„Egyszerűen nem tudok megállni sehol a belvárosban. És irritálóan drága a parkolás. Engem kikészít idegileg, ne haragudjon, de én nem megyek be Budapestre. Ott én már nem vállalok munkát. Akármennyit fizet, nem és nem” – így rázott le a vidéki ismerőseim által „a világ legjobb és legtisztességesebb burkolójának” nevezett férfi, amikor a fővárosi lakásom felújításához szakit kerestem. Meglehetősen abszurd helyzet, hogy a mesterember és a lakástulajdonos között a parkolás miatt nem születik üzlet.
A Budapesten parkoló autósok életét immár 1,5 éve megkönnyítő applikációt fejlesztő Parkl most 1100 ember megkérdezésével a mélyére ásott a problémáknak. Kicsit a Vezess is besegített a kutatásba, amely során olyan egyszerű kérdésekre kellett választ adni, hogy:
- Mi az Ön számára a leginkább zavaró tényező a városi vezetésben?
- Hetente átlagosan mennyi időt tölt el a parkolással (helykeresés, manőver, fizetés… )?
- Mi volt eddig a leghosszabb idő, amit parkolóhely keresésével töltött?
- Elsősorban milyen szempont alapján választ helyet?
- Havonta átlagosan mennyit fizet parkolásra?
Összesen 18 kérdést tettünk fel az életkor és nem szerint kategorizált válaszadóknak, amiből ha nem is tudományos alapossággal kikezdhetetlenül reprezentatív, de mégis elgondolkodtató eredmények jöttek ki. Két cikkben közöljük a részleteket.
Nincs szabad hely, ezért csak köröznek, meg köröznek az autósok
Fölényesen nyerte „a legirritálóbb dolog Budapesten az autósok számára” versenyt a parkolás, a sofőrök 70 százalékát az zavarja leginkább, ha nem talál szabad helyet. Sajnos ismerjük mindannyian. Reggel a gyereket visszük oviba, iskolába, a parkolással küzdünk szülőként. Napközben a munkánk pontos időbeni elvégzését keseríti meg a helykeresés. Este színházba igyekszünk, de mindjárt elkésünk, mert egyszerűen nem tudunk megállni sehol.
A kutatás során válaszolók 18,1 százaléka egyenesen azt állította, fél óránál több megy el neki a parkolásra. Ebből a legtöbb a helykeresésre, de sokszor a szűken egymásra állt járművek közé sem egyszerű betuszakolni a kocsit, nem egyszer az automata megtalálása is eléget valamennyi időt, ha éppen szabadulnánk a zsebünket húzó vaspénztől. Vagy nem akarunk mondjuk a 15 percnyi parkolás 90 forintja mellé 75-öt fizetni még a mobil szolgáltatónknak.
Mit tud a Parkl?
A magyar fiatalok által alapított tech-cég applikációja 2017 decembere óta próbálja egyszerűbbé tenni a Budapesten autózók életét azzal, hogy megmutatja, hol találnak célállomásuk közelében szabad parkolóhelyet. Ha kéri a felhasználó, magától indítja el a telefonra letöltött navigációs rendszert. Érkezés után nincs cetli, az app nyitja a sorompót, majd a mélygarázson belül tovább navigálja az embert a konkrét, szabad helyig. Több parkolóházban külön felfestett helyek is vannak a Parkl használóinak.
Kihajtáskor sem kell automatát használni (hiszen cetli sincs), az app nyitja fel a sorompót, a számla e-mailben érkezik, a regisztrációkor megadott számlaszámról történik a fizetés. Rengeteg nagy, nyilvános parkolóházzal, de társasházak, vagy éppen szállodák mélygarázsaival áll kapcsolatban a rendszer. 2019 tavaszától pedig a felhasználói visszajelzéseknek eleget téve bővítették a szolgáltatásukat, és minden fizető parkolóövezetben lehet már a közterületi parkolást is az alkalmazással fizetni.
Olcsó legyen a parkoló, vagy inkább tágas?
A fővárosban autózók 77 százaléka távolság alapján választ helyet a járművének, sajnos sokszor csak választana. A megkérdezettek 12 százalékának számít a hely mérete is, ám a válaszadókat különösen a fizetendő összeg nagysága zavarja.
Kereken 50 százalékuk „kifejezetten elégedetlen”, 23 százalékuk pedig „elégedetlen” a különféle kerületek óradíjaival, amelyek most 525 és 175 forint között mozognak. Ebből minimum 15 percet alapból fizetni kell, akkor is, ha csupán pár percre hagyjuk magára a járművet. Az 1100 válaszadónak mindössze az 1 százaléka felelte, hogy „teljes mértékben elégedett” az óradíjakkal.
Meglepően gyakori az ütközés parkolás közben
Olaszországban, de akár spanyol vagy portugál nagyvárosokban járva látjuk hosszú évek óta, hogy egyrészt szorosabban parkolnak (az átlagban kisebb méretű) személyautók a hazai szokásnál. Másrészt talán éppen emiatt számos kisebb-nagyobb sérülés csúfítja a helyiek járműveit. Nos, a Parkl kutatása során választ adó nők 22,3 százaléka, a férfiak 16,7 százaléka szerint érte már valamilyen baleset szabad hely keresése, vagy parkolás közben. Sőt, 8,2 százalékukkal már többször előfordult ilyesmi.
Ami viszont igazán elgondolkodtató, hogy az 1100 fős, azaz meglehetősen nagy merítésből dolgozó kutatás szerint a Budapesten közlekedő autósok 72,7 százalékának stresszt okoz a parkolás.
Kinek jobban, kinek kevésbé, de mint látjuk, arra is van példa, hogy egy építőipari vállalkozó már odáig jutott, a parkolási nehézségek miatt nem vállal munkát a fővárosban.