Időről időre szétnézünk a NAV oldalán: most 10 ezer forinttól egymillióig hirdeti a többnyire adóügybe keveredett polgároktól begyűjtött autókat az adóhatóság. A NAV telephelyein jelenleg a megszokottnál valamivel kevesebb, 87 darab jármű várja új tulajdonosát.
Rendkívül színes a kínálat. Nagyobbrészt személyautók, de kisbuszokra és kamionokra is lehet licitálni. A filmekből ismert kalapácsos árveréseket a visszaélések miatt évekkel ezelőtt megszüntette az egykori APEH, ma elektronikusan lehet licitálni a kiválasztott járműre. Első lépésként a Magyarorszag.hu oldal Ügyfélkapujában kell regisztrálni, majd ezzel az azonosítóval lehet a rövidre szabott idő alatt ajánlatot tenni.
Érdemes alaposan megnézni a jármű adatlapját, ahol 3 dátum szerepel: az árverés meghirdetése után egy hónappal kezdődik a verseny, ami 3 nap alatt le is zajlik. A járműveket nyilván célszerű személyesen megnézni, amit cseppet nehézkessé tesz, hogy az ország különféle pontjain lévő helyi NAV-kirendeltségeken szomorkodnak.
A vonzónak tűnő ár mellett a járművek apróbetűs ismertetői olykor kellemetlen meglepetéseket is tartalmazhatnak, ugyanis egynémely jószágnak se forgalmija, se kulcsa, de a kínálatban azért akadnak a piaci ár alatti ígéretes példányok is.
A NAV-szakértői minden egyes autónak megbecsülik a piaci árát, amit megfeleznek, majd erről a felezett összegről indul a licit.
Astra Sedan, 1994 – 30 ezer forintról indul a licit
Ennyi pénzért ne várjunk repülő csodát. A 24 esztendős, 1.4-es, benzines Astra órájában 303 ezer km látható, a műszakija októberben lejárt
Opel Omega Caravan, 1999 – 70 ezer forintról indul a licit
A kétezres, benzines és automata Omega kombinak hosszúra sikerült a hibalistája, de ha lenne egy ilyenünk otthon, donornak azért megnéznénk. Állítólag csak 228 ezret futott, és első blikkre nem olyan vészes
Ford Mondeo, 2000 – 250 ezer forintról indul a licit
Ez is benzines (1.8), és ennek a lefoglalt Fordnak is meglepően keveset mutat az órája (202 ezer km), de mint tudjuk, nálunk ez nem sokat számít. Messziről nem néz ki rosszul a Mondeo, a műszakija augusztusban járt le
Suzuki Swift, 2006 – 350 ezer forintról indul a licit
Klíma és riasztó is van a tévedésből ötajtósnak írt 1.3-as Swiftben, amelynek jövő májusig érvényes a forgalmija. Órája 200 ezer km-t mutat
Opel Corsa, 2000 – 375 ezer forintról indul a licit
Korához képest normális állapotúnak tűnik az 1.2-es Corsa, sajnos nem túl sok mindent árul el róla a NAV-os adatlapja. Az árverás előtt, mint minden más szimpatikusnak gondolt autót, ezt is érdemes testközelből megszagolgatni
Fiat Panda, 2011 – 471 ezer forintról indul a licit
Egyre fiatalabb, és elvileg egyre vonzóbb járművek jönnek. A Panda mindössze hét éves, órájában 137 ezer km látható, műszakija jövő októberig érvényes
Toyota Avensis Wagon, 2004 – 500 ezer forintról indul a licit
Végre egy családi autó, 2.0 D4-D Sol. Klíma, elektromos ablakok, és nem működő tolatókamera olvasható többek között a felszereltségét soroló listában, viszont 2020 áprilisáig nem kell vizsgáztatni
Suzuki SX4, 2007 – 500 ezer forintról indul a licit
Lökhárítón látható sérülésekről ír a NAV, és arról, hogy az autó papírjait még be kell gyűjteni a meglepett tulajdonostól. „A jármű közterületről lett elszállítva”
Volkswagen Golf, 2009 – 600 ezer forintról indul a licit
Talán már feltűnt, hogy az adóhatóság munkatársai – elnézést mindenkitől, de – nem a legprofibb járműfotósok, erről az 1.4-es, benzines Golf kombiról pl. nem sikerült egész alakos képet feltenni. Cserébe gyönyörködhetünk a bézs belső terében. 232 ezer km, februárig érvényes vizsga
Chevrolet Cruze, 2011 – 1 millió forintról indul a licit
Általában találunk lefoglalt E-osztályt, vagy egy-egy valamikor fényes 5-ös BMW-t a kínálatban. Ezúttal egy 1.6-os Cruze a legjobb állapotú, legdrágább személyautó, amelynek csak egy-két apróbb hibáját sorolja az adatlapja. Állítólag 200 ezret futott, májusban kell majd műszakira vinni