Az Exposition Park érkezők már a parkolóban találkozhatnak a legendás Toyotával. A gyerekek ittlátványosan megtapasztalhatják mit is jelent az erőkar, hiszen a kocsi egy karos emelőn van, a másik oldalon különböző távolságokban meg lehet húzni a kart, érzékelve, hogy kellően hosszú rúddal egy kocsit is simán fel lehet emelni
Az Exposition Park érkezők már a parkolóban találkozhatnak a legendás Toyotával. A gyerekek ittlátványosan megtapasztalhatják mit is jelent az erőkar, hiszen a kocsi egy karos emelőn van, a másik oldalon különböző távolságokban meg lehet húzni a kart, érzékelve, hogy kellően hosszú rúddal egy kocsit is simán fel lehet emelni
Fotó megosztása:
A parkolóházból érkezőket az A 12 Blackbird kiképző repülőgép fogadja. Ez az egyetlen darab épült belőle, többet repült mint bármelyik Blackbird, amelyeket a hidegháború idején a katonai hírszerzés használt kémrepülőként. A titániumból épült gép felismerhető a két fülkéről (az egyik az oktatónak, a másik a tanulónak).
A parkolóházból érkezőket az A 12 Blackbird kiképző repülőgép fogadja. Ez az egyetlen darab épült belőle, többet repült mint bármelyik Blackbird, amelyeket a hidegháború idején a katonai hírszerzés használt kémrepülőként. A titániumból épült gép felismerhető a két fülkéről (az egyik az oktatónak, a másik a tanulónak).
Fotó megosztása:
1963-ban repült először az A-12 Blackbird. 31,2 méter hosszú, felszállósúlya 53 000 kg. 18 kilométeres magasságba is képes volt repülni.
1963-ban repült először az A-12 Blackbird. 31,2 méter hosszú, felszállósúlya 53 000 kg. 18 kilométeres magasságba is képes volt repülni.
Fotó megosztása:
A rózskert felől érkezőket egy F/A-18 Hornet vadászrepülő fogadja. A gép összesen több mint 2400 órát repült, 62 alkalommal anyahajón is landolt. A hangsebesség 1,7 szeresével képes repülni, repülési magassága eléri a 15000 métert
A rózskert felől érkezőket egy F/A-18 Hornet vadászrepülő fogadja. A gép összesen több mint 2400 órát repült, 62 alkalommal anyahajón is landolt. A hangsebesség 1,7 szeresével képes repülni, repülési magassága eléri a 15000 métert
Fotó megosztása:
Az aulában két repülő üdvözli a látogatókat egy Northrop T-38 Talon (fehér), illetve egy F-20 Tigershark (szürke). Utóbbi az egyik megmaradt prototípus, a gép nem került sorozatgyártásba. A T38 jóval sikeresebb gép, hiszen 1959-es bemutatása után, 1961 és 1972 között a légierő több mint 1000 darabot rendelt belőle, ezek fele ma is repül. A Northrop T-38 Talon volt az első kéthajtóműves , nagy magasságú szuperszonikus kiképző repülőgép. A hangsebesség 1,3 szorosával képes repülni
Az aulában két repülő üdvözli a látogatókat egy Northrop T-38 Talon (fehér), illetve egy F-20 Tigershark (szürke). Utóbbi az egyik megmaradt prototípus, a gép nem került sorozatgyártásba. A T38 jóval sikeresebb gép, hiszen 1959-es bemutatása után, 1961 és 1972 között a légierő több mint 1000 darabot rendelt belőle, ezek fele ma is repül. A Northrop T-38 Talon volt az első kéthajtóműves , nagy magasságú szuperszonikus kiképző repülőgép. A hangsebesség 1,3 szorosával képes repülni
Fotó megosztása:
Az 1957-ben fellőtt Sputnik 1 (kis fém gömb), volt az első tárgy, amit az emberiség Föld körüli pályára állított. Az orosz műhold, célja a felső légkör sűrűségének feltárása volt. 21 napig továbbított jeleket a Földre, majd 1958. január 4-én elégett a Föld légkörében. A Sputnik 1-nek köszönhető az űrverseny elindulása a Szovjetunió és az USA között. A kiállított tárgy egy modell.
