Röviden – Lexus RC300h Luxury | |
---|---|
Mi ez? | A Lexus kétajtós kupéja, amit 2014-től gyártanak. Ez pedig a 2018-as modellfrissítés utáni változat, hibridhajtással |
Mit tud? | Látványos megjelenésű kupé, ami magában hordozza a soha el nem romlás ígéretét, és még takarékos is. Cserébe egyáltalán nem megy úgy, mint ahogy kinéz |
Mibe kerül? | A Lexus RC300h listaára 17,160,000 forinttól indul, de most minden modell árából lejön 3 millió forint. Még az árlista legdrágább, 19,2 milliós változatából is |
Kinek jó? | Akiknek a megjelenés és hibátlan műszaki tartalom fontosabb, mint a menettulajdonságok, és aki olyan furcsa szerzet, aki takarékos sportkupéra vágyik, az tuti boldog lesz az RC300h-val |
Az elsőre nehezen értelmezhető, sportos megjelenésű, de takarékos, hátsókerék-hajtású hibrid kupé a Lexus találmánya. Az RC-t 2013-ban mutatták be Tokióban, és rá egy évvel már ott pörgött az autószalonokban is. Igaz, nemcsak hibrid, hanem sima, turbós benzines változatban is. Az időszerűvé váló laza ráncfelvarráson 2018-ban esett át az RC, aminek végeredményét a Párizsi Autószalonon láthatta először élőben a közönség. Mi pedig megnéztük, mit tud az itthon kapható egyetlen, hibrid hajtásláncú Lexus RC300h gazdagon felszerelt kivitelben.
Külső
Valószínűleg simán meglett volna a Lexus RC ráncfelvarrás nélkül is, hiszen a 4,7 méter hosszú, 1840 milliméter széles, 1395 mm magas autó dizájnja a mai napig friss, nem igazán látni rajta az éveket. Valószínűleg hasonlóan gondolták ezt a Lexusnál is, így csak nagyon óvatosan nyúltak a bevált formához, ami a csinosítás után megjelenésében, talán hangulatában közelebb került a márka másik kupéjához, a nagy testvér LC-hez.
A módosítások a fényszórót érintették a leglátványosabban, ahol a LED-es nappalifény beköltözött a lámpabúra alá, miközben a formája is átalakult kissé. Új dizájnt kaptak az első lökhárító sarkai, új a hűtőmaszk mintája, hátul is változott a lámpa, valamint a külső visszapillantó is sokkal vonzóbb lett.
Formaterve megjelenésekor is erős volt, és ez most is így van, bár exkluzivitása valószínűleg egy kicsit megkopott, a lámpatestek egybeolvasztásával. Érdemes nézegetni a kasztnit, rengeteg finom részlete van, amiket talán csak sokadik nekifutásra venni észre, kezdve a komplikált hűtőrácstól, a műalkotásnak is beillő fényszórón, a szoborszerű visszapillantón át a könnyed kézmozdulattal odarajzolt, a tető ívét követő krómcsíkig. De még a felnijei, kilincsei is mutatósak, a feneke meg úgy, ahogy van imádni való.
Itt a régi és az új Lexus RC. Nincs nagy különbség, csak finoman húzogatták újra a vonalakat. Neked már csak a középső vonalat kell, jobbra-balra:
Slider
Belső
A Lexusok utastere általában jó hely szokott lenni, és az RC belseje is ilyen. Már az ablakkeret nélküli ajtó becsapásánál indul az élmény, aminek a hangja, ereje, határozottsága mind-mind lelkiismeretes tervezés eredményének tűnik, ugyanúgy, mint az ablakemelők motorjának hangja, sebessége, vagy az, hogy a végállás előtt finoman lelassít a motor. Zavarba ejtően profi benne még a kesztyűtartó mozgása, illetve minden mozgó, tekerhető, állítható dologé.
Pár nehezebben emészthető apróság azért került az autóba, a vékony, simogatni való hőfokszabályzó csíkon nehéz pontosan belőni a kívánt kabinhőmérsékletet, és a hangerőszabályzó pici fehér gombja is éles, zavaró peremet kapott. Illetve ezek a kezdettől ilyenek, mert a belsőben szintén alig változott valami a modellfrissítéskor, csak pár párna újult meg és vannak új anyagok, varrások, színek.
Első ülései fűthetőek, szellőztethetőek és jól is tartják a hátat, combot, az anyagok kellemes tapintásúak, kifejezetten sokáig kell keresgélni, hogy valahol kemény műanyagba botoljunk, illetve a belső kidolgozása is olyan, mintha kezét tördelve ott kukucskálna a kárpit mögött a mester, aki csinálta, hogy jaj, ugye minden rendben van, és jól érezzük magunkat.
És ez egészen addig így is lesz, míg nem kell valamit megkeresni, beállítani a menüben. Mert a tapipad és a hozzá tartozó egész katyvaszos hóbelevanc, amit máshol menürendszernek hívnak, az itt rémálom. Igaz, a japánok idővel minden használhatatlan dolgot megszoknak és biztos, hogy ezt is képesek rendesen kezelni, de a világ nagy részén nem japánok élnek. És ez a simogatós, bizonytalan izé eléggé rémes, a hozzá tartozó grafikával, felhasználói élménnyel együtt. Kár érte. Okostelefonos integráció valószínűleg ezért nincs is az autóban, hiszen érintőképernyő hiányában nehéz lett volna megoldani, hogy jól működjön együtt a két rendszer.
