Röviden – Toyota RAV4 2019
Mi ez? Az 1994-ben debütáló Toyota RAV4 legfrissebb, 2018 őszén, a Párizsi Autószalonon bemutatott, ötödik generációs modellje
Mit tud? Erősebb, tágasabb, ügyesebb, mint eddig bármikor. Van elsőkerék- és 4×4-es hajtású, hibrid és tisztán benzines motorral is. Dízel viszont már nem készül belőle
Mibe kerül? 7,990,000 forinttól indul a sima, 2,0 literes benzinmotoros RAV4-essel az árlista és 13,090,000 forint a 2,5-ös, hibrid, AWD változat, gazdagon felszerelve
Kinek jó? Akit gyötör a lelkiismeret-furdalás azért, mert leküzdhetetlen vágyat érez egy számára amúgy felesleges szabadidő-autó iránt, az a tiszta, hibrid Toyota RAV4-estől újra jól fog aludni

Új RAV4 – tágasabb, erősebb a legnépszerűbb Toyota SUV 1

A Toyota lassan már felfoghatatlanul régen, 1994-ben – ebben az évben nyújtotta be Jeszenszky Géza külügyminiszter Magyarország csatlakozási kérelmét az EU-hoz és szintén ’94-ben, a San Marinó-i Forma-1-es futamon szenved halálos balesetet Ayrton Senna – mutatta be az első RAV4-est. Most, 25 évvel később befutott az ötödik generáció a Toyota már középkategóriásra hízott szabadidő-autójából. Időközben olyannyira megkomolyodott, hogy mára már komfortos, tágas családi autó vált belőle, ami még a környezetre is odafigyel. Feltéve, ha hibridet vesznek belőle.

Új RAV4 – tágasabb, erősebb a legnépszerűbb Toyota SUV 2

Külső

Óriásit változott a Toyota RAv4, amikor a negyedik szériából átfordult az ötödikbe. Szögletesebb, férfiasabb lett – tessék megnézni szemből azt a Magnum-bajszot idéző hűtőmaszkot – de külső méretei nem változtak jelentősen. Picit ugyan kurtább lett az ötödik generáció az elődjénél, ami a kisebb túlnyúlásoknak köszönhető – elöl 5, hátul 30 milliméterrel csökkentek a túlnyúlások hossza -, így az autó 5 mm-rel rövidebb, 4600 mm hosszút, de ezzel párhuzamosan a tengelytávja 3 cm-rel, 2690 mm-re nőtt, aminek az utastér és főleg a hátsó utasok lábtere látta hasznát. Látványosak a nagy, fekete műanyag betétek a kerekek körül, a vágott, minden  felszereltségi szinttől LED-es fényszórók, és a rafinált ködlámpafészek is. Elöl még a vékony vágás egyedi, ami a motorháztető éle alatt húzódik. Kár, hogy mire az autó hátuljához érünk, elfogy a lendület, hátulról megpillantva a RAV4-est, szinte bármelyik másik SUV-val össze lehet keverni.

Új RAV4 – tágasabb, erősebb a legnépszerűbb Toyota SUV 76

Magnum-bajszos RAV4-es

Az 57 százalékkal merevebb kasztniból, igényesebb futóműből kintről vajmi kevés látszik, de a jobb kilátás miatt vékonyabbra készített A-oszlop és lapos, sík motorháztető, vagy a jobb helyre, az ajtóra telepített külső visszapillantók, illetve a C-oszlop lemezfelületeit váltó üveg már igen.

Itt alább lehet váltogatni a régebbi és az új RAV4 között:

Új RAV4 – tágasabb, erősebb a legnépszerűbb Toyota SUV 77
Új RAV4 – tágasabb, erősebb a legnépszerűbb Toyota SUV 78

Belső

Utasterében SUV-os, magas vezetőpozíció várja a sofőrt. Nagy középkonzol, méretes gumiborítású gombok, kapcsolók mindenhol, mintha tényleg arra számítanának, hogy a RAV4-vásárló valóban belehempereg az autójával a dágványba. A rögzítőfék elektromos, érezhetően szélesebb a könyöklő a korábbinál, a pohártartók is nagyobbak benne és kifejezetten izgalmas a belső hangulata is, az ülésektől a gombok, ajtóbehúzó gumiborításáig minden.

Új RAV4 – tágasabb, erősebb a legnépszerűbb Toyota SUV 79

Fekete, bézs és szürke is lehet a kárpit

Apropó gumiborítás. Ne legyen igazam, de ez az újkorában is fura, tapadós tapintású gumi szinte üvölti bele a világba, hogy a rákerülő kézkosztól, bőrápolóktól, naptejtől, akármitől pont úgy fog elfolyni, megnyúlni, foszlani, mint néhány fényképezőgép gumiborítása. Vagy mint ahogy a VW-termékek kapaszkodói fáradtak meg régebben.