Az 1957-ben fellőtt Sputnik 1 (kis fém gömb), volt az első tárgy, amit az emberiség Föld körüli pályára állított. Az orosz műhold, célja a felső légkör sűrűségének feltárása volt. 21 napig továbbított jeleket a Földre, majd 1958. január 4-én elégett a Föld légkörében. A Sputnik 1-nek köszönhető az űrverseny elindulása a Szovjetunió és az USA között. A kiállított tárgy egy modell.
Fotó megosztása:
Az 1990-ben fellőtt Hubble űrtávcső 1/5 arányú modellje. A teleszkóp minden földi eszköznél jobb képeket készíthetett a világűr elemiről, mert a légkörön kívül kering, így a légkör torzítása nem rontja a minőséget. Eleve úgy tervezték meg, hogy az űrhajósok javításokat fejlesztéseket végezhessenek rajta, amit többször meg is tettek rajta. Naponta 10-15 giga Byte adatot küld
Az 1990-ben fellőtt Hubble űrtávcső 1/5 arányú modellje. A teleszkóp minden földi eszköznél jobb képeket készíthetett a világűr elemiről, mert a légkörön kívül kering, így a légkör torzítása nem rontja a minőséget. Eleve úgy tervezték meg, hogy az űrhajósok javításokat fejlesztéseket végezhessenek rajta, amit többször meg is tettek rajta. Naponta 10-15 giga Byte adatot küld
Fotó megosztása:
Egy méretre gyártott plexi dobozban látható a Gemini 11 űrkapszula. Az 1964-ben történt személyzet nélküli repülések után 1965-1966-ban tíz emberes repülést hajtottak végre velük. A Gemini program készítette elő a holdraszállást elvégző Apollo programot. Nevét a Castort és Polluxot tartalmazó csillagképről kapta, hangsúlyozva, hogy az űrkapszulában midig két űrhajós utazott.
Egy méretre gyártott plexi dobozban látható a Gemini 11 űrkapszula. Az 1964-ben történt személyzet nélküli repülések után 1965-1966-ban tíz emberes repülést hajtottak végre velük. A Gemini program készítette elő a holdraszállást elvégző Apollo programot. Nevét a Castort és Polluxot tartalmazó csillagképről kapta, hangsúlyozva, hogy az űrkapszulában midig két űrhajós utazott.
Fotó megosztása:
A 3,5 tonnás Gemini kapszula burkolata üvegszállal bevont titán, rajta nikkal-acél lemezek. Az ívelt hővédőpajzs viszont üvegszálas és egy fenolgyantának hívott műanyagból készült. Jól látsznak a légkörbe történt belépéskor szerzett égésnyomok
A 3,5 tonnás Gemini kapszula burkolata üvegszállal bevont titán, rajta nikkal-acél lemezek. Az ívelt hővédőpajzs viszont üvegszálas és egy fenolgyantának hívott műanyagból készült. Jól látsznak a légkörbe történt belépéskor szerzett égésnyomok
Fotó megosztása:
A Gemini kapszula olyan kicsi, hogy az űrhajósoknak vissza kellett öltözniük az űrruhájukba, ha fel akartak állni, mert akkor kinyithatták az ajtót. Míg a korábbi Mercury programban órákban mérték az űrben töltött időt a Gemini programban már napokban. Fagyasztott szárított élelmiszert vittek magukkal az asztronauták. Ebben 3 napot töltöttek 1966 szeptemberében
A Gemini kapszula olyan kicsi, hogy az űrhajósoknak vissza kellett öltözniük az űrruhájukba, ha fel akartak állni, mert akkor kinyithatták az ajtót. Míg a korábbi Mercury programban órákban mérték az űrben töltött időt a Gemini programban már napokban. Fagyasztott szárított élelmiszert vittek magukkal az asztronauták. Ebben 3 napot töltöttek 1966 szeptemberében
Fotó megosztása:
A képen az Apollo parancsnoki modul, amely 1975 júlis 15-én egy dokkoló modult használva összekapcsolódott az orosz Szojuz űrhajóval. Ez volt az első eset, hogy a Szovjetunió és az USA gépei összekapcsolódtak, s ezzel a űrversenyt felváltotta az együttműködés
