Valljuk be őszintén, nem sűrűn fordul elő, hogy egy A 320 repülőgép – melyből például csak a WizzAir legalább 85 darabot üzemeltet – közúton és vízen tegyen meg egy legalább kétezer kilométeres utat. Aki esetleg látta, vagy találkozott vele, biztosan jó ideig az emlékezetében fogja őrizni a pillanatot.

A szóban forgó repülőt – rendeltetésének megfelelően – korábban utasszállításra használták, azonban egy landolásnál olyan súlyosan megsérült Tallinnban, hogy úgy döntöttek, kivonják a forgalomból. A német Különleges Erők Parancsnoksága (KSK) elhatározta, megvásárolja a sérült gépet, hogy használhassa azt a Feketeerdő északi részén található kiképzőbázisán.

Így fér be egy 90 tonnás szállítmány a körforgalomba 1

Itt éppen egy körforgalomból próbálnak meg kijönni az Airbusszal. Fotó: Daimler

Az A 320-as repülőgép célba juttatásával a túlsúlyos rakományok közúti szállítására szakosodott német Paule céget bízták meg. Ők egy 630 lóerős motorral szerelt Mercedes-Benz Actros SLT-t és egy speciális trélert jelöltek ki erre a feladatra. A szállítmány mérete nem kis fejtörést adhatott a csapatnak, hiszen szárnyak nélkül is kolosszális: 60 méter hosszú, 5 méter széles, súlya pedig eléri a 90 tonnát.

A repülőgépet az észt fővárosban, a repülőtéren rakták rá a speciális szállító trélerre, majd egy komppal egészen Lübeckig hajóztatták. Németországban közúton folytatta útját, azonban extravagáns méretei miatt el kellett kerülnie az autópályákat az alacsony hidak miatt és leginkább csak éjszaka lehetett úton.

Így fér be egy 90 tonnás szállítmány a körforgalomba 2

A pillanat, amikor a repülő rákerül a trélerre. Fotó: Daimler

Lübeckből indulva három éjszakát vett igénybe, hogy Hamburg, Nürnberg, Magdeburg és Stuttgart érintésével eljusson a kiképzőbázisra. Célba érkezése előtt azonban szükség volt egy másik Actrosra is, mely segítette a szállítmány eljuttatását a szűk és meredek erdei utakon. A feladatot sikeresen teljesítették és a repülő hamarosan megkezdheti szárazföldi karrierjét.