Új RAV4 – tágasabb, erősebb a legnépszerűbb Toyota SUV 80

Ezek is ugyanazok a fura tapintású gumik, mint amik az ajtóbehúzón is vannak

A háromféle, szürke, bézs és fekete kárpittal is rendelhető ülések bár kissé rövid ülőlaposak, de komfortosak, a belső kidolgozás tisztességes, minden gomb, kapcsoló elérhető, megtalálható, működik, ahogy kell. Ugyan a Toyotánál, Lexusnál hagyományosan hadilábon állnak a fedélzeti rendszerek menüjének logikus rendszerbe szedésével, illetve a felhasználói élménnyel, ennek ellenére a RAV4-es menüjének kezelése már legalább nem esik rosszul. Egészen használható, habár ezt a fura betűtípust én biztos megpróbálnám már valami másra cserélni. Különösen térkép nézetben olvashatatlanok a karakterek.

Új RAV4 – tágasabb, erősebb a legnépszerűbb Toyota SUV 81

Nyugdíjba küldhetnék már ezt a betűtípust

A belső egyik vidám extrája a hátsó ablak mögötti kamera képét mutató belső visszapillantó tükör. Rajongok minden hasonló kis hülyeségért, általában hamar meg is tudom magyarázni, hogy miért is jó egy-egy ilyen elsőre feleslegesnek tűnő kis okosság. Itt a gyár azt hozza fel a megoldás mellett, hogy ha nagy emberek ülik tele a hátsó üléseket, vagy púposra pakolt csomagtartóval vagyunk kénytelenek utazni, akkor milyen jó, hogy úgyis tudjuk használni a belső visszapillantót, illetve, hogy a hátsó utasok is szemmel tudják tartani a mögöttünk zajló forgalmat. Hááát. Mindegy, legyen.

Új RAV4 – tágasabb, erősebb a legnépszerűbb Toyota SUV 82

Lehet változtatni a látószöget, fényerőt, miazmást

Élőben viszont mégsem az igazi a hátsó ablak mögötti kamera képét mutató kijelző. Először is tükröződik a felülete – persze, hiszen kikapcsolva igazi, hótegyszerű tükörként működik – és olyan a képe, mint egy sokszor átmásolt VHS kazettáé. De használata a szemnek is fárasztó, mert a hagyományossal ellentétben ebben minden pillantásnál 30-40 cm-re kell szemmel fókuszálni, míg az igazi tükör által vetített képet általában olyan messze látjuk, mint amilyen előre tekintünk vezetés közben.

Új RAV4 – tágasabb, erősebb a legnépszerűbb Toyota SUV 83

580 literes lett a csomagtartó

Az új Toyota RAV4 csomagtartója 65 mm-rel hosszabb, ami a befogadóképességen is érezhető, a korábbinál 79 literrel nagyobb, így már 580 literes.  Újdonság, hogy a láblengető ajtónyitós trükköt is tudja. A háttámlák ledönthetők és a háttámladőlésszög is változtatható, van világítás, kis üregek, padló alatti rakodóhely, figyeltek a praktikusságra.

Technika

Bár a kirakatban a dízellel ellentétben ott van az újdonságnak számító kétliteres benzines motor is, a Toyota mégis a 2,5 literes hibrid rendszer népszerűségében bízik igazán. Olyannyira, hogy úgy számolnak, az európai eladások 89, a hazaiak 80 százalékát ezek a modellek teszik majd ki. Emellett a szabadidő-autóknál amúgy nem túl fényes AWD arány is impozáns, a tervek szerint az eladott új RAV4-esek 45 százaléka lehet itthon összkerékhajtású.

Új RAV4 – tágasabb, erősebb a legnépszerűbb Toyota SUV 84

Dízel nincs, a Toyota a hibridre esküszik

Újdonság a benzin-elektromos hibrid hajtásnál, hogy a motor erősebb – elsőkerék-hajtású változatnál 218, míg 4×4-es kivitelben 222 lóerős -, ami 8,1 másodperces 0-100-as sprinthez elég. Az új motor takarékosabb is, autópályás üzemnél, ami jellemzően nem a hibridek kedvence, már egy literrel kevesebbel is beéri, mint elődje.

Csiszoltak a Hybrid AWD-i rendszeren is, amelyben az első kerekeket a benzinmotor, míg a hátsókat villanymotorok hajtják, az első és hátsó tengelyek közti nyomatékarány 100:0 és 20:80 között módosítható. Emellett az új RAV4-es már akár 120 km/órás sebességig is képes tisztán elektromos üzemben felgyorsulni, terepen pedig az elektronikus differenciálzár segít a sofőrnek túljutni a problémás szakaszokon.