A képen az Apollo parancsnoki modul, amely 1975 júlis 15-én egy dokkoló modult használva összekapcsolódott az orosz Szojuz űrhajóval. Ez volt az első eset, hogy a Szovjetunió és az USA gépei összekapcsolódtak, s ezzel a űrversenyt felváltotta az együttműködés
Fotó megosztása:
. A kapcsolódáskor a legnagyobb problémát a két űrhajóban eltérő összetételű és nyomású levegő kiegyenlítése jelentette. Összesen három napig volt a két űrhajó összekapcsolva
. A kapcsolódáskor a legnagyobb problémát a két űrhajóban eltérő összetételű és nyomású levegő kiegyenlítése jelentette. Összesen három napig volt a két űrhajó összekapcsolva
Fotó megosztása:
Az éttermek felett a levegőben látható a Cassini űrhajó és az általa szállított Huygens szonda mérnöki makketje, amelyet a NASA használt a repülés előkészítésekor. Az 1997-ben elindított Cassini fő kutatási feladata a Szaturnusz volt (áthatolt a bolyó gyűrűin is), míg Huygens a bolygó holdját a Titánt vizsgálta. A Cassini az eredetileg tervezettnél sokkal tovább 2017-ig működőképes volt. A felül lévő fehér tárgy a Cassini egyik antennája, amivel a Földre küldte az adatokat, de pajzsként is szolgált, amikor a naphoz közel repült el
Az éttermek felett a levegőben látható a Cassini űrhajó és az általa szállított Huygens szonda mérnöki makketje, amelyet a NASA használt a repülés előkészítésekor. Az 1997-ben elindított Cassini fő kutatási feladata a Szaturnusz volt (áthatolt a bolyó gyűrűin is), míg Huygens a bolygó holdját a Titánt vizsgálta. A Cassini az eredetileg tervezettnél sokkal tovább 2017-ig működőképes volt. A felül lévő fehér tárgy a Cassini egyik antennája, amivel a Földre küldte az adatokat, de pajzsként is szolgált, amikor a naphoz közel repült el
Fotó megosztása:
A kiállítás része a Viking leszállóegység mérnöki modellje, amelyet a gyártó, a Lockheed Martin adott a múzeumnak. Az 1970-es években kettő ilyen is elérte a Marsot. A hozzájuk tartozó orbiter egységek 97%-ban feltérképezték a Marsot. A leszállüegységek feladata az lett volna, hogy feltárják, volt-e élet a Marson. Erre nem kaptak választ a tudósok, de megállapították, hogy az élethez szükséges összetevők közül több jelen volt a bolygón, de az is ekkor derült ki, hogy a Mars légköre a talajról lazacszínűnek látszik
A kiállítás része a Viking leszállóegység mérnöki modellje, amelyet a gyártó, a Lockheed Martin adott a múzeumnak. Az 1970-es években kettő ilyen is elérte a Marsot. A hozzájuk tartozó orbiter egységek 97%-ban feltérképezték a Marsot. A leszállüegységek feladata az lett volna, hogy feltárják, volt-e élet a Marson. Erre nem kaptak választ a tudósok, de megállapították, hogy az élethez szükséges összetevők közül több jelen volt a bolygón, de az is ekkor derült ki, hogy a Mars légköre a talajról lazacszínűnek látszik
Fotó megosztása:
Az űrrepülők négy fő és két orrkerékkel rendelkeznek. Az abroncsok elkészítésekor az volt a nagy kihívás, hogy több mint 70 fokkal változik a hőmérséklet a Föld-körüli pályától a landolásig, illetve egy óra alatt 300 kilométert ereszkedik a gép, ami miatt a nyomás is gyorsan módosul, mindez pedig a gumik robbanását vagy a töltőgáz elszivárgását okozhatták volna. A 21%-ban oxigénből álló levegő helyett az nitrogénnel töltötték fel ezeket. A a nitrogén ellenáll a tűznek, molekulái nagyobbak, mint az oxigén, így lassabban szivárog ki vákuumában.
