Röviden – Ford Focus Vignale 1,5 TDCi Traveller
Mi ez? Vignale-ornamentikával ellátott csúcsverzió a Focus negyedik generációjából a 120 lóerős, négyhengeres dízelmotorral és kombi karosszériával. 4×4 nincs hozzá, a nyolcfokozatú automata váltó felárért rendelhető.
Mit tud? Átgondolt és hatalmas a csomagtere, minden fontos vezetői segédrendszer elérhető hozzá.
Mibe kerül? Listaáron 6 885 000 forintról indul a Focus kombi a 120 lóerős 1,5 TDCi-vel. A Vignale csak a 150 lóerős, kétliteres motorral társítható, 9 200 000 forintért. A motorok árkülönbsége alapján a tesztelt Ford Focus Vignale 1,5 TDCi kombi listaára 8 490 000 Ft lehetne.
Kinek jó? Kényelmes, biztonságos, takarékos kombit keresőknek, akik képesek józanul mérlegelni egy tiszta üzemű dízelmotor adottságait.

Sok baja nincs az új Ford Focusnak, ez már az önálló cikkből, majd a VW Golf, a Kia Ceed és a Honda Civic előtt megnyert összehasonlító tesztünkből is kiderülhetett. Ám a 2,3 literes, 280 lóerős ST érezéséig az összes benzines háromhengeres, a dízelmotorok viszont négyhengeresek. A kisebbik dízellel és kézi váltóval teszteltük a csúcsfelszereltségű kombi Focust.

Külső

4,7 méteres hosszával szép nagy autó; bordó vagy gyári nevén rubinvörös fényezéssel a Ford Focus elegáns kombi. Az oldalsó domborítás a hátsó ajtók mögött igazán sikkes és erőt sugalló, az orra viszont számomra nélkülözi a harmóniát. Ettől természetesen tetszhet másnak. Láthatóan igyekeztek a formatervezők előkelőbbre venni a Vignale verziót, ami a hűtőrács hullámain látható fémhatású díszítésekben is megnyilvánul. Még épp a jó ízlés határain belül hordták fel a fényes felületeket, jutott csillogás az ablakkeretekre és az ajtók alsó éle alá. Továbbra is nagyon tetszik az ajtónyitáskor elöl-hátul, mechanikusan előugró ajtóélvédő.

Erről a Focusról maradunk le 1

A 17 collos felni a 215/50 R17-es gumikkal passzol az összképhez, könnyű nélkülözni az ennél a modellnél 180 000 forintos felárú, 235/40 R18-as kerékszettet, amely az Active, a Titanium és az ST-Line mellett a Vignaléhoz is kapható, természetesen eltérő formatervvel.

Hátul az ötajtós ST Line-on F O C U S felirat szerepelt a csomagtérfedélen, itt a Vignale felirat hangsúlyos. A modell névadója, az ő elismert karosszériaépítő és formatervező műhelyét az 1970-es években vette meg a Ford és a luxusváltozatok előtt tanulmányautókon használták ezt a nevet.

A bordó az előkelő Vignale, a kék a sportos ST-Line orra

Erről a Focusról maradunk le 95
Erről a Focusról maradunk le 96

Belső tér

Annyi extra és szolgáltatás van az autóban, mintha a Fordnál tényleg a Mondeo búcsújára készülnének, mint a Corolla-Avensis váltással. Ám ez nem így van, februárban modellfrissítésen esik át a Mondeo és a kombi is megkapja a hibridhajtást.

Erről a Focusról maradunk le 97

Nem hiányzott a digitális műszeregység. Ostoba megoldás a ferdén elhelyezett, nehezen elérhető indítógomb

Mindenesetre a Focus is képes villanymotorral kitárni és zárni a csomagtérfedelét. Ha már kombi, kezdjük a csomagtérrel! Maximális térfogata, amit a gyártó a prospektusban kommunikál, 608 liter felhajtott hátsó üléstámlákkal és 1653 liter bővített csomagtartóval. Ezek nemcsak az előd 490-1515 literjéhez képest, de az alsó középkategóriás kombik között is kiváló értékek.

A kalaptartó rolót viszonylag nehéz kiakasztani, más autókban sokkal egyszerűbb rápaskolni a rolóra, hogy feltekeredjék. Viszont az ülések lehajtásakor különlegesen egyszerűen eltávolítható a kalaptartó, mert elég egy fület meghúzni és egy sínben keresztbe fordul az egész, nagyon frappáns megoldás. Jól valósították meg a csomagtér elválasztó polcát is, könnyen felállítható és a jól rögzíthető a sínjében a különféle pozíciókban, alatta szép sík kazetták várják a csomagokat. Mindehhez a rugós előfeszítés lehajtja az üléstámlákat az oldalborításban lévő kar meghúzásával.

