„Nézegettem a lányokat! Ba…a meg! Ne haragudj, az én hibám!” – mondta lihegve az első ijedtség után a huszonéves fiatalember, amikor Opel Corsájával belecsapódott az autóm farába az Andrássy úton. Én indexelve, lassítva készültem, hogy befordulok jobbra az egyik kis mellékutcába, miközben az ő figyelmét elrabolták az őszi napsütésben lengén öltözött turistalányok.

Szerencsére egyikünk sem sérült meg, így a mi csattanásunk be sem került a KSH személyi sérüléses baleseteket összegző adatbázisába, miszerint 2018-ban a Váci úton, az Üllői úton és a Pesti úton volt a legtöbb sérüléses baleset Budapest útjai közül – derül ki a Vezess által a statisztikai hivataltól kikért legfrissebb adatokból.

Egy-egy kilométernyi hosszra nézve a tavalyi balesetszámokat egészen más lista áll össze: az elegáns sétányok között húzódó Andrássy út a főváros legveszélyesebb útja, utána a József körút, majd a Margit körút következik.

Megnézve a KSH-adatokból összerakott 20-as toplistát, kiderül, hogy jelentősen csökkent a súlyos sérüléses esetek száma (121 vs. 150) tavaly. Halálos tragédiából ugyanannyi történt (10), könnyű sérüléssel járó balesetből valamelyest több volt. Összességében minimális csökkenést mutat a budapesti balesetszám az egy évvel korábbihoz képest (3556 vs. 3685).

Elszabadult a pokol Budapest legszebb útján 1

Személyautó fejtetőn az Andrássy út, Izabella utca kereszteződésében a VI. kerületben. Itt gyakoriak az egymás útját keresztező, mindkét irányból zöld jelzésre elinduló autók ütközései: az Izabellában egyenesen is lehet tovább haladni, de az Andrássyra is rá lehet kanyarodni. A kanyarodók keresztezik a szemből érkezők útját

Nézzük meg balesetszám szerint az utakat!

Hosszú évek óta változatlanul a Váci útra kell a legtöbbször mentőt hívni közlekedési baleset miatt, így történt 2018-ban is. Valamit kezdeni kell a Fővárosi Önkormányzatnak, az érintett kerületek vezetésének, és a rendőrségnek a Nyugati pályaudvart Budapest északi határával összekötő forgalmas úttal, amelynek XIII. kerületi szakaszán 69 baleset történt tavaly, a rövidebb, IV. kerületi részen 21.

Mögötte változott a sorrend, a második legtöbb baleset a főváros leghosszabb útján, a 15,6 kilométeres Üllőin volt 2018-ban. Hátrébb csúszott a Pesti út, az Andrássyn viszont tavaly közel 50 százalékkal megemelkedett a sérüléses balesetek száma, így a 2017-es 14. helyről hatalmasat ugrott előre.

Íme, a top 10-es lista!

Balesetszám Halálos Súlyos Könnyű
1. Váci út 90 1 19 70
2. Üllői út 55 1 18 36
3. Pesti út 44 0 7 37
4-5. Andrássy út 37 1 6 30
4-5. Budaörsi út 37 2 5 30
6. Soroksári út 35 2 6 27
7. Szentendrei út 31 1 8 22
8. Hungária körút 29 0 5 24
9. Szentmihályi út 27 1 4 22
10. Hűvösvölgyi út 25 0 6 19

2017-hez képest leginkább a Váci úton (53-ról 90-re) és az Üllőin emelkedett a balesetszám (38-ról 55-re) a KSH-tól kapott táblázatok szerint. Valamelyest csökkent a Budaörsin (42-ről 37-re), a Soroksárin (40-ről 35-re), a Hungárián (36-ról  29-re), és a Szentmihályin (22-re).

Elszabadult a pokol Budapest legszebb útján 2

A gyalogosok számára olykor távol fekszenek egymástól a zebrák a Váci út egyes szakaszain, ezért néhányan megpróbálnak tiltott részeken átkelni a soksávos és helyenként 70 kilométer/órás tempót engedélyező úton. Mivel széles, és jellemzően egyenes a Váci út, éjszakánként kedvelt helyszíne a száguldozóknak is, ráadásul 2018-tól az M3-as metró felújítása miatt össze-vissza variálják az illetékesek a forgalmi rendet (Súlyos baleset az Index olvasójának fotóján)

Nézzük meg a lista folytatását, továbbra is balesetszám szerinti sorrendben!

Balesetszám Halálos Súlyos Könnyű
11. Thököly út 25 0 5 20
12-16. Bécsi út 24 1 6 17
12-16. Baross utca 24 0 5 19
12-16. József körút 24 0 5 19
12-16. Könyves Kálmán körút 24 0 3 21
12-16. Fehérvári út 24 0 5 19
17. Margit körút 20 0 5 15
18-20. Kerepesi út 19 0 5 14
18-20. Róbert Károly körút 19 0 8 11
18-20. Kossuth Lajos utca (XXI. kerület) 19 0 8 11

A fenti táblázatokban jelentős forgalmat bonyolító utak szerepelnek, ám így is komoly különbségeket látunk közöttük balesetszámban. Valamint jelentős méretbeli különbségeket is. Igazán elgondolkodtatóvá akkor válik – és egyből átalakul – a lista, ha az utak hosszához képest nézzük a kisebb-nagyobb ütközéseket, gázolásokat.

