Egy felmérés szerint Új-Zélandon durván 90 ember hal meg évente azért, mert nem kötötte be a biztonsági övet. A helyi hatóságok vizsgálatai alapján 40 százalékkal növeli a túlélési esélyeket a biztonsági öv használata. Az alábbi kampánnyal 20-40 év közötti vidéki férfiakat próbálnak elérni, akik sokszor ülnek ittasan a volán mögé éjszaka, a biztonsági övre pedig nem is gondolnak.
A fotózáshoz kilenc valódi baleset túlélőjét kérték fel, akik használtak biztonsági övet. Orvosi szakvélemény és leletek alapján készítették el a sminket és a maszkolást, hogy be tudják mutatni a baleset utáni állapotot. A fotókkal azt szeretnék demonstrálni, hogy megsérültek ugyan, de túlélték!
A Volvo 1959. augusztus 13-án, csütörtökön a svédországi Kristianstadban adta el első hárompontos biztonsági övvel szerelt autóját, egy PV544-est. A svéd gyártó fejlesztése azóta az autózás legáltalánosabb és legfontosabb biztonsági felszerelésévé vált, és azóta több millió ember életét menthette már meg.
Az első biztonsági övek az 1930-as években bukkantak fel, de az egyszerű kétpontos, csak a derekat tartó és a kezdetleges hárompontos megoldások nem voltak hatékonyak, főleg nagyobb sebességnél. Az öv ma is használt formáját a Volvo egyik mérnöke, a korábban a repülőgyártásban katapultülésekkel foglalkozó Nils Bohlin fejlesztette ki. Az új, V alakú, hárompontos öv lényege mai napig ugyanaz: a mellkason keresztbefutó átlós és a medencénél elhelyezkedő vízszintes hevederek a test legnagyobb teherbírású területein osztják szét az erőt, így 50 százalékkal csökkentve a baleseti sérülések esélyét.
Bár a Volvo szabadon hozzáférhetővé tette a szabadalmát, és a hazai piacán már 1959-ben megjelent a kulcsfontosságú újítás, a hárompontos öv csak a hatvanas évek végére kezdett igazán elterjedni. A modern, előfeszítővel, az överőelosztóval az eredeti forma hatékonyságát még tovább növelték.
Fotók: NZTransportAgency