A részben és teljesen elektromos járművek (hibridek, konnektoros hibridek, villanyautók) akkumulátor-csomagjai komoly bizonytalansági tényezőt jelentenek sokak számára: vajon meddig bírja szuflával, és ha elfáradt, muszáj-e az egészet egyben cserélni, vagy lehet egyesével kidobálni a döglött cellákat?
Valójában persze felesleges ezen aggódni: az akkumulátorok gyártói előre meg tudják mondani, hogy várhatóan mennyit bír majd az adott rendszer. Hosszas tesztekkel ellenőriznek ugyanis minden új szerkezetű, új összetételű akkumulátort. A kulcsszó azonban a hosszas: a modern akkumulátoroknál akár évekbe is beletelhet, hogy véget érjen egy tesztciklus, amely során ismételt feltöltésekkel és lemerítésekkel a pusztulásba kergetik a rendszert.
A Toyota kutatóintézetes (TRI) az MIT és Stanford egyetemekkel együttműködésben egy olyan újszerű módszer kifejlesztésén dolgozik, amivel rendkívüli mértékben lerövidíthető ez a folyamat. Mesterséges intelligenciát alkalmazó programjuknak korábbi tesztekből származó adatelemek millióit tanították be, így az már néhány feltöltési-kisütési ciklus méréseiből képes nagy biztonsággal (9% hibahatárral) megállapítani, hogy egy-egy új akkumulátor-konstrukció meddig fogja bírni szuflával.
A módszer segítségével felgyorsítható az akkufejlesztés folyamata, ezáltal olcsóbbá tehető maga a gyártás is. Az eljárás elméletileg arra is alkalmas, hogy használt akkumulátorcellák hátralevő élettartamát megállapítsák, így egy villanyautóból kiszerelt akkumulátorcsomagot tesztelve megmondhatják, hogy az alkalmas-e például arra, hogy energiatároló egységként hasznosítsák újra.
A Toyota és partnerei terveik szerint nem tartják meg maguknak a technológiát, hanem közkinccsé teszik azt, hogy hozzájáruljanak az akkumulátoripar fejlesztéséhez.