Új RAV4 – tágasabb, erősebb a legnépszerűbb Toyota SUV 85

Üveg került a C-oszlopba is

Elődjéhez képest fejlődtek a RAV4 biztonsági rendszerei is. Az új modell képes magától követni a forgalmi sáv kanyarjait, és a tempomat tartja a követési távolságot is, a gyalogosfelismerő funkcióval kiegészített ütközés előtti biztonsági rendszer pedig már rossz fényviszonyok mellett is működik.

Vezetés

Mivel a Toyota teljes mellszélességgel a hibridet tolja, így nem volt annyira váratlan, hogy nekünk is csak hibrid tesztautók jutottak. Viszont kipróbálhattuk az első- és az összkerekes kivitelt, aszfalton, és a személyautóval még gond nélkül járhatónál azért bonyolultabb terepen is. A Barcelona környéki utakon, sztrádán csendben, finoman haladt az új RAV4-es, egyedül legfeljebb a tükrök felől jövő szélzaj az, ami feltűnik. Mondjuk ez is főleg azért, mert máshonnan nem jön az égvilágon semmiféle zaj.

Új RAV4 – tágasabb, erősebb a legnépszerűbb Toyota SUV 86

Jól áttekinthető karosszéria, kisebb túlnyúlásokkal, de nagyobb tengelytávval

Kis önmérséklettel egész hosszan lehet tisztán elektromos hajtással autózni vele, a karosszéria a szándéknak megfelelően jól átlátható, amire még a jól használható felülnézeti kamerakép is rásegít. Futóműve rázósabb terepen is komfortos marad, az összkerékhajtás pedig egész jól elboldogult azokkal a meredélyekkel, sarakkal, amiken átvezetett a próbakör.

Költségek

Általában az új, a jobb, valamivel drágább, mint a régi, és nincs ez másként a RAV4 esetében sem. Hogy egy kicsit nehezebb legyen követni a változást, megkavarták a felszereltségi szintek tartalmát és neveit is, így a belépő szint ezentúl Live helyett Active néven fut, a régebbi, közepes felszereltségnek számító Active-ból Comfort lett, a fullos Executive viszont valamiért megmaradt Executive-nek.

Új RAV4 – tágasabb, erősebb a legnépszerűbb Toyota SUV 87

Az eladások döntő többségét a hibridtől várják

Az új Toyota RAV4 Active indulóára 7 990 000 forint, ezért az összegért a sima, kétliteres benzines motort kapja a vevő, elsőkerék-hajtással. Ha hibridre vágyik, akkor 9 590 000 forintot kell összeszedni az új RAV4-esre, ha pedig még az összkerékhajtásra is szükség van, akkor legalább 10 390 000 forint lesz az árcédulán.

Comfort néven fut a középső felszereltségi szint, ami elsőkerekes, 2,0-s benzinmotoros felállásban 8 740 000 forint, ugyanezzel a motorral, AWD rendszerrel 9,540,000 forint. A 2,5-ös hibrid 10 14 ,000 forint elsőkerekes és 10,940,000 összkerekes változatban. A csúcsváltozatot jelentő Executive a kétliteres motorral AWD hajtással 11,690,000, ugyanez CVT váltóval  12,190,000 forint. A hibridek 12,290,000, illetve 13,090,000 forintba kerülnek, attól függően, hogy első- vagy összkerekes hajtáslánc van-e alattuk.

Új RAV4 – tágasabb, erősebb a legnépszerűbb Toyota SUV 88

Mindent tud a hibrid műszerfal

Ezenfelül még különféle csomagokra lehet elkölteni kisebb nagyobb összegeket, JBL prémium hangrendszerre 300 ezret, Skyview üvegtetőre 400 ezret, esetleg a 18 colos alufelnit, kulcs nélküli nyitást, vezeték nélküli telefontöltést, sötétített hátsó ablakokat is tartalmazó Style csomagra 450 ezret.

Az új modellek február elejétől már elérhetőek, illetve a modell masszív reklámkampánya is február 11-16 között indul, nyílt napokkal.

Mellette – Ellene
  • Van belőle FWD és AWD változat is
  • Menő dizájn
  • Igényes bútorozás
  • Tágas, csendes utastér
  • Tiszta üzem
  • Gyengécske fedélzeti rendszer
  • Lassú motoros csomagtérnyitó

Szavazás

Hány pontot adnál a zsír új, 2019-es Toyota Rav4-nek?
átlag
8.59
szavazat
810
Hány pontot adnál a zsír új, 2019-es Toyota Rav4-nek?