A második üléssor csak viccnek van az autóban, már a hatéves lányom sem fér el mögöttem. Illetve én nem férek el előtte, hacsak nem tolom kényelmetlenül előre az ülést, nem tüntetem el a kormányt a műszerfalban. Csomagtartója 340 literes, túl sok trükköt nem tud, de vannak benne csomagrögzítő fülek, és ha valami termetesebbet kell vele szállítani, akkor a hátsó ülések támlája előredönthető, bár sík padlójú extra teret így sem lehet benne kialakítani. Igaz, minek is kéne, a mosógépet nem ezzel kell hazagurítani.
Technika
Frissült a műszaki tartalom is, javítottak a karosszéria légellenállásán, illetve az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink felfüggesztést is finomhangolták a jobb irányíthatóság, tapadás érdekében, míg a kormányzást a lengéscsillapítók cseréjével, a rásegítésfinomítással tették élvezetesebbé, pontosabbá. Az RC sorozat motorválasztéka nem túl zavarba ejtő, csupán egyetlen, 2,5 literes, 181 lóerős benzinmotorral kapható, aminek 143 lóerős villanymotor is besegít a munkába. Az öntöltő hibrid rendszer összteljesítménye viszont csak 223 lóerő.
Vezetés
Alig kell pár kilométert autózni a Lexus RC300h-val, hogy úgy érezzük, valaki rászedett minket. Mint amikor lekerül a rafinált pushup melltartó, leázik a smink és ott virít a valóság. Hiába a sokat ígérő külső, a hibrid RC legfeljebb átlagos képességű. Mármint menetdinamikában. A katalógusban nem is tagadja le ezeket, de ki vesz táblázatokban szereplő adatokat bújva autót? Nyilván kevesen. A 8,6 másodperces gyorsulás ilyen dögös testtől hervasztó eredmény, pláne, ha mellé tesszük mondjuk a Toyota kisbuszát, a ProAce-t, ami az izmosabb dízelmotorral, csupán 4 tizeddel hosszabb idő alatt, 9 másodperc alatt csinálja meg ugyanezt. Egy ehhez képest ormótlan, dízel kisbusz.
Persze, ha egy sportos kupé esetében eltekintünk a sportos használattól, akkor egész szórakoztató dolog az RC kormánya mögött ülni. A hibrid hajtásnak komoly hatása a vezetési stílusra, hogy ahol lehet fék nélkül, minél több mozgási energiát visszaalakítva zajlik a fékezés, és jó dolog azt is próbálgatni, meddig lehet olyan finoman nyomni a gázpedált, hogy ne szálljon be a benzinmotor is a melóba. Kormányzása pontos, az igényes futóműve pedig példás komfortot nyújt, még így is, hogy feszesebbre hangolták a rendszert. Mindez a hatékony zajszigeteléssel együtt egy jól, békében, nyugalomban vezethető autót varázsol a Lexus kisebbik kupéjából, amivel két ember bárhova boldogan elautózhat. Csak a végtelen nagy nyugalomban el ne aludjon benne a vezető.
Igaz, erre sok esélye nincs, mert a tempomat hiába adaptív, városi tempónál a kritikus sebesség alá lassulva egyszerűen nyafog egyet, majd eldobja az irányítást, hogy akkor csináljunk, amit akarunk. 2019-ben ez már hiányzik egy CVT váltós autóban, ami elméletben gond nélkül tudna kezelni hasonló helyzeteket.
Költségek
Jelenleg nagyobb kedvezményt ad a Lexus az RC árából, mint amit az állam júliustól a hétszemélyes családi autók vásárlására. A 3 millió forintos kedvezmény minden modellre érvényes, így a legolcsóbb Executive Safety változat 17,160,000 forintos ára is csupán 14 milliósra csökken, a tesztautó katalógusára 18,940,000, de amíg az akció tart, kicsivel 16 millió alatt ez is elvihető, míg a legdrágább változat kereken 20 millió. (-3 millió) Ehhez már sok mindent nem lehet hozzácsapni, csupán a metálfényezés és a napfénytető 250,000, illetve 300,000 forintos tételek, és a PROTECT 1 fantázianevű 74 ezer forintos karosszériára és felnire való speciális felületvédelem az, ami növelheti a kasszánál fizetendő összeget.
Értékelés
A Lexus RC300h egy baromi jól összerakott, a kontinentális talapzatnál is megbízhatóbb, roppant látványos formájú járgány, ami némi kompromisszummal – mondjuk, hogy nem nyomjuk annyira a gázpedált – élvezetesen is vezethető. Nem mellékesen el lehet hinni róla, hogy sosem romlik el és a fogyasztása, bolygóra taposott lábnyoma sem túl nagy. Csendes, finom anyagokból, lelkiismeretesen összeépített, gazdagon felszerelt, a megszokott német szentháromságnál sokkal egyedibb megjelenésű autó.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|