Az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (NHTSA) szerint a balesetek 94 százaléka emberi mulasztás következménye. Éppen ezért fontos előrelépést jelenthet, hogy a tengerentúlon forgalmazott Freightliner Cascadia már alkalmas a kettes szintű önvezetésre. Az új Cascadia három évvel ezelőtt mutatkozott be a nagyközönségnek. Már akkor tudni lehetett róla, hogy előbb-utóbb felkészítik az önvezetésre, hiszen eleve az Inspiration Truck koncepció alapjaira fejlesztették, amely az első közúti rendszámmal ellátott önvezető kamion volt az USA-ban.
A CES alkalmával bemutatott csőröst 400 lóerős, 2372 Nm nyomatékú DD15 Detroit Diesel motor hajtja. A hálófülkés nyergest a Mercedes-Benz Actrosban tavaly megismert aktív vezetéstámogató rendszerrel szerelték fel, azonban ezt a fejlesztést a Detroit Assurance 5.0-nak hívják a Cascadiában. A radarjelekre és kameraképekre támaszkodó aktív vezetéstámogató rendszer a sávtartó asszisztenst, a távolságtartó tempomatot és a gyorsító-fékező funkciókat kombinálja. Érdekesség, hogy a Freightliner újdonsága tekinthető az első olyan sorozatgyártású nyergesnek az USA-ban, amelyet adaptív sebességtartó automatikával szereltek.
A fenti fejlesztéshez hasonlóan ugyancsak a sofőr munkáját hivatott könnyebbé tenni az a sávtartó rendszer, mely automatikusan visszakormányozza a kamiont a sávba, ha az valamiért – az irányjelző használata nélkül – átlépné a felezővonalat. A Detroit Assurance 5.0-t emellett olyan biztonsági funkciókkal látták el, mint például szintén az aktív vészfékező rendszer. Ez a kamera és radarjelek alapján képes vészfékezést végrehajtani, ha váratlan akadály, mondjuk gyalogos vagy biciklis kerül a teherautó elé. (A biztonsági rendszerek működését jól szemlélteti az alábbi friss videó.)
Az oldalvédelmi asszisztens pedig a kamion teljes hosszában érzékeli a holttérben felbukkanó bicikliseket vagy gyalogosokat. Feltűnésük esetén hang- és vizuális jelzést küld a sofőrnek, hogy elkerülhesse a balesetveszélyes szituációkat. Az Assurance 5.0-ban egy olyan biztonsági funkciót is elrejtettek, amely azonnal értesítést küld a flottaüzemeltetőnek, ha a sofőr 60 másodpercnél több időre elengedi a kormányt. Hiába tehát a sok automatizált funkció, ez nem azt jelenti, hogy lehet mással foglalkozni vezetés közben.
Nem elhanyagolandó módon az új Cascadia 35 százalékkal kevesebb üzemanyagot használ fel a 2007-es változathoz képest. Ez a gyakorlatban 18 ezer litert tesz ki évente, ami hat családi autó éves fogyasztásának felel meg. A jelentős megtakarításban az automatikus szintszabályozás is szerepet játszik: a felfüggesztés ugyanis 89 km/óránál automatikusan csökkenti a csőrös magasságát.
Érdekesség, hogy a Daimler Los Angelesben jelentette be, hogy félmilliárd dollárt, vagyis 140,7 milliárd forintot fordít a 4-es szintű önvezetést megvalósító teherautók kifejlesztésére. Ennek köszönhetően 200 új munkahely jöhet létre, döntő részben a cég portlandi fejlesztőközpontjában. A cég jelenlegi elképzelései szerint a meghatározott területeken teljesen automatizált önvezető üzemmódban közlekedő teherautók egy évtizeden belül megjelenhetnek az utakon.