Meglepő magyarázatot adott a rendőrség arra, mit művelnek a hátuk mögött 1

Egyre nagyobb a káosz és a fejetlenség a budapesti Városligetben, amely talán a világ egyik legszebb parkja – volt. A képen látható Olof Palme sétány ősidők óta tiltott terület az autóknak, még a nyáron is kerékpárosok és deszkások gurultak itt, görkoris oktatók tanították az aszfalt közepén csetlő-botló diákjaikat, a két szélen kocogók biccentettek egymásnak, és még babakocsit is lehetett tolni ezen a széles aszfalton. Most meg szinte a platánok ágain is autók lógnak, pedig ahogy a cikkünk nyitó képén látható: Behajtani tilos és Megállni tilos tábla virít az oszlopon. Előbbi régóta ott van, utóbbi újabban került ki

Meglepő magyarázatot adott a rendőrség arra, mit művelnek a hátuk mögött 2

Vasárnapi ottjártunkkor a szintén évtizedes szokás szerint sokan jöttek korcsolyázni. Családok, baráti társaságok, sokan autóval, így van ez régóta, ebben semmi új nincs. Egyesek erre gyorsan rávágják, hogy miért nem tömegközlekedési eszközzel érkeznek ide, hiszen a Kisföldalattinak két megállója is van a közelben

Meglepő magyarázatot adott a rendőrség arra, mit művelnek a hátuk mögött 3

Sokan utaznak úgy is, ám szerintünk senki ne vegye el a jogot az ezerféleképpen sarcolt autósoktól, autót fenntartó családoktól, hogy vasárnap (vagy bármikor) a személyautójukkal induljanak korcsolyázni (vagy bárhová), ha ők úgy szeretnének

Meglepő magyarázatot adott a rendőrség arra, mit művelnek a hátuk mögött 4

Balra a műjégpálya bejárata, a kép jobb oldalán lévő útról kanyarodik be autóval, aki a közelben szeretne parkolni

Meglepő magyarázatot adott a rendőrség arra, mit művelnek a hátuk mögött 5

Itt még jobban látszik, jelenleg ez az egyetlen szabályos bejárat. Igen, azt is jól látta a kedves olvasó már az előző képen is, meg ezen is, hogy egy rendőrautó, valamint egy közteres is áll itt, utóbbi egészen pontosan a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság (FÖRI) autója. Szó szerint a hátuk mögött parkolnak olyan száz méterrel, és a két tábla mögött azok az autósok, akik az első két fotónkon láthatók

Meglepő magyarázatot adott a rendőrség arra, mit művelnek a hátuk mögött 6

A jégpálya bejárata előtt kevés a parkolóhely, de itt mindig is kevés volt…

Meglepő magyarázatot adott a rendőrség arra, mit művelnek a hátuk mögött 7

…pár méterrel arrébb mégsem láttunk ilyet soha korábban. Itt az évtizedes rend szerint nem parkolnak autók, aki nem ismeri a környéket (valószínűleg olvasóink többsége), annak eláruljuk, itt állunk kb. száz méterrel a rendőrautó és a közteres furgon mögött

Meglepő magyarázatot adott a rendőrség arra, mit művelnek a hátuk mögött 8

Korábban rendkívül szigorúak voltak ugyanitt a FÖRI munkatársai, ezen a fotón a Saab mellett szabálytalanul parkolt járművet viszik el a köznyelvben lopósautónak hívott tehergépkocsival

Meglepő magyarázatot adott a rendőrség arra, mit művelnek a hátuk mögött 9

Térjünk vissza 2018 decemberébe, ameddig a szem ellát, autók, kisbuszok, és nagy turistabusz is forgolódik, majd megáll a park korábban előlük elzárt szívében. A Városliget területe a XIV. kerülethez tartozik, ám az önkormányzat és Budapest vezetése között 2014-ben létrejött megállapodás szerint a közterület-felügyeleti feladatokat (a határoló utak teljes területét is beleértve) Zugló átadta a FÖRI-nek. Ennek ellenére a képen látható állapot miatt sokan megkeresik Zuglót, a XIV. kerület sajtófőnöke a következőt írta a Vezess megkeresésére: „Az elmúlt hetekben egyébként a Zuglói Önkormányzati Rendészet több lakossági bejelentést is kapott városligeti szabálytalan parkolásról, ezeket a megkereséseket a zuglói rendészek azonnal továbbították a FÖRI szolgálati igazgatóhelyettesének és a bejelentőt is tájékoztatták erről”