Az űrrepülők négy fő és két orrkerékkel rendelkeznek. Az abroncsok elkészítésekor az volt a nagy kihívás, hogy több mint 70 fokkal változik a hőmérséklet a Föld-körüli pályától a landolásig, illetve egy óra alatt 300 kilométert ereszkedik a gép, ami miatt a nyomás is gyorsan módosul, mindez pedig a gumik robbanását vagy a töltőgáz elszivárgását okozhatták volna. A 21%-ban oxigénből álló levegő helyett az nitrogénnel töltötték fel ezeket. A a nitrogén ellenáll a tűznek, molekulái nagyobbak, mint az oxigén, így lassabban szivárog ki vákuumában.
Fotó megosztása:
Ez az ürsiklók keigészytő üzemanyagtartályának orrkúpja. Segítette a a gép a légkörből való szökését, villámhárítóként szolgált, szenzorokat rejtett magában, de szellőzőnyílások is voltak rajta az oxigéntartályhoz. Grafit kompozit anyagból készült, 29 órán át sütötték", hogy erős és hőálló legyen
Ez az ürsiklók keigészytő üzemanyagtartályának orrkúpja. Segítette a a gép a légkörből való szökését, villámhárítóként szolgált, szenzorokat rejtett magában, de szellőzőnyílások is voltak rajta az oxigéntartályhoz. Grafit kompozit anyagból készült, 29 órán át sütötték", hogy erős és hőálló legyen
Fotó megosztása:
Tárgyak, amiket az űrhajósok magukkal vittek az űrbe
Tárgyak, amiket az űrhajósok magukkal vittek az űrbe
Fotó megosztása:
Félhomály és halk zene teszi fennkölté az Endevaour űrsikló látványát. Az OV 105 jelzésű gép jobb oldalán az amerikai zászló számos más repülőhöz hasonlóan - fordítva látható, így jelezve, minta lobogna a szélben
Félhomály és halk zene teszi fennkölté az Endevaour űrsikló látványát. Az OV 105 jelzésű gép jobb oldalán az amerikai zászló számos más repülőhöz hasonlóan - fordítva látható, így jelezve, minta lobogna a szélben
Fotó megosztása:
A Földre való visszatéréskor az ürrepülő a hajtóműveivel előre száll, hogy lefékezze magát, majd az orbitális pályát elhagyva fordul újra irányba
A Földre való visszatéréskor az ürrepülő a hajtóműveivel előre száll, hogy lefékezze magát, majd az orbitális pályát elhagyva fordul újra irányba
Fotó megosztása:
Ezek a csempék védik meg az űrhajót és a személyzetet a légkörbe való visszatéréskor előálló hatalmas hőtől
Ezek a csempék védik meg az űrhajót és a személyzetet a légkörbe való visszatéréskor előálló hatalmas hőtől
Fotó megosztása:
Egy az űrsiklók három főhajtóműve közül, amelyek együtt dolgoztak a felszálláskor a különálló szilárd-hajtóanyagú rakétákkal, hogy az indítóállásról pályára állítsák a hajót. 1,5 millió font tolóerővel bírtak. Munkájuk 8,5 percig tartott, amíg a külső tartály le nem vált az orbiterről. A hajtóművek cserélhetőek, az űrsikló visszatérésekor kiszerelték, majd másik került helyére, az pedig ment felújításra. Összesen 51 ilyen épült, amelyek közül 35 dolgozott az Endeavour-ön.