Erről a Focusról maradunk le 98

A kombi csomagterének kettős (emelt) padlója miatt úgy is csaknem sík a rakodótér, hogy a hátsó ülőlapok nem hajthatók előre

Ismerve a hátul elég szűk harmadik generációt, a negyedik Focus-nemzedék tágassága váratlan. Elvileg 56 mm-rel lett tágasabb a lábtér, de a lényeg, hogy igazán jól elférni hátul. Elég szomorú viszont, hogy az abszolút csúcsmodellből kimaradtak olyan figyelmességek, amiket egy használt Focus II megadhat. A kartámaszban nincs fedeles rakodóhely, csak két pohártartó és a napvédő rolók is eltűntek a hátsó ablakok elől.

Elöl a könnyen megtalálható ideális üléshelyzet mellett a flott érintőképernyő és műanyaglapra vetített, sok funkciót kínáló és szép grafikájú fejmagasságú kijelzőt őrizzük meg emlékezetünkben a tesztautóból. A belső tárolóhelyek alján apró gumitálca könnyíti meg az autó rendben tartását. Még mindig akadnak kifogásolható részek, de el kell ismerni, hogy a Focus minőségérzete érezhetően javult a modellváltással.

Erről a Focusról maradunk le 99

Sokat javult a minőségérzet a negyedik generációval, de a Ford mélyről is kezdte

Technika

Új a C2 nevű, modulrendszerű padlólemez, van temérdek vezetőtámogató rendszer, 270 centire nőtt a tengelytáv, de erről Gajdán Miklós már részletesen írt itt  illetve ebben a cikkben.

Amikor a tesztautókat kezelő márkakereskedésben végighasaltam az összes új Focust a flottafehér ötajtóstól az ST-Line tesztkocsin át a német rendszámos Vignale kombikig, nem láttam egyértelmű rendszert abban, melyikben van csatolt hosszlengőkaros hátsó futómű és melyikben a független kerékfelfüggesztés, ami három generáción át minden Focushoz járt.

Erről a Focusról maradunk le 100

Balra a független, jobbra a csatolt hosszlengőkaros futómű. Az ötajtósban motorfüggő, a kombié mindig az igényesebb független, mert a lengéscsillapítója sokkal kevesebb helyet vesz el a csomagtérből

Ezért bekértem magam egy másik márkaszervizbe, ahol a belső képzési dokumentumokból kiderült, mi a felállás. A négyajtós limuzin futóműve mindig csatolt hosszlengőkaros, gondolom, mert az észak-amerikai és ázsiai piacokra ez is elég.

Ötajtós karosszériával van az ezres benzineshez és az 1,5 literes dízelhez az olcsóbbik megoldás, az 1,5 literes benzinesben és a kétliteres dízelben az igényesebb hátsó futómű. A kombié viszont minden motorral független, aminek oka egyértelművé vált a sajnos nem publikálható ábrákból.

Az ötajtósban ugyanis a lengéscsillapítók sokkal magasabbra felnyúlnak, mint a kombiban, ami a jókora rugótornyokkal tönkretenné a csomagteret. A független kerékfelfüggesztéssel a lengéscsillapító rövidebbnek tűnt, ferdébben is áll, így nem vesz el sok helyet. A tesztelt Ford Focus kombiban a rugók és lengéscsillapítók ügyes beépítése miatt a kerékdobok közötti szélesség 115 centi, ami kimagasló érték.

Erről a Focusról maradunk le 101

1,5 literes és négyhengeres a PSA dízelmotorja Focusban. Tiszta üzemű, keveset fogyaszt és elég hamar bemelegszik

Vezetés

Ez az 1,5 literes motor a sokmillió darabszámban eladott 1,6-os dízelmotor örököse, amely a Suzuki SX4-től a Volvo S80-on át annyiféle autóban bevált. Ugyanezt a tiszta üzemű motort használja a PSA Peugeot Citroën is különféle autóiban. Van belőle 95 lóerős is, amit nem ismerünk, a tesztautóé 120 lóerőt és 300 Nm nyomatékot ad le.

Aki négyhengeres motort szeretne, nem is vehet mást, mint dízelt, mert a Focusban az 1,0 és az 1,5 literes benzines is soros háromhengeres. Tapasztalataink szerint ez igen sok autóvásárlót tántorít például a Kia Ceedhez, a Honda Civichez, az Astrához, a Golfhoz és leszármazottaihoz, de ezért fájjon a Ford feje.

Erről a Focusról maradunk le 102

Sokféle információval segít a jó grafikájú fejmagasságú kijelző

1300-tól kezd életre kelni a négyhengeres dízel, elég hamar erőre kap. Dízelhez mérten puhán jár, viszonylag pontos, simán kapcsolható váltó kapcsolódik hozzá. Pont elég ebbe az autóba a 120 lóerős dízelmotor, van hová nyúlni erőért előzéskor, de nem ránt bele olyan dolgokba, mint az erős motorváltozatok.