Meglepő magyarázatot adott a rendőrség arra, mit művelnek a hátuk mögött 10

Fontos leszögezni, egyáltalán nem arról van szó, hogy kizárólag a korcsolyázók rakják le itt az autóikat. A kikockázás előtt ezen a fotón öt rendszám volt látható, ebből négy külföldi autóé. Mivel „szabad”, és engedik a hatóságok, ők is simán beállnak a park belsejébe: ottjártunkkor parkoltak itt turisták (pl. külföldi fiatalok kisbusszal), diplomata rendszámos autók, melós furgonok, minden az égvilágon

Megkérdeztük a BRFK-t, a FÖRI-t, és a parkban fakivágások mellett zajló építkezéseket közpénzből grundoló Városliget Zrt.-t, hogy
– miért nem tesznek/tettek semmit a szabályszegések ellen a helyszínen lévő egyenruhásaik?
– hogyan alakulhatott ki ez a helyzet?
– mit kívánnak tenni a jövőben?

Külön kérdéseket küldtünk a FÖRI-nek, és a projektcégnek, amik ráadásul csak részben voltak ugyanazok, bevallottan mégis egyeztettek a válaszról. Végül szó szerint ugyanazt küldték mindkét helyről, rövidítés nélkül közöljük:

„A Budapest, XIV. kerület, Hősök terén és közvetlen környékén lévő közterületeken a BRFK és a FÖRI közös (rendőr- közterület-felügyelő) járőrszolgálatot lát el a közrend és a közbiztonság fenntartása érdekében. A Műjégpálya megnyitását követően az egyébként is kiemelten frekventált Hősök terére lényegesen nagyobb létszámú látogató érkezik, közülük sokan gépjárművel. Tekintettel arra, hogy a Városliget területén felújítási, építőipari kivitelezések zajlanak, – többek közt az Ötvenhatosok terét is érintően, – számos korábbi parkolóhely ideiglenesen megszűnt. A parkfelújítás ezzel egyidejűleg indokolttá tette, hogy a védett övezet egyes szakaszain ideiglenes forgalmi rend változás lépjen hatályba. Az Olof Palme sétány Műjégpályát követő szakaszán jelenleg „behajtani tilos, kivéve célforgalom” korlátozás van érvényben. A KRESZ vonatkozó szabályozása szerint, a célforgalomba azon gépjárművek részére biztosít kivételt a behajtási tilalom alól, amelyek úti célja a közúti jelzőtábla hatálya alatt van. Az Ön által hivatkozott képen (cikkünk legelső fotóját küldtük el nekik – L.Cs.) szereplő közlekedési szituáció a park felújítása kapcsán szükséges, ideiglenes forgalmi rend változás következtében alakult ki, amely várhatóan rövid időn belül megszűnik, és a hivatkozott útszakaszon helyreáll az eredeti közlekedési rend. A FÖRI 2017 júliusától lényegében nem alkalmaz kerékbilincset, csak rendkívül indokolt esetben. Gépjárművek elszállítására jogszerűen pedig kizárólag a közterület-felügyeletről szóló törvényben biztosított esetben van lehetőség, vagyis akkor, ha a jármű szabálytalanul várakozik és a közúti forgalom biztonságát, vagy a közbiztonságot veszélyezteti.

A kérdéseivel kapcsolatban fontos kiemelni, hogy a Városligetben parkoló autók látványa hosszú távon teljes mértékben összeegyeztethetetlen a Liget Budapest Projekttel. A Liget Budapest Projekt egyik fő célkitűzése, hogy a park zöldfelületének rehabilitációja és gyarapítása mellett radikálisan csökkentse a közpark autóforgalmát, amely a mai napig óriási környezeti terhelést jelent a Liget élővilágára nézve. Ennek első lépése a felszíni parkolás megszüntetése a Városliget peremén megvalósuló mélygarázsok építésével. A tervek szerint az Állatkerti körúton 700, a Hermina úton 275, a Dózsa György úton pedig egy 800 férőhelyes földalatti parkoló épül, az utóbbi kivitelezése június elején már elkezdődött az eddigi felszíni parkolóként működő területen, az Ötvenhatosok terén.”

A Városliget Zrt. még az alábbit tette hozzá:

„A Liget Budapest Projekt egy későbbi ütemében pedig az autóforgalom elől elzárják az M3-as autópálya bevezetőjeként funkcionáló Kós Károly sétányt, melynek köszönhetően napi 15.000 autó környezetterhelésétől szabadul meg a park.”

Több meglepő állítása van a válasznak.

