A hulladék már olyan szinten ellep minket, hogy a Csendes-óceánban kontinens méretű szemétsziget úszik, a Tiszát pedig évente kell kivakarni az eldobált üdítős PET-palackokból. A Európai Unió csak 2021-tól tiltja be az egyszer-használatos műanyagokat, ezért addig a helyzet változni nem, vagy inkább csak súlyosbodni fog. Ausztráliában most léptek és olyan biodízelt hoztak létre, amelyet műanyag hulladékból, eldobált gumiabroncsokból, erdészeti és mezőgazdasági komposztból, valamint szennyvíziszapból állítottak elő.
A Queensland városában működő Southern Oil vállalat még nem állítja biztosan, hogy az évszázad, vagy legalább is az évtized legnagyobb üzletét csinálta meg. Erre a kijelentésre várni kell, mert a következő 12-18 hónapban derül ki, hogy a tesztek során ugyanúgy teljesít-e, mint a hagyományos gázolaj. A cég azonban nem hagyományos teherautó motort, hanem a Scania áramfejlesztőkhöz használt 16 literes, V8-as erőforrását választotta ki a speciális üzemanyag tesztelésére.
A tervek szerint legalább a tesztek során egymillió liternyi üzemanyagot fognak elhasználni és vizsgálják majd a károsanyag-kibocsátást, az üzemanyag-költségeket, a teljesítményt, valamint a motor élettartamát. Ha jól sikerül a tesztelés, akkor a Scania akár jóváhagyhatja alternatív üzemanyagként az általa gyártott és forgalmazott erőforrások hajtásához.
„Egy olyan járműgyártó, mint a Scania tanúsítványa létfontosságú az üzemanyag kereskedelmi forgalomba hozásához és piaci elterjesztéséhez, mivel ugyanolyan jól kell teljesítenie és ugyanazokkal a tulajdonságokkal kell rendelkeznie, mint fosszilis üzemanyagok” – jegyezte meg Queensland állam kormányfője és kereskedelmi minisztere, Annastacia Palaszczuk.
Azt azonban még nem tudni, hogy csak ipari áramfejlesztőkhöz, vagy később teherautók hajtásához is felhasználnák-e az újfajta biodízelt.