Röviden – Mercedes-Benz Sprinter 314 CDI (FWD) | |
---|---|
Mi ez? | A Mercedes-Benz könnyű teherbírású kis-haszonjárművének harmadik generációja. Elsőkerék-hajtású Sprinter 314 CDI. |
Mit tud? | Városban halkan, sportosan és biztonságosan lehet vele közlekedni. Tele van vezetéstámogató rendszerrel, műszerfala pedig kategóriaelső technológiát képvisel. |
Mibe kerül? | A Sprinter 314 CDI akciós, bruttó alapára 9 091 926 forint, az általunk kipróbált modellváltozat extrákkal együtt pedig bruttó 12 666 726 forintba kerül. |
Kinek jó? | Főként városi és regionális futárszolgálatoknak, de kiválóan alkalmas lehet élelmiszer-szállításra is, emellett műhelykocsiként is bevethető. A számos vezetéstámogató rendszernek és a kiváló kormányzásnak köszönhetően azokban a szituációkban is jól lehet vele boldogulni, ahol centiken múlik, hogy megsérül a karosszéria, vagy sem. |
2018-ban mutatták be a Mercedes-Benz Sprinter harmadik generációját, tavaly nyáron pedig már hazai tesztkörre is elvihető volt. A komolyabb teszt egészen mostanáig váratott magára, tél végén érkezett hozzánk egy elsőkerék-hajtásos Sprinter 314-es. Érdekes módon a fronthajtást csak ettől a generációtól tette elérhetővé a Merci és most erre teszi a hangsúlyt, nem véletlenül: alacsonyabb padlómagassággal rendelkezik a hátsókerék-hajtásúhoz képest. Városban ez a csökkentés nagyon jól jön, hiszen kíméli a térdet és kényelmesebb rakodást biztosít, ami leginkább városi felhasználásnál jön jól.
Külső
A Mercedes-Benz Sprinter homlokfala egészében más, mint korábban. Az első skicceken extravagáns furgon szerepelt, a valóságban már visszafogottabb, inkább barátságos formajegyekkel rendelkezik. A front vízszintes, keskeny lámpatesteket, lágyan ívelt, háromküllős hűtőmaszkot, valamint a fényszórókig felhúzódó lökhárítót kapott. A hűtőrács alatt – az előző változathoz hasonlóan – fellépőt alakítottak ki a szélvédő tisztításához. A hátfalon a korábbi hátsó lámpák helyett elegánsabb világítótesteket találunk. A tervezők mindenhol törekedtek a lágy vonalvezetésre, ennek megfelelően a karosszéria sarkait lekerekítették és áramvonalasabbá tették. A Sprinter összességében kifinomultabb és elegánsabb lett. Még fényezetlen lökhárítóval is tetszetős, amit az opcionális extrákkal, így például a LED-nappali világítással tovább lehet fokozni.
A Sprintert zárt áruszállító, személyszállító, platós, nyerges, busz, vagy felépítmény nélküli kivitelben lehet elvinni a szalonokból. A felépítményhossz, a vezetőfülke kialakítása, a terhelhetőségi szint, illetve a raktérmagasság és felszereltség variálásával legalább 1700 változatot lehet kihozni belőle. A szerkesztőségünkhöz érkezett, gazdag felszereltségű változatot elsősorban a városi áruszállításra készítették fel, ami jól látszik a méreteiből is.
A hat méter hosszú, 1,78 méter széles változat lapos tetővel rendelkezik, ezért magassága alig 2,4 méter. A karosszéria hosszához képest viszonylag nagy, 3,66 méteres tengelytávolsággal büszkélkedhet, emiatt a nagyobb hipermarketek parkolóiban viszonylag bajosan lehet vele merőlegesen parkolni, mert sem az eleje, sem a hátulja nem gurítható a padka vagy a zöldfelület fölé. Ez nem hátrány, csak egyszerűen számolni kell vele, amikor az ember parkolóhelyre vadászik.
Belső
A magas felszereltség leginkább a fülkén, azon belül is a műszerfalon érhető tetten, amely négy választható kialakítás közül a harmadik legfejlettebbet kapta meg, ami annyit jelent, hogy a multimédiás rendszer, az MBUX a kisebb, hétcolos kijelzővel került beépítésre a középső konzolba. Bár utastér címen esetünkben most csak háromülésnyi helyről van szó, meglepően tágas láb- és fejtér áll rendelkezésre a 314 CDI-ben. Amikor első alkalommal helyet foglaltam a kihúzható combtámasszal és karfával ellátott komfort vezetőülésen, reflexből keresni kezdtem azt a gombot, amivel előrébb húzható az ülés. Persze ilyen nincs, de a jót gyorsan megszokja az ember.