Autópályán mély tónusú, tompa mormogás jön a motortér felől, az ülés jól beállítható és kényelmes. A Vignaléhoz 78 ezer forintos téli csomagot megrendelve az autó kormányfűtéssel kényezteti a vezetőt. Ugyanilyen fontos extra a B&O-hangrendszer, csomagtól függően 105 vagy 130 ezer forintért. Ebbe az igen kulturált utazóautóba egyszerűen kell egy rendes audioberendezés.

Az utazások átlagsebességét a csekély fogyasztás és a benzines Focusoknál öt literrel nagyobb, 52 literes üzemanyagtartály javítja, így hosszabb utakon 800-950 kilométerenként elég tankolni.

Erről a Focusról maradunk le 103

Mankókerékkel jön a Focus Vignale kombi, a teljes méretű pótkerék felára csupán 20 000 Ft, de magasabb lesz tőle a csomagtérpadló

Annyira jól működik a normál üzemmód, hogy a sportosabbat és a gazdaságosságra hangolt ecót is csak szakmai érdeklődésből kapcsoltam be. A fogyasztásra ügyelő üzemmódban tompább a gázreakció, azonos gyorsításhoz mélyebbre kell nyomni a pedált, a sportban viszont nincs rendszabályozás. Ott jól harap a dízelmotor, ha a gázra lépsz.

Nagyon jó a Vignale futóműve, nekem jobban is tetszik, mint a sportosabb hangolású a kék ST Line-ban. Azt tényleg jobb volt vezetni, a primitívebb hátsó futómű ellenére, ebben viszont közlekedni jobb. Mert a Focus a sportosabbra hangolt futómű nélkül is kezes és belevaló autó, de finomabban fut. Amíg több az úthiba, mint a jó kanyar, addig szerintem ez a szerencsésebb hangolás Magyarországra.

Erről a Focusról maradunk le 104

Itt F O C U S felirat lenne a többi modellen. Alfredo Vignale olasz karosszériaszabász mester volt

Költségek

Magyarországon a kombi Focus ezzel a motorral és felszereltséggel (egyelőre) nem szerepel az árlistán. A 120 lóerős 1,5 TDCi-vel a Technology felszereltségű Ford Focus kombi alapára 6 885 000 Ft, a Vignale csak a 150 lóerős, kétliteres motorral társítható, 9 200 000 forintért. Mivel a 120 és a 150 lóerős dízelmotorok között a többi felszereltséggel 710 000 Ft az árkülönbség, a tesztelt Ford Focus Vignale 1,5 TDCi kombi elméleti listaára 8 490 000 Ft lehetne.

Városi forgalomban 6,22 liter/100 kilométeres fogyasztást mértünk, sok rövid úttal. Budapestet elhagyva a fogyasztás 5,1 literen tartható normálisan közlekedve. Két év gyári garancia mellé az importőr további három éves garanciát ad az új Ford Focushoz is. A jótállás az első két évben mentes a kilométer-korlátozástól, a többi esztendőben 150 000 kilométer a felső határ. Aki sokat autózik és rászán 99 900 forintot, a 2+3 éves garancia futásteljesítmény-határát felemelheti 250 000 kilométerre.

Erről a Focusról maradunk le 105

Hátul csak az egyik csőből jön füst, a bal oldali optikai tuning, de jól áll neki. Ez a verzió nincs fent az árlistán, más kivitelek és motorváltozatok alapján 8 490 000 Ft lehetne a 120 lóerős dízel Vignale kombi elméleti listaára, amiből kb. egymillió forintos kedvezmény érhető el

Aki tart a szervizköltségek további növekedésétől, előre megválthatja az autó kötelező karbantartását öt évre. A Ford Protect szervizcsomag fő előnye, hogy előre fizetve a bénító munkaerőhiány miatt növekvő bérek és a szégyenletesen gyenge forint miatt dráguló alkatrészek hatása bizonyos fokig kivédhető a szervizdíjakban.

Értékelés

Kombiként a Ford Focus még meggyőzőbb autó, mint az ötajtós volt. Csomagtere is a kategória élvonalába tartozik, ahogy a komplett autó is. A dízelellenes hangulatnak kér bedőlni, a 120 lóerős turbódízel nemcsak azért hó, mert az összes benzines Focus háromhengeres. A kompakt kombi takarékos, kulturált, kényelmes utazóautó.

Mellette – Ellene
  • Nagy és átgondolt csomagtér
  • Harmonikus dízelmotor
  • A benzines Focusoknál több henger és nagyobb tank
  • Kitűnő futómű
  • Sokféle, jól működő vezetői segédrendszer
  • Egyedire vehető felszereltség külön extrákkal és jó csomagokkal

 

  • Nem kapható itthon ez a verzió
  • A Ford flottakedvezményei rontják a magánautók értéktartását is
  • Csupán hatféle fényezés (Vignale)
Hogy tetszik az új Focus ebben a felállásban?
átlag
7.06
szavazat
709
Hogy tetszik az új Focus ebben a felállásban?