171 lóerő, illetve 194 Nm. Kevés a száguldáshoz? Attól függ. Önmagában talán.

Erre képes a Ferrari 488 GTB motorja egyetlen literből. Mindkét érték rekord volt a Ferrari történetében, amikor 2015-ben bemutatkozott a sportkocsi. Persze ennél sokkal többet tud a középmotoros fenevad, 3,9 literes duplaturbós motorja 670 lóerős 8000-es fordulaton.  Ennél is pusztítóbb a 3000-es fordulattól előálló 760 Nm nyomaték.

Mindezt pedig azonnal a tudtunkra is adja a 488, ahogy rálépünk a gázra. Mélyről indít, majd fantasztikus éles hangon trombitál a V8-as motor, ahogy az Ascari versenypálya bokszutcájából a kihajtva a gázpedálra lépek. Pillanatok alatt fut végig a LED-fény a versenyautósan zsúfolt kormány tetején, ahogy leforognak az egyes fokozatok.

Nincs idő felfogni a tempót, hiszen ez a kocsi három másodperc alatt 100-on van és alig több mint nyolc másodperc telik el kétszázig. Nagyon gyors.

Orgia, gumival 1

Mi kell ahhoz, hogy versenypályán három kör alatt gyors lehess erős autóval? A tapasztalat és a vezetési képességek egyértelműen nem elhanyagolhatóak, de ami még szükséges, az a bizalom. Önbizalom feltétlenül, de ennél is fontosabb, hogy higgy a technikában, a fékekben. Fontos, hogy bízhass a gumiban, hogy a megfelelő pillanatokban meglesz a tapadás, ha pedig elveszted, arról is tudj és kontrollálhasd.

Kedves olvasó, emlékszel a Goodyearre? Persze, hogy igen, hiszen ez a márka a Forma-1 legsikeresebb abroncsbeszállítója, több rajttal, több győzelemmel és több konstruktőri bajnoki címmel, mint bármely más gumis cég. Ez persze nem mostanában volt, és az elmúlt években az európai gyártók sokkal hangosabbak voltak mifelénk. Ám Goodyear új korszakot kezd, hogy megnyerje magának a fiatal generációt.

Ehhez új abroncsok érkeznek, mi most elsősorban a sportautókra való kínálattal ismerkedtünk az Ascari pályán. A Goodyear az elmúlt tíz évben nem szervezett ekkora eseményt: öt hét alatt ezer újságírót  utaztat a világ minden tájáról Dél-Spanyolországba, hogy különleges körülmények között ismerkedhessenek meg új abroncsaikkal és új terveikkel. Komolyan játszanak!

Orgia, gumival 45

Az Eagle F1 SuperSport R abroncsot olyan, versenypályán is gyakran előforduló modellekhez fejlesztették ki, mint a VW Golf Clubsport, a BMW M4 CS és a Porsche 911 GT3 RS. Mi utóbbiakkal próbáltuk ki

Az említett sikerek kapcsán nem véletlen, hogy a sportos abroncsait továbbra is Eagle F1 néven készíti a Goodyear. 2019-re négy különböző kivitelben készül az Eagle F1: az Assymetric 5 a leginkább hétköznapi darab, míg az ultra-ultranagy teljesítményű (UUHP) sorozat a SuperSport, SuperSport R és SuperSport RS változatokból áll. A tervek szerint összesen 39-féle méretben lesz elérhető az új sportabroncs.

Az UUHP abroncsok esetében – a Goodyear európai marketingvezetője szerint – viszonylag egyszerű elvárások vannak, az ügyfelek sebességet akarnak, ha az megvan, akkor még több sebességet. Mindezt pedig úgy, hogy megfelelő legyen a kanyarodási képesség és a fékezés is rendben legyen. Nem véletlen, hogy a száraz pályára fejlesztett versenygumik (slick) abszolút simák, ugyanis a fentiek eléréshez minél nagyobb tapadás, ahhoz pedig nagyobb futófelület kell.