A műszerfal és a vezetőtér sokkal inkább midibuszos, mint furgonos, a magas, ívelt műszerfal, az MBUX-konzol és a megnövelt számú pohártartók jelzik, hogy a Merci elengedte az iparágban sulykolt „mobil iroda” koncepciót. Minek is erőltetni, amikor lassan minden, még a menetlevél is digitális lesz? Pakolható terület azért így is akad, a műszerfal tetején három kisebb rekeszt is elrejtettek, amelyből egy visszacsukható fedéllel rendelkezik. A szélvédő feletti részen egy zárható rekesz, valamint egy polc is helyet kapott, de az ajtókat is mély oldalzsebekkel látták el, így a személyes holmik szelektálva, a szemnek kellemes módon tüntethetők el az utastérben.
A fülkében használt anyagok prémium hatásúak, az üléseket a nagyobb igénybevétel miatt strapabíró, szennyeződésálló Maturin szövettel látták el. A plafon borítására használt enyhén bolyhos, szürkés szövet viszont inkább a 90-es évek furgonjaira emlékeztet. A fronthajtás miatt 8 centiméterrel alacsonyabb lett a Sprinter rakterének padlómagassága, ami a hátsó fellépővel és az oldalfalig nyitható hátsó ajtókkal együtt könnyebbé teszi a rakodást. A LED-es fénycsíkok a raktérben éjszakai sötétségben is kellő fényt biztosítanak a megfelelő munkavégzéshez, a csúszásmentes burkolattal ellátott padlón a rögzítő pontok segítségével rögzíthetők a nagyobb rakományok.
Technika
A tesztjárműben 2143 köbcentiméteres, 143 lóerős dízelmotor dolgozik, amelyhez kilencfokozatú automataváltó csatlakozik. A kínálatban ez csak a második legerősebb motor, mégis bőven elegendő városba. A teszt alatt 1/3-os terheléssel közlekedtem, de ezzel is könnyedén vette a budai emelkedőket, autópályán pedig bőven volt még benne tartalék. A négyhengeres, OM651 típusú erőforrás ráadásul meglepően csendes, hiszen 100 km/órás tempónál 69,5 dB-es zajszint jelentkezett a fülkében, de ennek jelentős része inkább menetszél volt. A motor étvágya átlagos, a tesztidőszak alatt 9,5-10,1 literes átlagfogyasztás jött ki, start&stop rendszer nélkül, a klíma folyamatos használatával.
Ha valaki beül egy ilyen magas felszereltségű Sprinterbe, rögtön megérti, miért van szükség felhasználói profilokra, mivel a jármű jó értelemben igényli a személyére szabást. Éppen ezért miután túl vagyunk a szokásos visszapillantó-kormánymagasság állításon, érdemes egy percet szánni a sebességmérő és a fordulatszámmérő között található nagy méretű, színes kijelzős fedélzeti számítógépre. Ennek nézetei között a multikormányon található négyzet alakú gomb segítségével lépegethetünk. A nézetek léptetésével megtekinthetjük többek között az eddig megtett távolságot, a még rendelkezésre álló hatótávolságot, az átlagfogyasztást, valamint az átlagsebességet. Az is ellenőrizhető, mennyi „bónuszt” sikerült összegyűjteni a vezetés során.
Ez nem más, mint az a kilométer-mennyiség, amennyivel sikerült növelni a hatótávot. Nálam ez 4,4 kilométer volt, de az egyhetes teszt alatt folyamatosan tudtam növelni ezt az értéket, a technika tehát ránevelt arra, hogy figyeljek oda a fogyasztásra. Még az is beállítható, hogy menet közben milyen nézetet mutasson a fedélzeti számítógép. Lehet választani például a pillanatnyi fogyasztás, vagy az aktuális sebesség között. De a gazdaságos vezetést inkább az előbbi funkció ösztönzi. Ennek a nézetnek a grafikája már úgy van megcsinálva, mintha elektromos járműben ülne az ember, ergo, ha vitorlázva gurulunk gázadás nélkül, azt rekuperációnak értelmezi grafikailag.
Az MBUX-rendszerben a vezetési stílusunknak megfelelően állíthatjuk be a vezetési asszisztensek működési paramétereit. A parkolássegítő funkciónál például nemcsak a figyelmeztetés hangját, hanem annak érzékenységét is beállíthatjuk. Így korán szólhat a technika, ha valamelyik szenzor akadályt érzékel, ami a lassúbb reakcióidővel rendelkező sofőröknek lehet optimális. Az aktív fékasszisztens és az éberségfigyelő érzékenysége is megadható, de szükség esetén ezek a segédrendszerek teljesen deaktiválhatók.
A holttérfigyelő és az aktív sávtartó asszisztens kifejezetten jól jön, hiszen a méreteiből adódóan egy kisebb kormányzási hiba is balesetveszélyt idézhet elő. A sávtartó asszisztens a kormánykerék vibrálásával hívja fel a figyelmet az irányjelző nélkül történő sávelhagyásra. Ha a járművet több sofőr használja, akkor érdemes igénybe venni a Mercedes-Benz Pro Connect digitális szolgáltatását, amelyben különféle profilok hozhatók létre a járművezetők számára, így a korábban beállított paraméterek sem vesznek el, ha másvalaki ül a volánhoz, nem utolsósorban nyomon követhetők a flottás járművek üzemeltetési adatai.