1, Azt írják, hogy „ideiglenesen” szűnt meg számos korábbi parkolóhely. Nos, a képeken látható Olof Palme sétánytól pár méterre, a Városliget és a Dózsa György út között három hatalmas betonplaccon az ország legnagyobb P+R parkolója üzemelt ősidők óta. Nem Budapest vezetése alakította ki gondos várostervezéssel, hanem autósok tízezreinek szokása tette azzá, rengetegen hagyták itt az autójukat, majd tömegközlekedéssel mentek tovább a céljuk felé. Ez a parkolás INGYENES volt, a mélygarázsok pedig FIZETŐSEK lesznek. A parkoló megszüntetéséről és számos negatív következményéről itt írtunk hosszabban, hogy csak párat említsünk most: a közeli utcák belefulladnak azóta az autókba, a parkolási díj 100 százalékkal emelkedett ezekben, senki nem tud parkolni a ligetbe érkezők közül, és íme, itt az újabb kellemetlen hatás, járművek a park közepén.

2, Parkfelújításról beszélnek, holott a sajtó tele volt a fakivágásokkal, de ez politika, nem közlekedés, ne menjünk bele.

3, Az már közlekedés, hogy „ideiglenes forgalmi rend”-ről beszélnek, majd magyarázzák a kiegészítő táblácskával ellátott Behajtani tilos táblát. Nézzük meg a Google-t, hogy mi volt itt korábban:

Meglepő magyarázatot adott a rendőrség arra, mit művelnek a hátuk mögött 11

A 2013. augusztusi felvétel ugyanazt a részt mutatja, autó természetesen sehol. Jobbra az oszlopon a Behajtani tilos tábla, amelynek kiegészítő táblácskáján a Kivéve engedéllyel olvasható, majd alatta a Kivéve kerékpár tábla van

Ha jól értjük, ezt változtatták meg az „ideiglenes forgalmi rend” érdekében a Kivéve célforgalom tábla, valamint a Megállni tilos tábla kihelyezésével. Ezek mutatnák az autósoknak most, hogy tessék ide parkolni? Erősen vitatható, hogy ez a tökéletes megoldás, amiről bárki meggyőződhet, ha oda áll – mondjuk egy vasárnap – a sarokra, akár a FÖRI vagy a rendőrség bármely illetékese. Azt fogja látni, hogy közelítenek a parkolót kereső autósok, lelassítanak, majd a sofőrök vakarni kezdik a fejüket, hogyan tovább. Lendületből nem mernek behajtani a táblák miatt, ám végül egyik részük (de hiszen más is itt áll alapon) óvatosan tovább gurul, másik részük elkanyarodik jobbra, elmegy innen.

Ha jól értjük, hogy ezt a részt most parkolónak szánja a kormány projektcége és a fővárosi önkormányzat közterület-felügyelete, akkor miért nem alakítanak ki itt parkolókat? Ideiglenesen, ahogy mondják. Le kell szedni ezeket a táblákat, kirakni a kék-fehér P-betűt, és felfesteni az út két szélén az aszfaltra a parkolóhelyeket. Kis munka, de munka, ám ezzel segítenék az autósokat. Rögtön hozzátesszük, nem tartjuk jó megoldásnak, hogy zöldövezetből parkolót csinálnak – se így, se úgy.

4, Már csak azért is furcsa részükről az autók ligetbe özönlésének engedése, mert többször hangsúlyozzák, hogy mennyire védik a parkot az autóktól. „A Városligetben parkoló autók látványa hosszú távon teljes mértékben összeegyeztethetetlen a Liget Budapest Projekttel”, „egyik fő célkitűzésük”, hogy „radikálisan csökkentsék a közpark autóforgalmát, amely a mai napig óriási környezeti terhelést jelent a Liget élővilágára nézve”. Eközben a valóságban autók tömegét engedik minden korábbinál mélyebbre a zöldbe, oda, ahol soha nem parkolhattak. Akkor most mi az igazság: amit ígérnek, vagy amit látunk?

5, Furcsa, hogy azt írják, „várhatóan” megváltozik majd ez. Közpénzmilliárdokat költenek el a városligetbeli építkezésekre, és nem tudnak konkrét időpontot írni? Olyan, mintha ők sem tudnák, hogy meddig lesz a sok autó a ligetben. Természetesen nem most landoltunk a Marsról, látjuk, hogy a liget projekt számos elemét a korábbi ígéretekkel ellentétben lefújták, nem úgy lesz, nem akkor, és a többi, de mindez politika, nem közlekedés, nem foglalkozunk vele. (Igaz, egyik fontos eleme a sztorinak éppen a Közlekedési Múzeum körüli abszurd történet.)

Nem említettük a BRFK válaszát, az is érdekes. Tőlük is azt kérdeztük, hogy miért nem tettek/tesznek semmit a cikkünk első fotóján látható káosz ellen.

„Megkeresésével kapcsolatosan tájékoztatjuk, hogy a kérdéses területre beosztott rendőr a Fővárosi Önkormányzat Rendészeti Igazgatóságának járőrével közösen teljesített szolgálatot, a szolgálati felállítási helyük konkrétan a Hősök tere volt.”