Egy az űrsiklók három főhajtóműve közül, amelyek együtt dolgoztak a felszálláskor a különálló szilárd-hajtóanyagú rakétákkal, hogy az indítóállásról pályára állítsák a hajót. 1,5 millió font tolóerővel bírtak. Munkájuk 8,5 percig tartott, amíg a külső tartály le nem vált az orbiterről. A hajtóművek cserélhetőek, az űrsikló visszatérésekor kiszerelték, majd másik került helyére, az pedig ment felújításra. Összesen 51 ilyen épült, amelyek közül 35 dolgozott az Endeavour-ön.
Fotó megosztása:
Amikor az űrrepülő átlépi a hangsebességet egy másodpercen belül két hangrobbanás is történik, előbb az orránál, majd a farkánál
Amikor az űrrepülő átlépi a hangsebességet egy másodpercen belül két hangrobbanás is történik, előbb az orránál, majd a farkánál
Fotó megosztása:
Ezek csak látványelemek, az igazi hajtóműveket a NASA kiszerelte és mivel még mindig nagyon fejlett technikának tartják, a tervek szerint még használják majd
Ezek csak látványelemek, az igazi hajtóműveket a NASA kiszerelte és mivel még mindig nagyon fejlett technikának tartják, a tervek szerint még használják majd
Fotó megosztása:
A program részeként öt különböző orbit repült be az űrbe (Columbia, Challenger, Discovery, Atlantis és Endeavour) összesen 135 küldetésre. Az űrrepülőgépek 355 embert szállítottak, több mint 500 millió mérföldet repültek, és több mint 1300 napot töltöttek pályán. Az űrrepülőgépek kilencszer kapcsolódtak Mir űrállomással, és a Nemzetközi Űrállomásra több mint 35 alkalommal dokkoltak
A program részeként öt különböző orbit repült be az űrbe (Columbia, Challenger, Discovery, Atlantis és Endeavour) összesen 135 küldetésre. Az űrrepülőgépek 355 embert szállítottak, több mint 500 millió mérföldet repültek, és több mint 1300 napot töltöttek pályán. Az űrrepülőgépek kilencszer kapcsolódtak Mir űrállomással, és a Nemzetközi Űrállomásra több mint 35 alkalommal dokkoltak
Fotó megosztása:
770 ezer kilót nyomott töltött állapotában az űrsiklók külső üzemanyagtartálya, amely folyékony oxigént és nitrogént szállított. A 30 éves űrsikló-program során három különböző típusú külső tartályt építettek. Látszólag ugyanolyanok voltak, de egyre könnyebbek. Eleinte fehérek voltak, de a fényezés elhagyásával 295 kilót spóroltak - ezért sárga.
770 ezer kilót nyomott töltött állapotában az űrsiklók külső üzemanyagtartálya, amely folyékony oxigént és nitrogént szállított. A 30 éves űrsikló-program során három különböző típusú külső tartályt építettek. Látszólag ugyanolyanok voltak, de egyre könnyebbek. Eleinte fehérek voltak, de a fényezés elhagyásával 295 kilót spóroltak - ezért sárga.
Fotó megosztása:
47 méter hosszú volt a külső üzemanyagtank. Átmérője 8,5 méteres. Vízen szállították Los Angelesbe. New Orleansból a Panama Csatorna felé hajóztak, majd észak felé a Csendes óceánon
47 méter hosszú volt a külső üzemanyagtank. Átmérője 8,5 méteres. Vízen szállították Los Angelesbe. New Orleansból a Panama Csatorna felé hajóztak, majd észak felé a Csendes óceánon
Fotó megosztása: