Nagy örömünkre a Vezess szakértői csapatát erősíti Varga Tibor. Az autovizsgalat.hu vezetője főállásban a megfelelő autó kiválasztásában és átvizsgálásában segít ügyfeleinek, a Vezessen pedig használtautó-vásárláshoz ad tanácsokat. Rengeteg jó és reménytelen autót vizsgált már át. Az érdekesebb eseteket külön cikkekben is megosztja veletek, hogy felkészültebben indulhassatok autót nézni és jobb használt autót vásárolhassatok.
Röviden – Volkswagen Golf Plus 5M használtan | |
---|---|
Mi ez? | 2004 és 2014 között gyártott kompakt egyterű, az ötüléses összekötő kapocs a Golf V és a –pótkerék nélkül – 5+2 üléssel is gyártott Touran között. |
Melyik motor jó bele? | Városban eljárkálni megfelel az 1,4 16V, főleg, ha a 80 lóerős. Éhes, de finoman jár és nagyon kiforrott a hengerenként kétszelepes 1,6 MPI 102 lóerővel. A turbós és kompresszoros TwinCharger 1,4 TSI-t messze kerüljétek el, a sima turbós 1,4 és 1,2 TSI is épp elég gonddal küzd. A dízelek közül az 1,9 PD TDI nagyon jó, a kétliteres PD TDI viszont nem. A közös nyomócsöves, 2009-től gyártott 1,6 TDI és a 2,0 CR TDI is ajánlható. |
Mennyibe kerül? |
Mintegy 300-400 000 km-rel körülbelül egymillió forinttól megy felfelé a használt Golf Plusok ára, a kései, 2012-2014-es autók értéke elérheti a 3 millió forintot. |
Mi van helyette? | Többek között Citroën Xsara és C4 Picasso, Ford Focus C-Max és Ford C-Max, Peugeot 3008, Renault Scénic III és Toyota Corolla Verso. |
Használt autót kereskedőtől vagy magánszemélytől? Amikor autóvadászatra adjuk a fejünket, gyakran felmerül ez a kérdés. Ám a két világ összemosódik. Az autókat büszkén hirdető magánszemély eladók gyakran autókereskedéssel foglalkoznak, másod- vagy főállásban. Teszik mindezt feketén, kikerülve az adófizetést, az engedélyeket, a kereskedőkre vonatkozó szigorúbb szavatossági kötelezettségeket. Nem járunk jól, ha valós magánszemélyek illetve engedéllyel működő használtautó-kereskedők és márkakereskedések helyett tőlük vásárolunk autót.
VW Golf Plus, orvos tulajtól
Ádám használt Golf V Plust szeretett volna vásárolni. Dízelt, mivel sokat jár vidékre és nem szerette volna az autója értékét benzinkutak kasszájában hagyni a következő öt évben. A környezete sokat riogatta a szokásos dízel horrorsztorikkal, de Ádám rendíthetetlen dízel-lovagként tartott ki az elképzelése mellett. Mielőtt elindultunk, átvettük vele a dízel-benzin kérdést és ebben az esetben én is egyetértettem a dízelvonallal.
A kiszemelt autó hirdetése hívogató volt. A legtöbb vásárló ilyen autóról álmodik. 2008-as fekete Golf Plus 1,9 PD TDI mindössze 108 000 kilométerrel, magánszemély eladótól, aki orvos. A képeken egy csillogó, szép kárpitos autót láthattunk, ami sérülésmentes. Mi baja történhetne 10 év és 108 ezer kilométer alatt egy orvosnál?
Jövök, csak van itt még egy gátvarrás
Időpontot egyeztettünk a doktor úrral, aki aznap épp dolgozott. Megkért bennünket, hogy találkozzunk a munkahelyén, egy kórház parkolójában. Nagyszerű! Így még hitelesebb az orvossztori. Megérkezve a helyszínre nem tudtuk elérni, mert nem vette fel a telefont. Kisvártatva üzenet érkezett, hogy találkozzunk a nőgyógyászat parkolójában. Mindjárt jön, csak összevarr egy gátat. Ezt olvasva egy pillanatra megakadt a reggeli szendvics a torkunkon. Összenéztünk, megvontuk a vállunkat és elindultunk a nőgyógyászat felé. Közben arról beszélgettünk, milyen hülyén néz ki két pasi a nőgyógyászat előtt várakozva. Legalább virágot hozhattunk volna.
1.9 PD TDI – A vezérlésre nagyon figyelj!
Amíg a többi gyártó a kilencvenes évek végén már a Common-Rail (közös nyomócsöves) rendszeren dolgozott, a Volkswagen külön utakon járt és létrehozta a PD TDI rendszert (Pumpe-Düse). Ennek a megoldásnak a lényege, hogy adagolófúvókás rendszeren keresztül rendkívül magas, 2000 baros maximális befecskendezési nyomáson juttatják a gázolajat közvetlenül az égéstérbe. A nyomást hengerenként, közvetlenül az adagolófúvókában hozza létre a rendszer, ezért nincs szükség magasnyomású szivattyúra. Erről itt olvashatsz többet.
Az 1.9 PD TDI motorok rendkívül megbízhatóak, takarékosak, egyszerű a javításuk és viszonylag könnyű szakembert találni, aki ért hozzájuk. Mivel rengeteg VW-Audi-Škoda-SEAT típus alap dízelmotorja volt hosszú időn keresztül, ezért bontottan könnyen és olcsón juthatunk alkatrészhez. De nagyon tisztelni kell 90 000 kilométerenként cserélendő vezérműszíjkészlet csereperiódusát, mert ezt a szíjat terheli a PD TDI elemek hajtása is, amelyek 2050 bar maximális befecskendezési nyomást állítanak elő. Esetenként a hengerenkénti PD-fejek rugós része széteshet és az előszállító tandemszivattyú is elromolhat. További hibalehetőségek ebben a cikkben.
