a gyújtótrafó hibájához vezethet. Szerencsére a gyújtótekercsek hengerenként külön cserélhetők. A légkondicionálóval csak akkor lehet gond, ha a kocsi sérült volt és a klímakompresszor szíja nem fut vonalban.
A Mazdát a rozsdásodás ütheti ki. A kerékjárati ívek rozsdásodásának megelőzéséhez elég (lett volna) évente egyszer-kétszer kivenni a kerékdobokban lévő szövetburkolatot és kimosni a szőnyeg mögött megülő sarat, ami magába szívja és sokáig tárolja a vizet. De ez semmi ahhoz képest, ahogy rozsdásodhat az alváz, a motortartó bölcső, korrodálhatnak a kereszttartók és nagyon gyakran a küszöbök. A Mazdából nem érdemes frissen reparáltat venni, mert az eladók ritkán áldoznak a tényleges javításra és a rozsda pár év múlva még súlyosabb helyzetet teremt.
Persze rozsdás Mazdát venni és jól megcsináltatni is rizikós, mert egyre kevesebb a lakatos, aki nem csupán sárvédők és hossztartók fel-lecsavarozására képes vagy hajlandó, hanem vállalja a küzdelmet rozsdás autókkal és a munkája valós értékét megfizetni nem képes vagy nem akaró tulajdonosokkal.
Ehhez képest a Corolla egy diadalmenet a Toyotának, mert az európai kortársakhoz képest is tisztességes a korrózióvédelme, messze jobb a japán autóipar szégyenletes csődjénél, amit még az ezredforduló után gyártott autóik is mutatnak.
A 180-200 ezer kilométernél többet futott benzines motorokkal elsősorban a katalizátor, a gyújtótrafók és a lambdaszonda hibájára kell felkészülni, de ez bármelyik autóról elmondható, akár kisebb futásteljesítménnyel is. A láncos vezérlés általában hibátlan, az 1,4 és az 1,6 VVTi-t nem sújtja az 1,33-as négyhengereseket fenyegető extrém olajfogyasztás. Nagyobb olajigény általában csak a 2003 előtti VVT-i-ken fordulhatott elő. Az automatikus légkondicionáló vezérlése okoz problémákat. A főegységek közül a sebességváltókkal adódhat gond a szívó benzineseken, az automatizált kézi váltó, a rémes M-MT csak a dízel Corollák reputációját rontja.
Árak használtan és piaci helyzet
Eltérő okokból, de a Mazda3 BK és a Toyota Corolla E12 is nehéz eset használtan. A Mazdából a piacra ténylegesen kikerülő autók zöme pár hete még osztrák vagy német földön gurult, esetleg állt lejelentve egy autókereskedőnél a murván. A kínálatban kevés a hazai forgalomba helyezésű vagy legalább Olaszországból behozott autó, amelyek kevésbé hajlamosak rozsdásodni. Persze jöhet Ausztriából is alig korrodált Mazda3 és vannak itthoni, de menthetetlenül rozsdás autók is, de nem ez a jellemző.
Használt Mazda3-ast az első generációból 700 000 forinttól felfelé találni, érvényes magyar forgalmival és légkondicionálóval a cikk írásakor jó 300 autót hirdet tulajdonosuk a Használtautón. A Mazda3 BK ára nagyjából 1,8-1,9 millió forintnál ér össze a második generáció legolcsóbb autóival.
Az első generációból örvendetesen sok az 1,6 literes benzines, mintegy 160 autóban van a 105 lóerős négyhengeres. 800-850 ezer forinttól mennek felfelé, körülbelül 1,1-1,4 millió forintot érdemes bekalkulálni az autóra.
Hasonlóak a Corollák árai, használtan az E12 lépcsős háttal a legolcsóbb, 650-700 000 forint körül hirdetik a legalacsonyabb árúakat. A kilométeróra-állásnak nincs különösebb jelentősége, 360 vagy 450 ezer kilométerrel is lehet jobb állapotban egy autó, mint 230-cal. Az 1,6 literes motorral körülbelül 100 autó vár vevőre. 15 év körülieket 800-900 ezer forint körül találni, a széria végéből származó autók ára 1,5 millió forint feletti.
Szomorú azt olvasni egyes Corolla-hirdetésekben, hogy évek óta világít a motor kontroll-lámpa vagy több éve hibás a lambdaszonda, de ez ne aggasszon senkit, az autó működik. Komolytalan ígéret a 6-7 literes városi fogyasztás is az 1,6-os motorra. Az E12-es Toyota Corolla legkomolyabb hátránya az a vakhit, amit az autókhoz nem értők a Toyotákba vetnek.
Emiatt a 400-500 ezer kilométerről visszatekert órájú használt autókat is lehet addig csinosítani az autókozmetikában, hogy kinézzenek valahogy és gyorsan gazdára találjanak, pedig egy követhető előéletű Nissan Almera, egy valójában harmadennyit futott Daewoo Nubira/Chevrolet Lacetti a magasabb fogyasztása ellenére jobb vétel lenne.
Arról már írtunk párszor, mennyire kevés érzéke van a valósághoz az átlagos használtautó-vásárlónak, aki a legalacsonyabb árat akarja összekényszeríteni a vezetett szervizkönyvvel és a törésmentes karosszériával. Emiatt itt aztán végképp meg kell nézni, kitől és mit vesztek és a Corolláknál igazán érdemes megfizetni egy magyarországi autó felárát, amit valódi tulajdonosa árul.
Értékelés
Közlekedési eszköznek és az átlagember igényeinek kielégítésére jobb megoldás a Toyota Corolla E12 1,6. Sokkal kevésbé hajlamos korrodálni, szélesebb belőle a választék és mivel Nyugat-Európában is jól tartja az árát, a használtautó-kínálatban nem hemzsegnek a kint olcsón megvett és a rozsdás sárvédőívek, küszöbök kipofozása után a placcra kitett autók. A 110 lóerős benzines szívómotor csodálatos a Corollában, a legjobb japán hagyományokat idézi.
Aki viszont fogékony a mechanikus gépekben megélhető örömökre, keressen fáradhatatlanul, amíg talál egy Olaszországból behozott vagy hazai Mazda3-ast, amelynek karosszériája még menthető vagy jó állapotú. Egy Mazda3 BK 1,6 az Alfa 147-hez mérhető élményt ad egy autóbuzinak, sokkal megbízhatóbb technikával. 105 lóerős motorja nem annyira tüzes, mint a Toyotáé, de az üléshelyzet, a gázreakció, a váltó, de főleg a futómű és a kormányzás minden kilométeren kárpótol azért a ráfordításért, amíg találsz egy jót belőle.
A Toyota Corolla 1,6 előnyei a Mazda3 1,6-tal szemben
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|