Nem meglepő módon a Goodyear is ebbe az irányba haladt, amikor versenyabroncsira alapozva kifejlesztette az új SuperSport szériát. Az alábbi ábra jól szemlélteti, mitől is lesz „gyorsabb” az egyik gumi a másiknál. Balról jobbra haladva: látható, hogy egyre kevesebb vízelvezető árok kerül az abroncsra, hiszen míg az Assymetric 5-ön négy ilyen is van, addig mellette már csak 3,5, majd 3, a Supersport RS-en már csak 2, miközben futófelület egyre nagyobb. Ezzel párhuzamosan egyre vékonyabb a futófelület vastagsága és változik a gumikeverék is, ami javítja az abroncs stabilitását kanyarban, javítva az irányíthatóságot és fokozva a tapadását. Persze a hatótávot ellenkezőleg befolyásolja.

Orgia, gumival 46

Balról jobbra haladva egyre kevesebb a vájat a futófelületen, egyre vékonyabb a futófelület, viszont egyre nagyobb az felület, ami kapcsolatba kerül az úttal. Az eredmény egyre nagyobb tapadás

Nem titkolja a Goodyear, hogy a SupersSport sorozatot elsősorban száraz útfelületre fejlesztették, de azért a sportkocsik vezetői is autóznak esőben, ezért a száraz útra fejlesztett külső részt – ahol balról jobbra haladva egyre kevesebb keresztirányú vízelvezető borda szabdalja – három, nedves útfelületre kitalált belső szegmens egészíti ki. A belül kialakított barázdák segítik a fékhatást nedves útfelületen.

Általánosságban a fentiek mindegyik modellre igazak, de az R modellel még tovább ment a Goodyear, ezért ahhoz nagyobb súrlódási együtthatójú gumikeveréket használnak a jobb tapadás elérésére, illetve a belső árkokban kis „hidakat” alakítottak ki, amelyek extrém kanyarvétel esetén csökkentik a futófelület deformációját, így javítják a kanyarstabilitást.

Orgia, gumival 47

A bal szélső árokban látható kis hidak csökkentik a deformációt gyors kanyarokban

Ám még ezt is lehet fokozni, ugyanis az Eagle F1 SuperSport RS gyakorlatilag egy olyan versenyabroncs, ami használható közúton is. Pontosan megfogalmazva legális a közúti használatra, de arra született, hogy elérhetők legyenek egy utcai autó határai. Ehhez pedig versenyzésre kifejlesztett gumikeveréket alkalmaznak, ami megfelelő tapadást biztosít száraz útfelületen. Talán nem véletlen, hogy a Porsche ezt a gumit választotta a 911 csúcsmodelljéhez, a 700 lóerős GT2 RS-hez.

Orgia, gumival 48

A Vezess is a résztvevők között volt a programon, ahol a Golf R mellett Alpin A 100-on, Porsche 911 GT3 RS-en és Ferrari 488 GTB-n is teszteltük a gumikat

Azzal ugyan nem próbáltuk, de a Ferrari 488-ason remekül helytáll a gumi, képesek voltunk rövid féktávot venni, a kanyarokból erőből lőtt ki a kocsi és terhelésváltásokat is remekül kezelte. Bennem azonnal megvolt a bizalom.

Így száguldottunk a Ferrari 488 GTB-vel, az egyébként a program miatt több részre osztott Ascari versenypálya 2592 méteres szakaszán:

a videó a hirdetés után indul

Ascari versenypálya

A versenypálya Spanyolország déli részén, Andalúziában helyezkedik el. Egy holland vállalkozó építette gazdag hobbiversenyzők és a fentiekhez hasonló rendezvények számára. A pálya különlegesen szép helyszínen fekszik, nem csak a környezet, az épületek kialakítása is déli hangulatú. Az 5,4 kilométer hosszú teljes pálya akár három kisebb részre osztható, ahol egy időben körözhetnek autók.

Orgia, gumival 49Ahogy több más pálya esetében, az Ascarin is sokat dob, hogy a nyomvonala nem sík, hanem szintkülönbségek vannak benne. Olyan legendás kanyarokat igyekeztek lemásolni, mint mint a Copse, az Eau Rouge, a Senna S, amelyek a Forma-1-es világbajnokság fontos helyszínen szerepelnek. Ha valaki kedvet kapna, 1500 euró (kb. 480 ezer forint) befizetésével már eltölthet fél napot a pályán, ezért a díjért három különböző, a pálya által biztosított sportmodellel tehet meg 5-5 kört. 5450 euróért ( kb. 1,7 millió forint) már összesen 48 kör jár és együléses formaautóval is száguldhat a vendég.