A PD TDI motorral szerelt gépkocsik többsége túl van a 400-500 ezer kilométeren (még ha a kilométeróra mást is mutat) és még mindig megbízhatóan üzemelnek. De az 1,9 PD TDI igazolt megbízhatósága nem érvényes az 1968 köbcentis 2,0 PD TDI-re, főleg a Siemens-üzemanyag-ellátásúakra, amit a motorkód alapján tudtok azonosítani!
Ez nem az az autó, ami a hirdetésben szerepelt
Időnk volt bőven, mert egy gát összevarrása feltételezhetően nem kétperces munka. Az osztály parkolójába érve egyetlen fekete Golf Plust láttunk, de ez a példány lepusztult volt, a kárpitja koszos és más színű, mint a fotókon, ráadásul a rendszám helyén próbarendszám volt hanyagul feldrótozva. Ez biztosan nem a meghirdetett autó.
A műtét komplikációmentes lehetett, mert az orvos-eladó 10 perc múlva megérkezett és bemutatkozás után csipogva nyitotta ki a próbarendszámos Golf-egyterűt. Gondolom, a döbbenet kiülhetett az arcunkra, mert kérdés nélkül kezdett bele a fedősztoriba, miért van próbarendszám az autóján és miként alakult át egy romhalmazzá a hirdetés képein látható gyönyörű pegazus.
Valójában ez az ő autója, de két egyforma Golfot hoztak be Dániából a fiával és hogy, hogy nem, mire hazaértek, az anyósának pont szüksége lett egy fekete Golf Plusra. Hiába győzködte a mamát, hogy a parkolóban álló autót válassza, hiszen ez jobb állapotú, az anyósnak a másik kellett, pedig az előttünk látható darab sokkal jobb karban van. Sajnos képeket csak az anyósnál maradt Golfról készítettek, ezért különbözik a kárpit színe, de higgyük el, ugyanolyan a két autó. Sőt, ezzel biztosan jobban járunk, hiszen ebben kevesebb kilométer van. Mindezt egy levegővel, neppereket meghazudtoló magabiztossággal mondta végig.
A bevezető meghallgatása után csak szaporodtak bennünk a kérdések: Miért kell egy sok százezer forintos próbarendszám egy nőgyógyásznak, ha csak két autót hoztak be külföldről a fiával? Miért nem mondta meg a telefonba, hogy egy másik autót nézhetünk meg? Miért kellett az anyósának a rosszabbik autó? És egyáltalán, miért néz bennünket hülyének???
Csak a tető nem volt gittelve
Én hajlottam rá, hogy otthagyjuk az autót átvizsgálás nélkül, de Ádám azt mondta, hogy ha már eljöttünk idáig, nézzük át, hátha csiszolatlan gyémánt lapul a csúf gúnya mögött és mivel nem szép az autó, lehet, hogy enged a doktor úr az árból egy nagyobbat.
Festékrétegmérővel körbemértem az autót és egyedül a tető volt gyári fényezésű. Több helyen a műszer mérési határértékén kívül volt a festékréteg-vastagság. Az autóval többször fennakadhattak, mert az alsó műanyag burkolatok darabokra voltak törve és a bal küszöb is sérült volt.
De a döbbenet csak ezután következett… Az ajtót kinyitva hihetetlenül koszos beltér fogadott. A műszerfalra kiömlött valami, esetleg lehányták. A kormány és a váltógomb kopásából ítélve legalább 3-400 ezer kilométer volt az autóban, plusz a bőrkormányon hosszú ideig kormányvédő lehetett. Ennek a benyomódásai egyértelműen látszottak a bőr felületén. Az ülések ki voltak ülve és az indítókulcs műanyagja is elpusztult.
Ezen a ponton mondtam ügyfelemnek, hogy értelmetlen minden további vizsgálat, mert ezt az autót én nem engedném megvenni neki. Sajnos fotókat nem állt módomban készíteni, mert az eladó orvosi precizitással figyelte minden mozdulatomat. Bár szike nem volt a kezében, úgy gondoltam, jobb a békesség.
Kész átverés, de nem tévéműsor
Sok kérdésünk lett volna még, például, komolyan gondolja-e, hogy ezt az autót valaki megveszi ebben az állapotban, de tartva az értelmetlen szájkaratétól, inkább megköszöntük a lehetőséget és pánikszerűen távoztunk a nőgyógyászat parkolójából. Átérve a főkapun felmerült bennünk, hogy valamilyen tévés átverőshow áldozatai voltunk, vagy valóban vannak ilyen emberek?
Ádámmal kerestünk másik Golfot. Ez ugyan nem orvosé volt, hanem egy kereskedésben állt, de átvizsgálása alapján megfelelő állapotú volt a korához és árához képest. Egyedül az akkumulátor volt teljesen halott és szerencsétlenségünkre a kereskedő lefullasztotta a motort a próbaút során. Így gyalog mentünk vissza a kereskedésbe egy másik akkuért a közben eleredt esőben, de az álnőgyógyászos kezdés után ez már meg sem kottyant nekünk.
Ha olvasnál még a használtautó-kereskedelem sötét bugyrairól, itt találsz cikkeket a témában. Inkább más kárán tanuljatok!