Nemrég a Toyota bejelentette, hogy a japán űrkutatási intézettel (JAXA) együttműködve holdjárót fejleszt. Nem áprilisi tréfa ez, a cél az, hogy újra embert küldjenek a holdra, ott használják majd a 6 méter hosszú, 5,2 méter széles, és 3,8 méter magas, hatkerekűnek megálmodott gépet.Az űrrepülő, ami 200 éves fát vitt magával 1Nem ez lesz azonban az első Toyota, amely kapcsolatba kerül egy űrhajóval, hiszen nagyjából hét évvel ezelőtt egy, az amerikai piacra szánt pickup, a Hilux unokatestvére, egy Tundra húzta utolsó útján, egy múzeumba az Endeavour űrsiklót.

Miután a NASA átalakított Boeing 747-ese hátán megérkezett az űrsikló a Los Angeles-i nemzetközi repülőtérre, az Endevourt egy számára fejlesztett önjáró szállító modul vitte a 19 kilométerre lévő Exposition Parkban található Tudományos Központba. Ám nem volt ilyen egyszerű, a modullal együtt túl nehéz volt a Manchester Boulevard híd számára, ezért más megoldás kellett. Áttették egy egyszerűbb „utánfutóra”, és itt jött képbe a Toyota pickup:

a videó a hirdetés után indul

Amikor nemrég Los Angeles környékén jártunk a Toyota meghívására, hogy kipróbáljuk a megújult Lexus RC F-et, megnéztük az Endeavourt is.

Az űrsikló a nevét a brit HMS Endeavor hajóról kapta, amelyet James Cook kapitány használt első felfedezőútján 1768-1771 között. Ez az oka, hogy az űrjármű nevét a brit angol kiejtés szerint kell ejteni és nem pedig az amerikai angol szerint, ahogy egyébként az űrhajóra írva van. Érdekesség, hogy az űrsikló pilótafülkéjében egy eredeti darab fát is elhelyeztek Cook hajójából.

Az Endeavour az ötödik, az utolsó megépült amerikai űrrepülőgép, a Rockwell International Space Transportation Systems Division készítette el 1991-re, a Challenger-katasztrófa után. Bár az építésénél a Discovery és az Atlantis gyártásánál megmaradt alkatrészeket is felhasználták, így is 2,2 milliárd dollár volt a költsége. Első repülése 1992. május 7-én volt. Összesen huszonötször járt az űrben, ahol több mint 299 napot töltött, utoljára 2011 júniusában hagyta el a Föld légterét.

Nézd végig a képeinket és pillants be a Samuel Oschin Repülési és Űrközpontba. Az első képre kattintva indul a túra:

Az űrrepülő, ami 200 éves fát vitt magával 3
Az űrrepülő, ami 200 éves fát vitt magával 57

A parkolóházból érkezőket az A 12 Blackbird kiképző repülőgép fogadja. Ez az egyetlen darab épült belőle, többet repült mint bármelyik Blackbird, amelyeket a hidegháború idején a katonai hírszerzés használt kémrepülőként. A titániumból épült gép felismerhető a két fülkéről (az egyik az oktatónak, a másik a tanulónak).

Az űrrepülő, ami 200 éves fát vitt magával 58

Amikor az űrrepülő átlépi a hangsebességet egy másodpercen belül két hangrobbanás is történik, előbb az orránál, majd a farkánál

A képek csak egy szeletét mutatják meg a múzeumnak. Ennél több tárgy látható ott. A kiállítás látogatása ingyenes, de a helyszínen vannak kiegészítő programok, amelyek már fizetősek. Szimulátorok, 3D-s vetítések, illetve a parkolásért is kérnek pénzt. Ha arra jártok, érdemes megnézni, nagy élmény az űrsikló közelében lenni! Addig is itt a galériánk!