Botrányos budapesti balesetek

Számos nagy port felvert ügy indult, vagy zárult le 2018-ban Budapesten, mindkettőre felhozunk egy-egy példát.

Május 15-én délután egy nagy teljesítményű Mercedes kabrió karambolozott egy Citroënnel a Dózsa György út és a Kassák Lajos utca sarkán. A baleset következtében a Citroën lerepült az úttestről, és letarolta a közeli trolibuszmegállót, a vádirat szerint az M. Richárd által vezetett Mercedes 135-140 kilométer/órás sebességgel száguldott. A balesetben ketten meghaltak és öten megsérültek. Később több cikk kapcsolatba hozta M. Richárdot a politikával.

Elszabadult a pokol Budapest legszebb útján 3

Mercedes a megállóban (Fotó: Mihádák Zoltán/MTI)

„Ön elvette két ember életét. Nincs bennem harag vagy gyűlölet, de nem fogom megbocsátani, hogy megpróbálta belehúzni a fiam felelősségét, hogy mentse a bőrét” – mondta az egyik gyászoló édesanya a szintén két halálos áldozatot követelő Szentendrei úti baleset június végi ítélethirdetésekor. Még 2017. március 18-án, éjjel 1 óra 10 perc körül 160 kilométer/órás sebességgel, fékezés nélkül hátulról belerohant a vádlott autója egy piros lámpánál várakozó másik személyautóba. A jármű mindkét utasa a helyszínen meghalt, egyikük junior világbajnok kajakos volt. A nyomozás során kiderült, hogy a vádlott 29 éves O. Áron kártyázni volt és nagyobb mennyiségű alkoholt ivott száguldozása előtt. A bíróság 7,5 évre ítélte.

Andrássy út = horrorút?

Meglepő lehet, de az Andrássyn az adottságaihoz képest extrém sok baleset történt tavaly. Olyannyira, hogy egy kilométerre nézve a balesetszámot, ez a főváros legveszélyesebb útja. Miért meglepő itt a rengeteg törés-zúzás? Mert

  • az Andrássy út mindössze 2 kilométer, azaz sokkal rövidebb, mint a top 10 többi útja,
  • ráadásul nyílegyenes,
  • plusz az összes kereszteződése lámpás,
  • és minden egyes négyzetmétere kiválóan belátható, éjszaka is jó a közvilágítás.

Szinte ugyanezek elmondhatók a József körútról is, ám annak autós sávjai igen szűkek, ráadásul a kerékpárosok is ott tekernek, és még a világ egyik legnagyobb utasforgalmat bonyolító villamosjárata is rajta halad, rengeteg gyalogost mozgatva.

Elszabadult a pokol Budapest legszebb útján 4

Személyautó fejtetőn a József körút, József utca találkozásánál a VIII. kerületben (Fotó: Facebook)

Itt a lista arról, hogy egyetlen kilométernyi szakaszt nézve hol volt a legtöbb baleset 2018-ban.

Balesetszám/egy kilométer
1. Andrássy út 18,5
2. József körút 18,4
3. Margit körút 11,1
4. Baross utca 10,4
5. Thököly út 7,6
6. Váci út 7,5
7. Kossuth Lajos utca (XXI. kerület) 7,3
8. Szentmihályi út 6,7
9. Soroksári út 6,3
10. Pesti út 4,7

A táblázat első felében lévő utakon gyakori, hogy csak lépésben halad a kocsisor, ezek többségén az autók  átlagsebessége hétköznap, napközben nemigen éri el a 20 kilométer/órás átlagsebességet, tehát nem a tempó a balesetveszély elsődleges forrása. Ugyanakkor rendkívül sokszínű és sűrű a forgalom: rengeteg a gyalogos és az úttesten haladó kerékpáros, egymás hegyén-hátán mennének a személyautók és még villamos is közlekedik több belvárosi úton.

(Nyitókép: Mihádák Zoltán/MTI)

Megjegyzés:

Cikkünk eredetijében néhány szám tévesen szerepelt.

Helyesen idézve a KSH-adatait, kiderül, hogy a 20-as toplista összesített számai szerint (ez a lista nem pontosan ugyanaz, mint a 2017-es) jelentősen csökkent a súlyos sérüléses esetek száma (121 vs. 150) tavaly. Halálos tragédiából ugyanannyi történt (10), könnyű sérüléssel járó balesetből valamelyest több volt. Összességében minimális csökkenést mutat a budapesti balesetszám az egy évvel korábbihoz képest (3556 vs. 3685).

Az olvasók és a KSH elnézését kérjük.