„A Belügyminisztérium várakozásai szerint még az idén megkezdődik az S betűvel kezdődő rendszámok kiadása” – válaszolta a Vezess kérdésére a BM sajtóosztálya. Ez azt jelenti, hogy minden korábban kiadott betűnél gyorsabban elfogy az – okmányirodáktől függően – 2018 júliusától/augusztusától osztott, és jelenleg használt R betű.

Egyszerű oka van a pörgésnek: 155 ezer darab használtan behozott autóval rekordot döntött tavaly a szürke import, amin felül 159 ezer vadonatúj személy-, és kisteherautót is forgalomba állítottak 2018-ban. Utóbbi az egyik legmagasabb eladási szám idehaza szám, és a kettő együtt rekord mértékű forgalomba állítást eredményezett tavaly. Habár a használtak behozatalának növekedése megtörni látszik, az újautó-értékesítés továbbra is szárnyal.

Az R betű várhatóan 15-16 hónapos kifutásával szemben a mögöttünk álló másfél évtizedben volt, hogy bő 4 évig is kitartott egy betű:

  • P: 2016 decembere és 2018 szeptembere között osztották,
  • N: 2014. december – 2017. február,
  • M: 2011. november – 2015. március,
  • L: 2007. december – 2012. március,
  • K: 2005. december – 2007. október,
  • J: 2003. december – 2005. november.

Fontos megjegyezni, hogy a betűk cseréje nem elvágólagos, akár több hónapig tartó átfedésben oszthatják az okmányirodák a kifutó, és az új betűvel kezdődő rendszámokat. Az átlagnál jóval nagyobb számú azonosítót pörgető okmányirodákban (amelyeket például autókereskedők is rendre látogatnak) gyorsabban elfogy a kiszállított mennyiség, ezekben lehet, hogy egy új betűvel osztják már az autósoknak, miközben mondjuk egy kisebb forgalmú irodában 2-3 hónap múlva fogy ki a szekrényből a korábban leszállított készlet, és csak akkor kezdik az új betűseket kiadni.

Jön az új rendszám idén 1

Hamarosan jön az S (Fotó: MTI/Krizsán Csaba)

Meglepetést okozott az R-betű tavaly

Egyrészt, mert nem az abc-szerint következő O betű következett a sorban. „Azért nem lehet O karakterrel kezdeni, mert összetéveszthető a Q és a 0 karakterekkel” – mondta 2016 nyarán a Vezess kérdésre az akkor még létező illetékes hatóság, a KEKKH. Annak ellenére született ez a döntés, hogy a rendszámtáblák második és harmadik helyein addig is, azóta is természetes módon használatos az O-betű.

Másrészt korábban a rendőrség ezernyi járművének kezdődött R-betűvel a rendszáma. 2018 elején is még közel 800 darab, az ORFK állományába tartozó jármű viselt ilyet, ráadásul nem kis részük átlagos külsejű, kék-fehér fóliázás nélküli személyautó. Annak ellenére futott közel ezer rendőrségi jármű R betűs rendszámmal, hogy több évtizedes szokásával ellentétben az ORFK az elmúlt években hanyagolni kezdte ezt a karaktert, miközben sokan – talán rájátszva a rendőrségi régi gyakorlatára – plusz pénzért kértek ilyet az autójukra. Évek óta lehet látni RRR-rendszámos Audikat, Volkswageneket, a BM szerint azonban az utóbbi években ilyen rendszámot privát tulajdonú járművekre vásároltak az autósok.

Jön az új rendszám idén 2

2018 elején 52 darab RRR-azonosító volt forgalomban, a minisztérium szerint egyiknek sincs köze a rendőrséghez

Pár év, és kifut az összes betű

2010 környékén még 2030 utánra várták a hatóságok a mostani, 1990 augusztusában indított 3 szám, 3 betű kifutását, ám annyira felpörgött az új és használt autók forgalomba állítása az elmúlt pár esztendőben, hogy ha így folytatódik, 2026 környéke a reálisabb dátum.

Hogy utána mi lesz, nem tudni. 2010 után a jelenlegi kormányzat környékéről felvetődött a területalapú rendszám ötlete, ami a kontinensen a legelterjedtebb, és a járműről, plusz az üzembentartójáról a legtöbb információt adó azonosító. Mivel a használtan behozott ilyen-olyan életkorú autók nálunk ugyanazt az R betűt betűt kapják, mint a nullkilométeres vadonatújak (és így volt ez a korábban használt betűknél is), a jelenlegi rendszer szinte semmilyen érdemi információt nem tartalmaz, és meglehetősen nagy a káosz a járművek orrán és farán.

Azt hittük pár éve, hogy komolyan gondolja a kormányzat az átállást a területalapú rendszámra, amit sokan újabb pénzlenyúlásnak gondoltak. Talán emiatt, talán másért, csendben elült az ötletelés erről.

Amikor a Vezess legutóbb megkérdezte az illetékes hatóságot, mi a helyzet, azt válaszolták, hogy nincs tudomásuk készülő bevezetésről.

Ön mit szeretne? Szavazzon!

Melyik lenne jobb?
A területalapú rendszámok.
76% (9806)
Kezdjék újra a mostani rendszert.
24% (3100)