Ennyi, sajnos nem igazán világos, hogy ezzel mit akarnak mondani. A FÖRI szabja meg nekik, hogy mit tehetnek, és mit nem? Vagy azt állítják, hogy nem csak ők hibáztak? Vagy azt, hogy „konkrétan” a Hősök tere a felállítási hely, ami onnan száz méterre van, azzal már nem foglalkoznak? Szeretnénk tisztábban látni, ezért újabb kérdéseket küldtünk a BRFK-nak, cikkünk megjelenéséig nem érkeztek meg a válaszaik.

Meglepő magyarázatot adott a rendőrség arra, mit művelnek a hátuk mögött 12

A káosz és a projekt módosítgatása közben persze jó lenne azt is tudni, hogy az ígért mélygarázsok mikor lesznek kész. A fekete korlát mögött volt az említett óriási P+R parkoló, most oda egy brutális méretű épületet húznak fel, az alatt lesz a 800 férőhelyes, fizetős mélygarázs

Meglepő magyarázatot adott a rendőrség arra, mit művelnek a hátuk mögött 13

Így néz ki a Dózsa György út felől az egykori hatalmas parkoló helye, ahol a ligetbe érkezők éveken át lerakták a kocsijaikat a futóktól a kutyasétáltatókon át a korcsolyázókig

Két megjegyzés még. A ligetben parkolni szándékozók ha akarnák (sokan akarják) se tudnának a zöldövezettől 100-200-300 méterre parkolni, mondjuk a Műjégpályához legközelebb eső VI. kerületi utcákban. Ezek ugyanis a fenti képen látható parkoló beszántása után belefulladtak a rengeteg beözönló autó okozta káoszba, az ott lakók sem tudnak megállni a saját ingatlanuknál. Se hétköznap, se vasárnap.

Meglepő magyarázatot adott a rendőrség arra, mit művelnek a hátuk mögött 14

Benczúr utca, ez a fotó is ugyanakkor készült, mint a cikkbeli többi. Egyetlen szabad hely nincs (pedig vasárnap van, csak emlékeztetőül), sőt a kép bal oldalán látható két jármű már szabálytalanul, kapukijárónál, az aszfaltra festett kereszten áll

A második megjegyzés, hogy igazságtalan a korcsolyázókra fogni az egészet. Télen ők mennek többen a ligetbe, nyáron meg mondjuk a kocogók. De kutyasétáltatók, turisták, és persze rengeteg sétálni vágyó egész évben jár a Városligetbe, amely nem is olyan régen még a világ talán egyik legszebb parkja volt. Rendet kéne tenni gyorsan, ez így senkinek nem jó. A zöldövezetet óvni akaróknak, és az autósoknak sem. Ne zárjuk ki, a kettő részben ugyanaz a halmaz is lehet.

Addig is szavazzon!

Ön szerint ki a felelős ezért a helyzetért?
Az autósok, akik behajtanak a ligetbe. Ha engedélyezett a parkolás, ha nem, a zöldövezetben nincs helye személyautónak.
9% (126)
Az állami szereplők, amelyek ezt a helyzetet előidézték. Elsőként beszántották a liget melletti parkolókat, most meg ilyen furcsa módon beengedik a zöldövezetbe a kocsikat.
68% (956)
Mindkét fél felelős valamennyire.
23% (320)

Frissítés, 17 óra 09-kor megérkeztek a BRFK válaszai:

A FÖRI munkatársai mondták/mondják meg a rendőröknek, hogy mit tehetnek, és mit nem a szabálytalan autósokkal?
Amint azt korábbi válaszunkban is írtuk, a rendőrök a FÖRI munkatársaival közösen láttak el szolgálatot a Hősök terén. A járőrök feladata a közrend és közbiztonság fenntartása, a turisztikai és idegenforgalmi szempontból kiemelt területen a szubjektív biztonságérzet növelése volt.

Az, hogy a szolgálati helyük konkrétan a Hősök tere, azt jelenti, hogy tőlük 100 méterre (amit szabad szemmel simán látni onnan) már nem intézkednek a folyamatosan (gyakorlatilag egész nap, százszámra) szabálytalankodó autósokkal szemben?
A járőrök felállítási helye a Hősök tere volt, ahol feladatuk a közrend, közbiztonság fenntartása volt.

A XIV. kerületi önkormányzat közölte lapunkkal, hogy folyamatosan érkeznek hozzájuk a lakossági bejelentések az itteni (korábban csatolt képünkön látható) szabálytalan parkolásokkal kapcsolatban. Kíván valamit tenni az áldatlan állapot felszámolása érdekében a BRFK? 
Tájékoztatjuk, hogy a Budapesti Rendőr-főkapitányság a jogszabályoknak érvényt szerezve, a KRESZ szabályok betartása érdekében megteszi a szükséges intézkedéseket.