Vezetés
Az első kilométereken eleinte zavaró volt a vastagabb A-oszlop, de a nagy szélvédő és magas üléspozíció tökéletesen ellensúlyozta ezt az apróbb kellemetlenséget. Kormányzása furgonokat megszégyenítő módon kifinomult, éppen ezért nagyon jól lehet vele közlekedni a szűkebb utcákban is. Menet közben apróbb kormánymozdulatokkal is könnyedén irányítható. Parkoláskor, például párhuzamos beállásnál sokkal kevesebbet kell vele korrigálni, mint mondjuk egy személyautóval.
A kiemelkedően kellemes kormányzás az elektromechanikus fogasléces kormányberendezésnek köszönhető, amelynél a kormányerő-rásegítés mértéke folyamatosan a jármű sebességéhez és a vezetési körülményekhez képest változik. Erős oldalszélben, vagy ferde útfelületen történő haladáskor a rendszer a szükséges mértékben csökkenti a kormánykerék tartóerejét. Egyfajta komfortfokozásképpen a technológia tartalmazza az aktív lengéscsillapítást, vagyis a kerekek felől érkező vibráció csökkentését is. A jármű rugózása egyébként nagyon kellemes, a hátsó üvegszál erősítésű rugóknak köszönhetően üres raktérrel sem pattog a hátulja.
Parkoláskor aktív tengely-visszatekerés valósul meg, tehát egy elektromotor visszatekeri a kerekeket és a kormánykereket a kiindulási állapotba. Összességében tehát ez a kifinomult kormányzás a Sprinter egyik legnagyobb fegyvere, ami magabiztos sofőrt varázsol a vezetőülésen ülő emberből. A tesztidőszak alatt a vezetéstámogató rendszerek is jól vizsgáztak. A legnagyobb hasznát a felülnézeti, vagyis madártávlati képet adó tolatókamerának vettem, amellyel tükör nélkül, könnyedén állhatunk be a megfelelő helyre. A Sprinter frontrészén elhelyezett kamera pedig az előre történő beállást teszi könnyebbé. A városi közlekedésben az aktív követési távolságtartó Distronic asszisztensnek is nagy hasznát lehet venni, amely tetszőlegesen, a saját vezetési stílusnak megfelelően állítható be.
Költségek
A Mercedes-Benz Sprinter 314 CDI akciós, bruttó alapára 9 091 926 forint, az általunk kipróbált modellváltozat extrákkal együtt pedig bruttó 12 666 726 forintba kerül. A tesztautó emellett meglehetősen magas felszereltséggel rendelkezett és olyan, külön nem részletezett extrák voltak benne, mint például az esőérzékelős ablaktörlő, az oldalszél asszisztens, az LTE kommunikációs modul, az aktív követési-távolságtartó asszisztens vagy a kanyarbevilágítással ellátott ködfényszórók. Az alábbi versenytársak közül leginkább a másik német gyártó, a korábbi együttműködő partner, a Volkswagen gyártmánya mondható a Sprinter ellenfelének.
A Sprinter 314 CDI vetélytársai – Listaár, forint (bruttó)
A Sprinter 314 CDI vetélytársai – Listaár, forint (bruttó) | |
---|---|
VW Crafter 35 2.0 TDI (140 LE) | 13 952 220 Ft |
Fiat Ducato 2.3 Mjet (130 LE) | 8 462 010 Ft |
Ford Transit Van 2.0 TDCi (130 LE) | 10 422 890 Ft |
Renault Master Business 2.3 dCi (130 LE) | 8 426 450 Ft |
Mercedes-Benz Sprinter 314 CDI (143 LE) | 9 097 926 Ft |
Értékelés
Az új Sprinteren meg sem látszik, hogy az előző generáció még közös volt egy nagy német konkurenssel. A Mercedes-Benz célja jól láthatóan egy olyan furgon kifejlesztése volt, amit a harmadik világbeli országokban élő, illetve a nyugat-európai trendi, X-generációs, iPhone-ra és Instára szocializálódott sofőrök feneke alá lehet tenni. Tehát egy nagyon egyszerű, végtelenül lecsupaszított munkásfurgon, de akár egy 21. századi, alkalmazással nyitható okosjármű is kihozható belőle. Az új Sprinter nyilván többféle célra alkalmazható, de a tesztjárművel kapcsolatos tapasztalatok alapján azt mondanám, hogy kiváló futárautó lehet belőle, amely időt és energiát is megtakaríthat a sofőrnek és a vállalkozásnak. A digitális arzenál mellett azonban a kormányzása nevezhető a legkiemelkedőbbnek, ami jelenleg a piac élvonalába tartozik.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|